Dinsdag 24/11/2020

Muziekreview

De klassieke pianist met bodyguards: je kan niet té veelzijdig zijn

Lang Lang (hier op archiefbeeld).Beeld AFP

Veelzijdigheid is een rijk, maar dubbel begrip. De Chinese pianist Lang Lang is daarvan het levende bewijs. De ene Lang staat voor een sterk klassiek repertoire, de andere Lang concerteert op de openingsceremonie van de Olympische Spelen voor een paar miljard televisiekijkers. Of hij staat met Pharrell Williams op het podium van de Grammy Awards. Als hij tenminste even niet vlogt met zijn gesponsorde smartphone. Want ook dat verstaat Lang Lang onder 'veelzijdigheid'.

Voor introverte muziekliefhebbers is het soms allemaal iets té veelzijdig. "Waar blijft de muziek?!" Wel, in het Paleis voor Schone Kunsten liet Lang Lang zich gisterenavond voor een overvolle Henry Le Boeufzaal bewonderen als een pure pianist. Dankbaar en bescheiden kwam hij op en weinig later weerklonken De seizoenen van Peter Tsjaikovski - twaalf kleine karakterstukjes waarin Lang Lang overtuigde met felle contrasten, poëtische interpretaties en oprechte emoties. Veinzen staat niet in zijn woordenboek.

Wie een zaal vervolgens ook nog stil krijgt met de Barcarolle, doet glimlachen met Song of the Reaper en doet verbazen met Carnival, is in zijn missie geslaagd. We zagen niet alleen een mens die zijn hart in de vleugel legt, we hoorden ook een talentvolle pianist. En plots werd gisteren ook de formule zichtbaar die van Lang Lang een wereldster maakt. Nee, hij is niet van het introverte type. Ja, hij is een onvervalste entertainer die flair met virtuositeit weet te combineren. Bij Lang Lang hoort show, maar dan zonder dat zijn recitals vervallen in een laagdrempelig gepopulariseer.

De meester kwam niet alleen naar boven in de snelle passages, maar ook in de trage. Daarvoor dienden de scherzo’s van Frédéric Chopin. Het klonk als een thuiskomen, omdat de muziek van Chopin een cruciale rol heeft gespeeld in zijn eerste stappen naar een internationaal publiek. Snelheid is bij Lang Lang een kleurrijke speeltuin die keurig onderhouden wordt. Passie en enthousiasme waren het bindmiddel van de avond.

En toch voelde er iets vreemd aan: aan beide zijkanten van het podium hielden twee bodyguards het hele concert voortdurend in de gaten. Als Lang Lang heen en weer liep, dan zij ook. De ster moest worden beschermd. Al weerhield het er hem niet van om tussen het applaus door cd’s te signeren en mensen begroeten. Voor hem is dat dagelijkse kost.

Eerlijk: laat Lang Lang gerust veelzijdig zijn, want hij kent zijn pappenheimers in beide werelden. Zijn nieuwe plaat is daar trouwens ook een goed voorbeeld van: ze gaat van de Rhapsody in Blue van George Gershwin naar muziek uit Spider-Man of Empire State of Mind van Jay-Z & Alicia Keys. En ja, het is waar: zijn imago is anders dan dat van de doorsnee klassieke pianist. Maar dat maakt hem niet minder goed. Integendeel. 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234