Dinsdag 22/09/2020

De kracht van stilstand

Royal Blood ademt weer. Dat doet me plezier. Het Britse rockduo viel in 2014 aardig in de prijzen met hun gelijknamig debuutalbum. Plots stond 'de snelst verkopende debuutplaat in drie jaar in het Verenigd Koninkrijk' op hun naam. Zelfs de albumhoes werd geheel terecht bekroond met de prestigieuze Best Cover Art Award.

De band verscheen in 2013 op de radar nadat Arctic Monkeys-drummer Matt Helders met een Royal Blood- T-shirt een concert op Glastonbury afwerkte. Plots ging het razendsnel. Jimmy Page, Lars Ulrich en Dave Grohl outten zich als fan, maar ook in ons land werden Mike Kerr en Ben Thatcher behoorlijk geliefd. Ongeveer elke single werd Hotshot op Studio Brussel. De mannen kregen een plaatsje op de affiche van Rock Werchter, nog voor hun eerste album in de winkel lag (2014). Een jaar later speelden ze zelfs twéé keer op het festival, na het forfait van Foo Fighters. Hun tweede album (grotendeels opgenomen in de Brusselse ICP Studio) verschijnt pas in juni, maar hun nieuwe single 'Lights Out' mag er alvast zijn. Het nummer klinkt precies zoals het debuutalbum en dat is een goede zaak.

Je hoort weleens artiesten zeuren over hun smartelijke zoektocht naar een nieuwe sound. Ze willen innoveren en evolueren. Zo gaat dat bij kunstenaars. Artistiek geknutsel maakt liedjes niet noodzakelijk beter. Integendeel, de muziekgeschiedenis heeft bewezen dat de kracht van verandering enorm wordt overschat. Ik respecteer het therapeutische effect voor de uitgebluste bandleden die het lastig hebben met zichzelf (en elkaar), maar de fans worden er niet gelukkiger van.

De sound van Royal Blood is aan de spectaculaire kant. Weinig rockbands zijn in staat om vooruit te knallen met een uiterst beperkt personeelsbestand. Natuurlijk gingen energieke duo's als The White Stripes, The Black Keys en Black Box Revelation hen voor, maar bij Mike en Ben klinkt het toch nog anders. Een vettige gitaarlijn is dezer dagen eerder zeldzaam. Het zijn moeilijke tijden voor klassieke gitaargroepjes. De tijd waarin doorleefde coolness en een geloofwaardige rock-'n-rollattitude enkel bij dit type bands terug te vinden was, is intussen lang voorbij. Enkel oude zeuren die geen energie meer voelen om nog frisse artiesten in nieuwe genres te ontdekken, geloven hun eigen mythes. De Royal Blood-leden vinden het bijgevolg uiterst onaangenaam als ze voor de zoveelste keer het stempel 'toekomst van de rock-'n-roll' over zich heen krijgen.

Ik las in een interview dat de twee jongens in de tourbus hoofdzakelijk naar r&b luisteren. Heavy r&b van de allervettigste soort. Er vielen namen als Kelly Rowland, Drake en ja, zelfs Usher. Dat vind ik gezond. Er is maar één type band erger dan een groep die in 2017 nog wil klinken als Led Zeppelin; dat is een band die er ook zo wil uitzien. Niets tegen deze legendarische rockband, maar er is een tijd voor alles. Royal Blood probeerde in het opnameproces voorzichtig een stapje verder te gaan. Hoe klinkt het rockequivalent van Daft Punk? Wat als Black Sabbath een hip hop banger zou schrijven?

Echte artiesten durven zichzelf in vraag te stellen. Ze verleggen hun grenzen en gooien zich in het nu. Royal Blood begon gemotiveerd en zonder oogkleppen aan iets nieuws, om gewoon weer bij hetzelfde uit te komen. Dan kun je met een gerust hart besluiten dat je jouw ding hebt gevonden. Want soms betekent vooruitgang: beseffen dat het beter is om niet te veel te veranderen.

Dat is nog geen officieel erkende slogan. Je hebt het nog niet gelezen op Pinterest, omdat ik deze inspirational quote net heb uitgevonden. Na vier gin-tonics, dat geef ik eerlijk toe, maar morgen zal ik er nog precies hetzelfde over denken. Als het goed voelt, voelt het goed. Er is geen verandering van duisternis naar licht, van stilstand naar beweging, zonder emotie. Maar we mogen ook een traantje laten als alles rustig donker blijft. Werd het gloednieuwe album (dat op 16 juni verschijnt) daarom How Did We Get So Dark getiteld?

Waarschijnlijk niet, maar we hebben er dan toch eens tien seconden diep over nagedacht.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234