Woensdag 28/07/2021

KRAFTWERK 12345678

De Kraftwerk-catalogus (6): ‘Techno Pop/Electric Café’ uit 1986, de lastigste bevalling

De originele hoes van 'Electric Café' uit 1986 Beeld RV
De originele hoes van 'Electric Café' uit 1986Beeld RV

Acht platen in vier avonden. Zaterdag begint Kraftwerk in de Koningin Elisabethzaal aan zijn (hopeloos uitverkochte) 3D-concertreeks THE CATALOGUE 1 2 3 4 5 6 7 8. En omdat u al genoeg werkt, blikken wij deze week voor u terug op het volledige oeuvre van de Duitse elektronicapioniers. Vandaag: Techno Pop/Electric Café.

Jaar: 1986
Bezetting: Ralf Hütter, Florian Schneider, Karl Bartos, Wolfgang Flür

Het concept

Techno Pop was wellicht de lastigste bevalling voor Kraftwerk. Eerst liepen de opnames vertraging op door een ernstig fietsongeval van Ralf Hütter – hij was op zijn hoofd gevallen, letterlijk - en vervolgens besloot de band de opnames weg te gooien omdat ze niet grensverleggend genoeg klonken voor Kraftwerk. Toen het album in 1986 uiteindelijk als Electric Café in de winkel werd gelegd - ontevreden met de originele titel herdoopte de band het album later als Techno Pop - klonk het echter nog altijd lang niet zo geniaal als alles wat eraan vooraf was gegaan. Er staan een paar aardige experimenten op - dat zeker - maar op de perfecte symbiose van de eerste drie nummers na, zit er weinig structuur in.

De hoes

Op de bekendste – er zijn er een paar – hoes van Techno Pop/Electric Café staan de vier digitaal afgebeeld. Het artwork is een afgeleide van de toen baanbrekende videoclip voor ‘Musique Non Stop’ van Rebecca Allen – een vroeg staaltje digitale animatie.

Originele hoes van 'Electric Café' uit 1986 Beeld RV
Originele hoes van 'Electric Café' uit 1986Beeld RV

De kritieken

De lange, problematische productie van Techno Pop/Electric Café en de onverschillige kritieken deden Kraftwerk de das om. Sinds de release van Computer World hadden tientallen, honderden, misschien wel duizenden elektronicaproducers Kraftwerk ingehaald. Karl Bartos kon synthpop en new wave enkele jaren voordien nog afdoen als "that silly English pop scene with silly lyrics", maar voor het geluid dat in 1986 uit Detroit en Chicago kwam, moest Kraftwerk het hoofd buigen. Erger nog: Kraftwerk klonk plots - het idee alleen al - actueel, terwijl technoproducers als Juan Atkins, Derrick May en Kevin Saunderson reeds de jaren 90 waren ingestapt – zowel in gedachten als op vlak van productietechnieken.

Het succes

'Musique Non Stop' en 'The Telephone Call' zijn de enige singles van Kraftwerk die ooit tot bovenaan de Amerikaanse dance charts klommen. Helaas is die gebaseerd op airplay, niet op verkoop. Op dat vlak presteerden zowel de singles als het album ondermaats.

Kraftwerk - 'Electric Café' - hoes van de heruitgave, onder de titel 'Techno Pop'. Beeld RV
Kraftwerk - 'Electric Café' - hoes van de heruitgave, onder de titel 'Techno Pop'.Beeld RV

Dé lyric

Boing boom tschak, boing boom tschak.” Er schuilt geen filosofisch traktaat in het nummer ‘Boing Boom Tschak’, maar misschien wel iets veel belangrijkers: volgens sommigen komt de term 'techno' uit “music non stop, techno-pop”.

Fun fact

Naast de traditionele Engelstalige en Duitstalige versie, verscheen er in 1986 ook een edición Española van het album met Spaanstalige teksten op de nummers ‘Techno Pop’ en ’Sex Object’. De plaat werd na enkele dagen echter alweer uit de handel gehaald - niet omdat ‘Objeto sexual’ te vuil klinkt in het Spaans, maar omwille van een productiefout. De plaat werd nadien nooit opnieuw uitgebracht, wat maakt dat exemplaren van de vinyl vandaag voor een paar honderd euro gaan - makkelijk!

Markante remix

Techno Pop/Electric Café is voor Kraftwerk wat Star Wars is voor George Lucas: nooit helemaal af. De band is eraan blijven prutsen, en toen ‘The Telephone Call’ als single werd uitgebracht, bestelde Hütter zelfs een remix van het nummer bij de de legendarische dj François Kevorkian - als A-kant! Het is ook deze versie die later op de remastered versie van het album zal belanden.

En dan nu ... muziek!

Kraftwerk speelt Techno Pop op 22/5 in de Koningin Elisabethzaal, Antwerpen.

3-D The Catalogue verschijnt op 26/5 bij Warner Music op vinyl, cd en Blu-ray.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234