Maandag 25/10/2021

De koning van de dood is nog steeds springlevend

Alice Cooper blijft een rasentertainer. In een uitverkochte AB bracht de Amerikaanse shockrocker een compacte show die even volgestouwd zat met theatraliteit als hits. Alice Cooper: nog steeds geen opgewarmd lijk.

Uitstekend idee om net na Halloween een concert van Alice Cooper te houden. Met de nieuwe cd Welcome 2 my Nightmare onder de van een stevige sabel voorziene arm deed Cooper (63) ook woensdag zijn roemrijke verleden als peetvader van de 'shockrockers' alle eer aan. Angst aanjagen doet ome Alice al lang niet meer, maar dat neemt niet weg dat de AB in een mum van tijd uitverkocht was.

De bloederige act van Cooper is een ritueel zoals Halloween: samen lekker griezelen en tegelijk genieten van het snoep. Die kwam er woensdag in de vorm van een strak spelende band, met daarin drie gitaristen (enkele jonge honden, een blondine en één oudgediende).

Over de hobby's van de zanger zullen we het niet hebben (drank en drugs werden lang geleden verruild voor een golfstok) maar de eerste drie kwartier waren wat ons betreft een hole-in-one. Hit na hit toverde Cooper uit zijn hoge hoed. Van op een toren opende de van spinnenpoten voorziene zanger met 'Black Widow'. Om even later liefst vier oldies na elkaar te brengen: 'I'm Eighteen', 'Under My Wheels', 'Billion Dollar Babies' en 'No More Mr. Nice Guy'.

Ook de krakers uit de jaren '80 en '90 ('Hey Stoopid' en 'Poison') zaten in deze fraaie jukebox verweven. Het was een furieus tempo dat niet vol te houden bleek. Na een drumsolo vertoonde het concert een dipje en klonk ook Coopers stem wat schor. Toch trok hij met een ingetogen 'Only Women Bleed' en een slepend 'Feed My Frankenstein' het laken terug naar zijn kant. Toen de zanger vervolgens een opdringerige fotograaf spieste, en de guillotine werd bovengehaald voor een rituele onthoofding bij het toepasselijke 'I Love the Dead' kon je een glimlach niet langer onderdrukken.

Een herboren Alice kwam nog terug voor twee classics: het massaal meegebrulde 'School's Out' (waarin een stukje 'Another Brick In The Wall' verwerkt zat) en 'Elected'. Met Cooper in het Rode Duivelsshirt van Vincent Kompany, olijk declamerend over de politieke problemen in België, terwijl er confetti en slingers over het uitzinnige publiek werden gestrooid. Vernieuwend was dit niet, verbijsterend evenmin, vermakelijk alleszins. Alice Cooper blijft springlevend, ook al is hij de koning van de dood.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234