Dinsdag 24/11/2020

Review

'De koningin is verdwenen': ambitieus in opzet, rommelig in resultaat **

Beeld Phile Deprez/KOPERGIETERY

Hoe leg je dat uit aan een kind van vijf jaar, dat mama er niet meer is? Wat is dat dan, het lot? En waar blijft het opgekropte verdriet zitten? De koningin is verdwenen (5+) van KOPERGIETERY is ambitieus in het duiden van deze ijle begrippen maar loopt zelf wat verloren in de combi van muziek, theater en illustraties.

"Ik ben Anna en mijn mama is verdwenen." Mama is koningin van een niet nader genoemd land, wat Anna tot prinses maakt en haar vader tot een koning die een verbod op verdriet uitvaardigt in zijn rijk. Door het verhaal te verplaatsen naar een koningshuis krijgt het de allure van een sprookje, maar het is uiteraard een tragiek die elk gezin kan treffen.

Prinses Anna (actrice Anna Vercammen) begint haar verhaal bij het begin van het einde, hoe haar moeder langzaam kleurloos en broos werd tot ze oploste. Hoe dat verlies er kwam - door ziekte, dood of scheiding - wordt overgelaten aan de verbeelding van het publiek, dat meegetrokken wordt in de prachtige livetekeningen van illustratrice Sabien Clement. In een sober kleurengamma van rood, zwart en wit ontstaan vanachter de tablet op groot scherm dromerige suggestieve beelden, waarin mens en natuur in elkaar opgaan als een meanderend rouwproces.

Beeld Phile Deprez/KOPERGIETERY

Ontwapenende speelstijl

Zo secuur als die lijnen hun weg zoeken, zo rommelig gaat het met de vertelling op het podium waarin theater en de muziek (onder leiding van Joeri Cnapelinckx) nog onzeker en te weinig ingespeeld op elkaar inhaken. 'De koningin is verdwenen' is een voorstelling waar bijzonder veel in zit: sprookje, legendes (de doos van Pandora, de draad van Ariadne) en grote begrippen als het Lot. Maar je voelt aan de zaal dat het jonge publiekje maar moeilijk die termen en associaties kan vatten.

Dat de kinderen min of meer bij de les blijven, is vooral te danken aan de typische ontwapenende speelstijl van Anna Vercammen. Zij is het jonge jongensachtige meisje dat uiterst herkenbaar als kleuter op de grond gaat liggen, haar xylofoon gefrustreerd aan diggelen slaat of - zoals ook kinderen rollen spelen in een verkleedpartij - zich verkleedt als prinses dan wel als nar door van gebreid hoofddeksel te veranderen. Cnapelinckx is in deze haar speelkameraadje als de vele prinsen op het paard die haar met tranen bezwaarde hart nauwelijks kunnen torsen (met een hilarische helingssessie - dat voor de volwassenen in de zaal veel weg heeft van een ontmaagding als resultaat).

Hoe ambitieus als dit stuk in zijn betrachting ook is, in uitwerking hangt 'De koningin is verdwenen' nog met haken en ogen aan elkaar.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234