Dinsdag 23/07/2019

De kleine dingen des levens

Strip

door geert de weyer

Meneer Johan: Een doos te veel HHHII

Dupuy & Berberian Dupuis (Collectie Expresso)

WIE Het Franse auteursduo Philippe Dupuy en Charles Berberian slaagt er met strips als 'Meneer Johan', 'Henriette' of het autobiografische Dagboek van een strip in een brug te slaan tussen de oudere traditionele striplezers en het hedendaagse publiek. Hoewel geen bestseller hebben ze in Frankrijk de reputatie met 'Meneer Johan' een cultstrip gebaard. Hun eerste samenwerking dateert van twintig jaar geleden en verscheen in het blad Fluide Glacial. In 1990 startte de reeks 'Meneer Johan'. WAT Hun nog jonge stripreeks, waarin de getormenteerde schrijver Johan centraal staat, fixeert zich op de onbelangrijke dingen des levens en maakt een grote bocht rond glamour of camouflerende slapstick. In dit alweer zesde deel (het eerste dat Dupuis publiceert) laat Johan zijn flat over aan zijn egocentrische vriend Felix om met vrouw Cathy en dochter Julie te verhuizen. Zoals verwacht leveren die nieuwe gewoontes hem aanpassingsproblemen op. Miniverhaaltjes flankeren daarbij de rode draad. Zo berispen zijn grootouders hem in dagdromen dat het een schande is iemand als Felix in zijn oude bed te laten slapen, vindt Johan een doos met spullen van de vorige eigenaar van zijn nieuwe woonst en worden de perikelen van drie zwervers gevolgd. ONS OORDEEL 'Meneer Johan' is een reeks met sympathieke, menselijke karakters die vooral erg herkenbaar zijn. Kleine anekdotes in het leven van de hoofdpersoon en zijn omgeving worden hier vakkundig uitvergroot. Dupuy en Berberian biechtten ooit op dat 'Meneer Johan' handelt over de onbelangrijke dingen des levens, maar dat de echte cultuur- en maatschappijkritiek zich net laat voortglijden op die kleine onbeduidende details en matters of life. Ze lieten zich daarbij inspireren door bekende namen uit de jaren zestig als Bob Dylan, Robert Crumb, Paul Simon, Woody Allen en François Truffaut, die aantoonden niet onoverwinnelijk te zijn. Integendeel: ze stelden zichzelf voor als echte mensen met alledaagse beslommeringen. Die eerlijke zelfanalyse etaleert ook deze knappe, originele reeks, waarin vriendschappen, oude koeien, emoties, vrijheid en kleinmenselijke eigenschappen centraal staan.

Jammer genoeg is dit het minst goede deel uit de reeks. De auteurs verstoppen zich namelijk, als compensatie voor het volledige gebrek aan actie of sensatie, iets te veel achter de truukjes uit vorige delen, als dagdromen en flashbacks. Daardoor blijft de rode draad wat gerafeld achter en blijf je achter met eenzelfde verweesde indruk op het gezicht als die van Johan op de cover van dit album.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden