Woensdag 12/05/2021

Franse media

De krant, speeltje van Franse tycoons

Cover van Le Parisien Beeld RV
Cover van Le ParisienBeeld RV

LVMH maakt de peperdure tassen van Louis Vuitton, de champagne van Möet & Chandon en de deftige jurken van Dior. Waarom wil het luxeconcern Le Parisien kopen, een verlieslijdende krant die eerder wordt gelezen in een volkscafé dan in de lounge van een grand hotel?

Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH) was al eigenaar van de zakenkrant Les Echos, die een oplage van 125.000 exemplaren heeft. Volgens Francis Morel, directeur van Les Echos, was schaalvergroting noodzakelijk. Als LVMH Le Parisien koopt, kunnen niet-redactionele afdelingen worden samengevoegd en adverteerders meer mogelijkheden worden geboden.

Toch blijft LVMH's bod van "meer dan 50 miljoen" op Le Parisien verbazen. De krant heeft een kwalitatief goed, maar populair profiel, mijlenver verwijderd van de doelgroepen van de grande luxe. Voor het geld hoeft LVMH het ook niet te doen. Le Parisien leed in 2013 17 miljoen euro verlies en hoopt dit jaar quitte te spelen. De oplage daalt al jaren en bedraagt 229.000 voor Le Parisien zelf en 148.000 voor de nationale editie Aujourd'hui en France. Geen interessante partij voor een luxeconcern dat vorig jaar 5,5 miljard euro winst maakte.

Vandaar dat volop wordt gespeculeerd over de politieke bijbedoelingen van LVMH, twee jaar voor de presidentsverkiezingen van 2017. Topman Bernard Arnault is de rijkste man van Frankrijk met een persoonlijk vermogen van 35 miljard euro. Hij is ook een goede vriend van Nicolas Sarkozy, favoriet voor de kandidatuur op rechts. Volgens Le Monde maken redacteuren van Le Parisien, traditioneel sterk gehecht aan een neutrale koers, zich zorgen over deze connectie.

Onafhankelijkheid

Misschien is de verklaring simpeler. Franse tycoons lijken het wel lollig te vinden om een krantje te kopen. Het noodlijdende Le Monde is eigendom van Pierre Bergé (modekoning), Xavier Niel (telecom) en Matthieu Pigasse (bankier). Libération werd gered door Patrick Drahi (telecom). Le Figaro is sinds 2004 eigendom van vliegtuig- en wapenfabrikant Dassault.

Alleen in het geval van Le Figaro heeft dat geleid tot een discussie over journalistieke onafhankelijkheid. Directeur Serge Dassault is senator voor Sarkozy's UMP en de krant voert onophoudelijk campagne tegen de socialistische president Hollande. Toen Dassault als burgemeester van Corbeil-Essonne in een corruptie-affaire verzeild raakte, berichtte Le Figaro daar uiterst terughoudend over.

Habbekrats

Wellicht wilde Bernard Arnault ook zijn eigen krantje. Dagbladen zijn tegenwoordig voor een habbekrats te koop. Le Parisien kost naar schatting slechts de helft van de Fondation Louis Vuitton, het museum dat Arnault onlangs in het Bois de Boulogne liet neerzetten.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234