Woensdag 19/01/2022

De kloof tussen droom en realiteit

Van sommige platen voel je al bij de eerste kennismaking dat ze belangrijk zullen worden. In de carrière van de artiest, enerzijds, maar ook in het grotere geheel van de popmuziek. Wrecking Ball van Bruce Springsteen (62) is er zo een. Want als het geweten van de rock zich boos maakt, wordt er geluisterd. En dat The Boss boos is, valt niet te ontkennen. Nooit eerder heeft Springsteen zo expliciet standpunten ingenomen of haalde hij in zijn teksten zo hard uit naar het establishment. Centraal thema: de gewetenloze graaicultuur van de financiële wereld, en de economische crisis die daar het gevolg van is. "Up on banker's hill the party's going strong", klinkt het wrang. "Down here below we're shackled and drawn."

Wrecking Ball, de zeventiende Springsteen sinds zijn debuut in '73, is een plaat van contrasten. Tussen arm en rijk. Tussen optimisme en ontgoocheling. Tussen donkere teksten en vitale muziek. Het is in principe een soloplaat, maar wel één waar naast onder meer gitarist Tom Morello van Rage Against The Machine ook een handvol leden van de E Street Band hun medewerking aan verlenen. Zelfs Clarence Clemons, Springsteen's vorig jaar overleden soulmate, blaast zich over de dood de onsterfelijkheid in op 'Land Of Hope And Dreams', een nummer dat live al jaren op de setlist staat maar op Wrecking Ball eindelijk een thuishaven heeft gevonden.

Het is meteen een van de weinige uitgesproken positieve passages. Een song waar Springsteen een beeld schetst van de Verenigde Staten zoals hij die voor ogen heeft: een inclusieve maatschappij waar iedereen zichzelf kan zijn en wederzijds respect het uitgangspunt vormt. Waar geen racisme bestaat, iedereen werk heeft en plaats is voor afwijkende meningen en religies. Helaas heb je in de negen nummers die eraan vooraf gaan al uitgebreid te horen gekregen dat er tussen het land van hoop en dromen een realiteit ligt die aanzienlijk minder fraai oogt. De economische crisis zorgt voor werkeloosheid ('Death to my Hometown'); pleegt een aanslag op de eigenwaarde ('My Depression') en wakkert de criminaliteit aan bij mensen die niets meer te verliezen hebben ('Easy Money').

Tijdloze folk

Opener 'We Take Care of Our Own' is een mokerslag van een song: een statement van een furieuze rocker die niet langer aan de kant kan blijven staan. De titel zegt meer dan een politiek manifest, en voor slechte verstaanders slaat de muziek - krachtig, groots, très Born to Run - spijkers met koppen. Mocht u daaruit afleiden dat Wrecking Ball een harde rockplaat is, dan hebt u het evenwel verkeerd voor. De muziek is geboetseerd uit de bruisende folk van Springsteens Seeger Sessions-plaat. Veel fiddles en violen, toeterende trompetten, klaterende belletjes en krolse tuba's. Maar dan wel gespeeld met de power van een keltische punkband. Denk de teksten weg, en je waant je zo op Mardi Gras in New Orleans.

Hip en modern klinkt het allemaal niet. Dat is in deze context ook volledig naast de kwestie. Goeie folk is tijdloos, zodat deze plaat zowel aan de jaren dertig doet denken - niet toevallig ook een periode dat de crash van Wall Street Amerika tot onder de kin in en financiële crisis duwde - als aan 2012. 'Rocky Ground' is een soulvol, atypisch Springsteen-nummer waar een gospelkoor voor een spirituele toets zorgt, vormt nog een hoogtepunt op de plaat. Een van de vele, want zelfs het ingetogen 'You've Got It', bij de eerste kennismaking nog het zwakke broertje, groeit na een paar beluisteringen tot iets dat veel beter is dan het afleggertje dat je er aanvankelijk in had gehoord.

Tijd voor een conclusie: op Wrecking Ball maakt Springsteen zijn eigen State of the Union op. Hij geeft een haarscherpe analyse van de huidige crisis door verhalen te vertellen waar iedereen zich in kan herkennen. Hij schiet met scherp zonder in goedkope slogans te vervallen. En zelfs als de muziek bombastisch wordt, klinkt ze nooit uitgehold. Een donkere, kwade plaat. Maar wel een waar de levenslust op volle kracht uit de noten spat. Net zoals The Rising voor altijd met 9/11 vereenzelvigd zal blijven, zo is Wrecking Ball een plaat die hier en nu gemaakt moest worden.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234