Woensdag 08/12/2021

De kleur van smeulende hartstocht

Op hun debuut Strange House bewezen The Horrors in de eerste plaats hoe goed ze de muziekgeschiedenis onder de knie hadden. Zo bliezen de Britse jonkies het stof van lang vergeten sixtieslegendes als Screaming Lord Sutch en dwongen ze hun songs in het strakke korset van The Cramps, The Birthday Party en The Gun Club. “Natuurlijk hadden we toen nog geen eigen smoel”, geeft frontman Faris Badwan grootmoedig toe. “De groep bestond misschien een jaar toen we ons debuut uitbrachten. We probeerden dan wel anders te klinken, maar het juk van je muzikale helden kun je op vroege leeftijd maar moeilijk afwerpen.”Op Primary Colours kleuren The Horrors echter buiten de lijntjes van hun vertrouwde inktzwarte rammelgeluid. Krautrock, Motown en zelfs de invloed van Detroit techno is vandaag duidelijk te horen. “Rood, geel en blauw zijn dus nog altijd niet de hoofdkleuren in ons palet”, bevestigen de overige groepsleden. “We gingen bewust op zoek naar de kleuren van smeulende hartstocht en geblakerde tristesse: als je die moet bepalen, kom je uit bij bruin, bordeaux en turkoois.”Dat is een groot verschil met de kleurenpolitiek van Badwan bij onze eerste ontmoeting. Toen beweerde hij in zijn Mondriaanperiode te zitten, al bestonden zijn tekeningen en schetsen wel uitsluitend uit zwarte vlakken en patronen. “Die keuze was ons te beperkend”, klinkt de repliek nu. “Geoff Barrow van Portishead spoorde ons als eerste aan om meer met kleur te werken en onze songs eindeloos bij te vijlen. Zijn raad was om minimalisme te laten zegevieren. Hoe bescheidener de song, hoe groter de impact. We lieten ons tot dat ogenblik nog te vaak leiden door hybris, door jeugdige overmoed. Maar als producer slaagde Geoff erin om de essentie te puren uit onze beginnersfouten. Uiteindelijk vinden we dus niet dat er een radicale stijlwissel is doorgevoerd, maar het is wel zo dat de chaos en vernielingsdrang van Strange House plaats hebben geruimd voor… euh, echte songs, liedjes met een kop en staart.”Ook videokunstenaar Chris Cunningham bemoeide zich met het nieuwe geluid van The Horrors. Drie jaar geleden nam hij de groep onder zijn hoede en maakte hij de huiveringwekkende clip bij haar eerste single ‘Sheena Is a Parasite’. “Chris is altijd een vriend en onvoorwaardelijke fan geweest”, vertelt gitarist Joshua Hayward. “Hij herkende veel van zichzelf in onze muziek. Dat verwonderde ons niet. Kijk maar naar zijn clip bij ‘Come to Daddy’ voor Aphex Twin, of zelfs ‘Frozen’ van Madonna. Dat intense monde noir-gevoel zit ook in onze muziek vervat - we schreven de songs voor Primary Colours trouwens in een volledig verduisterde kamer (lacht). Geen aanrader, overigens: je wordt er op de duur gek van om geen steek voor ogen te zien en bedrogen te worden door je eigen zintuigen. Het is als nuchter trippen, heel eng. Maar soit, in de studio ontfermde Chris zich over onze songs als een soort artdirector. We inspireerden elkaar voortdurend, daarom is dit zo’n visueel sterke plaat geworden, een langgerekte hallucinatie.”

Neuroses

Een zeer bezwerend nummer op Primary Colours is ‘I Can’t Control Myself’, meteen mogelijk de meest autobiografische song op de plaat. Faris Badwan beweert immers al jaren geplaagd te worden door neuroses en schizofrenie. “Wanneer ik mijn medicatie inneem, valt alles gelukkig wel mee”, vertelt hij. “Maar ik heb nogal wat obsessief-compulsieve trekjes. Zo hield ik lange tijd handschoenen bij, tot ze me angst begonnen aan te jagen. Ook muziek bewaar ik zorgvuldig, alfabetisch gerangschikt en in talloze categorieën onderverdeeld. Daar mag niemand aankomen. Prentbriefkaarten heb ik dan weer als een bezetene verzameld op tournee. In eender welk dorpje of stadje moest ik een handvol kaartjes inslaan, anders konden we niet verder. Zelf vind ik die trekjes eigenlijk niet zo erg. Ik word er alleszins niet ziek van, zolang ik me mezelf mijn zin blijf geven, natuurlijk (glimlacht).”Primary Colours is verschenen bij XL.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234