Vrijdag 24/09/2021

KRAFTWERK 12345678

De Kraftwerk-catalogus (4): ‘The Man-Machine’ uit 1978, Duitsers laten de Russen binnen

null Beeld Orestes Laurent
Beeld Orestes Laurent

Acht platen in vier avonden. Zaterdag begint Kraftwerk in de Koningin Elisabethzaal aan zijn (hopeloos uitverkochte) 3D-concertreeks THE CATALOGUE 1 2 3 4 5 6 7 8. En omdat u al genoeg werkt, blikken wij deze week voor u terug op het volledige oeuvre van de Duitse elektronicapioniers. Vandaag: The Man-Machine.

Jaar: 1978
Bezetting: Ralf Hütter, Florian Schneider, Karl Bartos, Wolfgang Flür

Het concept

De titel van het album vat het idee erachter perfect samen, en met zijn vocoderstemmetjes doet ‘The Robots’ er nog een schep bovenop. Zowel met dat laatste nummer als met ‘Neon Lights’ en ‘The Model’ ging Kraftwerk nog meer tegen (donkere) pop aanleunen en beïnvloeden ze een generatie synthpop- en new wave-acts. Zoals The Human League en Gary Numan. Om er nu gewoon twee van de tweehonderdduizend te noemen.

De hoes

Ralf Hütter tekende zelf voor de legendarische hoes en baseerde zich daarvoor op werk van de Russische avant-gardistische propagandakunstenaar El Lissitzky. Ook de rest van het artwork draagt diens visionaire stempel.

De originele hoes van 'The Man-Machine' uit 1978 Beeld RV
De originele hoes van 'The Man-Machine' uit 1978Beeld RV

De kritieken

Na vier albums wisten ze op de redactie van zowat elk muziekblad (lees: rockperiodiek) ter wereld nog steeds niet wat ze met Kraftwerk moesten aanvangen. De recensie in Rolling Stone spreekt opnieuw boekdelen: ‘With its efficient modern-world toys, Kraftwerk strikingly creates a sound so antiseptic that germs would die there. Though Kraftwerk would seem to worship machines – totally unlike Brian Eno, who on his brilliant Before and after Science explores their possibilities – the band might actually be committed humanists, documenting how emotionless the future will be. Maybe.

Het succes

The Man-Machine werd, net als zijn voorganger Trans Europe Express, aanvankelijk geen succes. Enkel Duitsland, waar zowel het album als de single ‘The Robots’ in de top twintig belandden, en de VS, waar Kraftwerk de dance charts haalde, toonden enige interesse. ‘The Model’, vandaag veruit het bekendste nummer van de elektronicapioniers, stak in ’78 vlugger in de uitverkoopbakken dan dat het in de winkel was gelegd. Pas vier jaar later werd de song een hit, toen het in Groot-Brittannië als B-kantje aan de single ‘Computer Love’ (uit het album Computer World) werd toegevoegd. Radio’s speelden de B-kant vaker dan de A-kant, waarop platenlabel EMI – dik tegen de zin van de band – besloot om 'Computer Love' compleet te negeren en het vier jaar oude ‘The Model’ opnieuw te promoten. De song schoot daarop zowel in Groot-Brittannië als in de rest van Europa naar nummer één.

Dé lyric

Het zit al in de hoes: deze plaat heeft Russische invloeden. Op ‘The Robots’ mogen de Russen zelfs iets zeggen. “Ya tvoy sluga” bijvoorbeeld, wat zoveel wil zeggen als ‘ik ben je slaaf’. Of “ya tvoy Rabotnik”: ‘ik ben je werknemer’. Vandaag was dat allicht “Ya tvoy khaker” geweest: ‘ik ben je hacker'.

De hoes van de reissue van 'The Man Machine' uit 2009. Beeld RV
De hoes van de reissue van 'The Man Machine' uit 2009.Beeld RV

Fun fact

Tijdens de live-opvoering van ‘The Robots’ maakt Kraftwerk het zich vaak gemakkelijk: de band laat zich vervangen door - hoe raadt u het!? - robots. Als het een troost mag zijn: de performance van de machines is meestal net iets levendiger dan die van de vleselijke varianten.

Kraftwerk als robots in 2004 Beeld Alex Vanhee
Kraftwerk als robots in 2004Beeld Alex Vanhee

Markante cover

Orchestral Manoeuvres in the Dark heeft er nooit een geheim van gemaakt dat Kraftwerk een grote inspiratiebron was. In 1991 nam de Britse band ‘Neon Lights’ uit The Man-Machine onder handen: ze maakten het nét iets meer psychedelisch.

En dan nu ... muziek!

Kraftwerk speelt The Man-Machine op 21/5 in de Koningin Elisabethzaal, Antwerpen.

3-D The Catalogue verschijnt op 26/5 bij Warner music op vinyl, cd en Blu-ray.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234