Vrijdag 03/12/2021

De Kochtopus heeft één doel: Clintonboycotten

De komende kiescampagne lijkt brutaler en geldverslindender dan ooit te worden. In de Republikeinse hoek zitten alvast twee olieprinsen uit Wichita, de miljardairs Charles en David Koch. Zij plannen een miljard dollar te investeren om de Senaat terug te winnen van de Democraten en om te vermijden dat Hillary Clinton president wordt.

Samen zijn de stichtende CEO's van Koch Industries volgens de Bloomberg Billionaires Index meer dan 100 miljard dollar waard. Op hun recente politieke zomerseminarie in Dana Point (Californië) werd dan ook niet op een paar tienduizenden dollars meer of minder gekeken. In het luxueuze St. Regis Monarch Bay Resort, kostprijs voor een suite zo'n 1.500 euro per nacht, organiseerden ze een donorconferentie met de slogan American Courage: Our Commitment to a Free Society.

Aan de vijfsterrenbankettafels schoof voor een publiek van steenrijke investeerders de Who's Who van de Republikeinse politieke elite aan. Voornaamste spreker was senator Marco Rubio uit Florida, een van de Republikeinse presidentskandidaten voor 2016. Tussen het netwerken op het golfterrein door kregen de deelnemers ook een toespraak van Charles Murray, een ultraconservatieve ideoloog van het American Enterprise Institute (AEI) die in 1994 van racisme en eugenetica werd beschuldigd voor zijn boek The Bell Curve. Daarin verkondigde Murray de stelling dat mensen onder de armoedegrens slechtere genen hebben dan de 'cognitieve elite'.

Karaktermoord

Volgens een document, dat het tijdschrift The Nation publiceerde, sprak dit gezelschap strategieën af voor de Republikeinse campagnefinanciering maar ook voor 'negatieve campagnes' tegen de klimaat-, gezondheids- en energieplannen van de Democraten.

Voor de Kochbroers zelf vond het belangrijkste werk plaats tijdens en na de vele recepties en diners: harde dollars verzamelen, waarmee ze hun fijnmazig netwerk van politieke fondsen kunnen spijzen. Deze zogeheten Super Political Action Committees (Super PAC's) financieren op hun beurt gevreesde Attack Ads - een bombardement van televisiespotjes waarin karaktermoord gepleegd wordt op een politicus door een zogezegd neutrale organisatie. Een klassiek voorbeeld is hoe huidig minister van Buitenlandse zaken John Kerry als Democratisch presidentskandidaat in 2004 door een groepje Vietnamveteranen in een filmpje onterecht van leugens over zijn oorlogsheldendaden werd beschuldigd. Mede hierdoor verloor hij de verkiezingen van Republikein George W. Bush.

De Kochbroers passen deze strategie sindsdien onophoudelijk toe. Met hun fonds Americans for Prosperity financierden ze talrijke spotjes tegen de 'Big Government' van president Barack Obama en steunden tegelijk de ultraconservatieve Tea Party-vleugel van de Republikeinen.

Eigenbelang

Nu stellen ze zich een nieuw doel: een miljard dollar (zo'n 740 miljoen euro) verzamelen om de Democraten uit het zadel van de Senaat en het Witte Huis te wippen. Tot 500 miljoen dollar willen ze inzamelen om tijdens de volgende Midtermverkiezingen van november de Senaat te veroveren op de Democraten, onder meer via hun Freedom Partners Action Fund, en in aanloop naar 2016 nog eens 500 miljoen dollar "om zich er van te verzekeren dat Hillary Clinton nooit president wordt".

Hun financieringsnetwerk staat al op de rails. Alleen al tijdens de campagne voor de presidentsverkiezingen van 2012 verzamelden de broers een geschatte 300 miljoen euro voor de Republikeinse zaak, analyseerde het Centre for Responsive Politics dat de financiering van kandidaten ontleed. De broers investeren ook grote bedragen van hun persoonlijk en industrieel fortuin, maar dan vooral om hun eigenbelang te dienen. Volgens data van de Federale Verkiezingscommissie investeerde Koch Industries sinds 1998 meer dan 64 miljoen euro aan kandidaten en Super PAC's en sinds 1990 meer dan 19 miljoen euro aan lobbying.

Charles en David maakten talrijke Republikeinse Congresleden financieel van hen afhankelijk. Op kop dit jaar ligt afgevaardigde Mike Pompeo, die al bijna 37.000 euro kreeg omdat hij in het Huis het kiesdistrict in Kansas vertegenwoordigt waar hun hoofdkwartier is gevestigd. Ook John Boehner, de Republikeinse voorzitter van het Huis, mocht al 15.000 Koch-euro's in zijn campagneportefeuille proppen. Volgens dezelfde transparantieregisters betaalde het conglomeraat dit jaar ook al tienduizenden euro's aan lobbyfirma's zoals Capitol Council, Clark & Lytle, Ice Miller Strategies of hun eigen lobbyvehikel Koch Industries Public Sector. Dikwijls zijn de lobbyisten ex-Congresleden of -medewerkers.

Lofzang

De broers, wiens conglomeraat met meer dan 60.000 werknemers het tweede grootste privébedrijf is van de VS, proberen via deze kanalen voortdurend wetgeving te beïnvloeden die van belang is voor de sectoren waarin ze actief zijn: olie-, gas-, steenkool-, en voedselproductie, of pijplijnen, transport en chemie. Ze ontpopten zich daarom de voorbije jaren als de grootste tegenstanders van Obama's energie- en klimaatbeleid dat diversifieert en strengere emissienormen oplegt.

Ook binnen de Republikeinse partij drukken ze hun stempel, in het voordeel van de libertaire vleugel die pleit voor minder overheid en absolute ondernemersvrijheid. Eerder deze maand werd tijdens Republikeinse voorverkiezingen in Virginia Huis-fractieleider Eric Cantor verrassend uit het zadel gewipt door 'hun' kandidaat, economiehoogleraar David Brat wiens universiteit van de Kochs geld krijgt voor onderwijs over libertaire iconen als Friedrich von Hayek en Ayn Rand.

David en Charles figureerden onlangs in de Time Top 100 van meest invloedrijke Amerikanen, en kregen daarvoor een lofzang van Republikeins strateeg Karl Rove die de kritiek op beiden vanuit linkse hoek hypocriet noemde "omdat er ook centrumlinkse miljardairs zijn zoals George Soros" die de politiek met tonnen cash beïnvloeden. "Zegen ze voor alles wat ze doen", schreef Rove, "en voor alle progressieven die ze in een baan om de aarde sturen."

Daarmee is de toon gezet voor een kiescampagne die dit jaar brutaler en geldverslindender dan ooit dreigt te worden. Met twee olieprinsen uit Wichita als schaduwkandidaten.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234