Donderdag 01/10/2020

De kortste weg naar succes loopt langs het internet

BRUSSEL

‘Dank zij het internet - MySpace, de bloggersgemeenschap - gaat alles nu veel sneller’, zegt Eppo Janssen, coprogrammator van Pukkelpop. ‘Vroeger was de liefhebber voor zijn informatie aangewezen op de radio, de geschreven pers en de platenzaak. Vandaag bepaalt ieder zijn eigen playlist.’

Mocht de King op Pop vandaag nog springlevend zijn, dan zou (The Album) van Wilco, een plaat die bij ons pas sinds vorig weekeinde in de winkels ligt, helemaal bovenaan prijken in de Amerikaanse hitparade. In Groot-Brittannië is de enige niet-Michael Jacksonplaat die de top tien haalt het titelloze debuut van La Roux (op nummer vijf), terwijl in Duitsland enkel A-Ha, de IJslandse Emiliana Torrini en het Amerikaanse Gossip tegen de Jacksonstroom weten in te roeien. Opvallend daarbij is dat al die artiesten, op A-Ha en het noveltyverschijnsel La Roux na, tot dusver een schaduwbestaan hebben geleid en blijkbaar plots hun weg naar de mainstream hebben gevonden.“De omvang van het succes van Wilco verbaast me wel”, zegt Eppo Janssen, coprogrammator van Pukkelpop. “Want uiteindelijk bestaat die groep al vijftien jaar en heeft ze al een tiental cd’s uit. Het is wel een pure Americanaband, die in de VS veel groter is dan in Europa. Bij mij beginnen de songs van Wilco doorgaans pas écht te leven nadat ik er concertuitvoeringen van heb gehoord. Hun Kicking Television behoort dan ook tot de beste livecd’s aller tijden.” Ayco Duyster van Studio Brussel zou de populariteit van Wilco ook niet meteen hebben voorspeld. “Al is het een groep die perfect het Amerikaanse rockgevoel uitdraagt”, zegt ze. “Haar nieuwe cd lekte voortijdig uit online en dat creëerde meteen een serieuze buzz op het internet. Als het huidige succes van Wilco één ding bewijst, is het wel dat bands die groot werden in het collegerockcircuit meer dan ooit aanslaan bij die mensen die vandaag nog altijd platen kopen. De wat oudere liefhebber dus.”Bert Bieseman, product- en marketingmanager bij platenfirma Warner, zag de Amerikaanse veroveringstocht van Wilco wél aankomen. “Het gezelschap heeft door veel te toeren een reputatie opgebouwd”, vertelt hij. “In Europa heeft het nog niet echt een gezicht en behoort het tot de onderstroom, maar vergeet niet dat Wilco bij ons als jaren zeer geliefd is bij journalisten en radiomensen. Niet dat ik meteen een stormloop op de platenwinkels verwacht, maar de vele viersterrenrecensies in buitenlandse media zullen ongetwijfeld ook bij ons de verkoop gunstig beïnvloeden. Aangezien Wilco deze zomer op Pukkelpop speelt en op de playlist van Radio 1 staat, denk ik dat er zeker nog groeipotentieel in zit.”“Wat een nieuw Brits fenomeen als La Roux betreft, ook te zien op Pukkelpop trouwens, heb ik nog mijn twijfels”, aldus Janssen. “Wordt ze een blijver of niet? Ze is wel eigenwijs en wordt omarmd door de jeugd uit het eh... nieuwe fluotijdperk. Ze mag dan ontsprongen zijn aan de underground, toch is ze erin geslaagd in een mum van tijd een hip en poppy cachet te krijgen.” Duyster ziet de zangeres vooral als het product van een uitgekiende marketingstrategie. “De hype rond La Roux wordt al sinds januari georkestreerd door de BBC en NME. Dat succes wordt dan een selffulfilling prophecy, hé?”Hoe het komt dat artiesten die gisteren nog obscuur waren, vandaag het grote publiek aanspreken? “Dank zij het internet - MySpace, de bloggersgemeenschap - gaat alles nu veel sneller”, stelt Eppo Janssen vast. “Vroeger was de liefhebber voor zijn informatie aangewezen op de radio, de geschreven pers en de platenzaak. Vandaag bepaalt ieder zijn eigen playlist. Ook op Pukkelpop voelen we dat nieuwe namen telkens veel reactie losweken. Bands die vorig jaar nog niet bestonden, raken pijlsnel aan de top maar branden al even snel weer op.”

Medialandschap versplinterd

“Zeker is dat er vandaag veel meer kanalen bestaan”, stelt Ayco Duyster. “Het medialandschap is helemaal versplinterd: muziek bereikt het publiek nu ook via reclame of via digitale netten en er zijn nog nooit zoveel verschillende opiniemakers geweest. De tijd dat een recensie in Humo of een clip op MTV een carrière konden maken of breken is definitief voorbij. Op YouTube kijk je naar wat je wil en dat heeft de drempels naar heel wat muziekgenres verlaagd. De consument laat zich niet langer betuttelen: hij maakt gewoon zijn eigen keuzes.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234