Woensdag 23/09/2020

‘De koers wacht op niemand, dat was het probleem’

BRUSSEL

Camera’s met een slecht gevoel voor timing, een gebrek aan daglicht en een overschot aan regenwater. Het zijn slechts enkele van de problemen waarmee de makers van De Ronde moesten afrekenen toen op 4 april vorig jaar Vlaanderens mooiste over de kasseien denderde.

Gisteravond ging De Ronde, het nieuwste geesteskind van televisiemaker Jan Eelen, voor het eerst op antenne. De serie vertelt het verhaal van een hele reeks personages die op het eerste gezicht niets met elkaar te maken hebben. Het enige wat hen bindt, is dat hun leven op de dag van De Ronde van Vlaanderen een andere wending neemt.

“Dit is het moeilijkste project dat ik ooit heb gedaan”, zegt Eddy Stevesyns, eerste regieassistent. In het geval van Stevesyns wil dat wat zeggen. Zijn eerste wapenfeit, als stagiair toen nog, was de klassieker De Leeuw van Vlaanderen. Sindsdien stond hij op de set van onder andere Loft, Windkracht 10, De hel van Tanger en Smoorverliefd. Een man met ervaring dus. En toch was het ook voor hem even slikken toen Jan Eelen hem zijn plannen voorlegde. “Het grote probleem was dat we heel wat van de cruciale scènes moesten opnemen op die ene dag van De Ronde. En dat was uiteraard een groot risico. Het had echt gigantisch fout kunnen lopen.”

Oorlogskamer

Toen Stevesyns bij het project betrokken werd, lagen er acht verhaallijnen op tafel. Verhalen die elk vroeg of laat het parcours van De Ronde kruisten. “En dus was het vooral zaak iedereen op het juiste moment op de juiste plaats te krijgen”, vertelt Stevesyns. “De acteurs, de acht cameraploegen voor het fictiegedeelte en de acht cameraploegen die voor sfeeropnamen moesten zorgen.”

Om dat hele circus in goede banen te leiden, werd in Brugge, startplaats van de wedstrijd, een ‘war room’ opgezet. Daar werd met behulp van pionnen en een gigantische kaart de positie van de mensen in het veld nauwgezet bijgehouden. “Iedereen belde om de zoveel tijd zijn positie door. Zo konden wij perfect zien waar al onze ploegen zich ten opzichte van de koers bevonden.”

Dat was uitermate belangrijk, want in een heel aantal scènes speelt de doortocht van de renners of die van de reclamekaravaan een belangrijke rol. “Er was een passage aan een rotonde in Oostende die we niet mochten missen bijvoorbeeld, en ook de beklimming van de Koppenberg komt in het verhaal voor. Op die momenten moesten we er gewoon staan, want de koers wacht op niemand. En zo’n doortocht ensceneren is onbegonnen werk.”

Al werd de waarheid hier en daar toch onrecht aangedaan. “Bij de passage op de kasseien van Mullem viel de camera uit. En dus hebben we een paar weken na De Ronde een peloton wielertoeristen, compleet met volgwagens en alle toebehoren, over die kasseien laten rijden. Voor die ene scène kon dat, omdat de renners niet in detail in beeld waren. Maar bij een hele reeks andere opnamen hadden we echte koersbeelden nodig.”

Die ‘echte’ koersbeelden werden ook in de auto’s van de diverse ploegleiders gemaakt. Een privilege waarvoor opper-Woestijnvis Wouter Vandenhaute, die eigenaar is van De Ronde van Vlaanderen, zorgde. De rest werd geregeld met Flanders Classics, het team dat de Ronde Van Vlaanderen organiseert. “Dat maakte de zaken toch wat makkelijker. Ook toegang krijgen tot de Koppenberg bijvoorbeeld was zonder tussenkomst van Wouter moeilijker geweest.”

En dan waren er nog de weergoden, die het project aanvankelijk niet zo gunstig gezind waren. “Toen we om acht uur ’s morgens op de markt van Brugge stonden, goot het, er was amper licht en ook de verwachte wielerfans hadden hun kat gestuurd. Uiteindelijk zijn we toch beginnen te draaien, in de hoop dat het wel zou ophouden met regenen. Als dat niet gebeurd was, dan hadden we ook tijdens de negentig draaidagen die nog volgden constant regen moeten faken. Dat had de reeks financieel onhaalbaar gemaakt.”

Uiteindelijk slaagden Eelen en co. er in om zowat 80 procent van de geplande scènes ook effectief op te nemen. “Een percentage waar we heel blij mee waren. Natuurlijk mikten we op 100 procent, maar iedereen wist dat dat niet haalbaar zou zijn.”

Het grote voordeel was dat de scenario’s toen nog niet uitgeschreven waren. Eelen had de acht verhaallijnen niet in detail uitgewerkt en kon die dus aanpassen aan het beschikbare beeldmateriaal.

“Ook het koersverloop speelt een rol in de reeks”, vertelt Stevesyns. “Aanvankelijk waren we wat teleurgesteld omdat na de demarrage van Cancellara op de Muur de spanning uit de wedstrijd verdwenen was. Maar Jan heeft daar met een paar scenariovondsten een mouw aan gepast.”

Krappe deadline

Al had de manier van werken ook nadelen. “Normaal gezien leg je het draaischema bij dat soort series lang op voorhand vast. Dat maakt het ook makkelijker voor de acteurs, die perfect weten wanneer ze wat moeten doen. Bij De Ronde kon dat niet. Een acteur als Damiaan De Schrijver had aanvankelijk maar een halve draaidag. Maar zijn personage inspireerde Jan en hij kreeg een groter aandeel in het verhaal, waardoor hij plotseling zeven dagen aanwezig moest zijn op de set. Ook voor Marleen Merckx was dat het geval. Het was een enorm karwei om de agenda van die mensen op elkaar afstemmen.”

Bovendien was de druk van de naderende deadline enorm. “Na de opnamen tijdens de wedstrijd zelf, begin april dus, moest Jan nog aan het schrijven beginnen. En dat terwijl de eerste aflevering tegen half november helemaal ingeblikt en gemonteerd moest zijn. Ik had eerlijk gezegd nooit gedacht dat we de limiet van tien draaidagen per aflevering zouden halen, maar tot mijn grote verbazing is het ons uiteindelijk toch gelukt.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234