Woensdag 04/08/2021

De koele minnaars

'Passion' / 'Szenvedely' van scenarist-regisseur György Fehér: beklijvende beelden

De pulproman The Postman Always Rings Twice van James M. Cain blijft filmmakers inspireren. Naast minder bekende versies van Pierre Chenal en Tay Garnett verwierf het boek onsterfelijkheid in de bewerkingen van Luchino Visconti en Bob Rafelson. György Fehér verplaatste de handeling naar het Hongarije van de jaren dertig en pakte uit met een bikkelhard drama in een buitengewoon esthetische vorm.

Een Vreemdeling, rol van Janos Derzsi, gaat aan de slag in de garage van Een Man, vertolkt door Djoko Rossich. De Vrouw, gespeeld door Ildiko Bansagi, voelt zich aangetrokken tot de nieuwkomer maar beiden worden onder de knoet gehouden door de echtelijke bullebak. De personages zijn noest en onbuigzaam, hun passie is dierlijk en onaangenaam. Romantiek hoeft men dus absoluut niet te verwachten, wel een indringende studie naar de aard van het beestje.

Fehèr drijft het begrip "noir" tot het uiterste, verscheidene malen bevinden we ons samen met de personages in het donker. Soms 's nachts buiten in een auto, dan weer in een sober interieur met een enkele kaars. Lichtbundels vallen in expressionistische stijl langs en over de handelingen die vaak even verdoken en verborgen blijven als de motieven en explosieve emoties die erachter schuilgaan. Ook de aanhoudende regen en sneeuw doen hun best om de koude microcosmos van de drie personages onder te dompelen in troosteloosheid.

Als een onzichtbare vierde persoon zit de kijker hen voortdurend op de huid. Soms kijken we in lang aangehouden opnames vanuit eenzelfde standpunt naar dagelijkse en minder dagelijkse - de voorbereidingen van een moord - bezigheden in huisje Weltevree. De tijd gaat tergend traag voorbij, in stilte trekt het drama zich op gang.

De perfectionistische regisseur polijst zijn beelden en puurt de handeling uit. De breedvoerigheid van deze tragedie treedt alle Amerikaanse scenariowetten met de voeten. Het geduld van de toeschouwer, die zich traag door deze kille verschrikking laat voeren, wordt echter beloond. Voornamelijk door de talloze beklijvende beelden, vastgelegd in een sublieme zwart-witfotografie, die zich voor onbestemde tijd op het netvlies etsen.(LW)

TITEL: Passion (Szenvedely). REGIE: György Fehér. SCENARIO: György Fehér en Béla Tarr naar de roman The Postman Always Rings Twice van James M. Cain. FOTOGRAFIE: Miklos Gurbàn en Tibor Mathé. PRODUKTIE: Lajos Gerhardt en Zsuzsa Pellei. VERTOLKING: Janos Derzsi, Djoko Rossich, Ildiko Bansagi. Hongarije, 1998, kleur, 125'. Gedistribueerd door Beeck Turtle.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234