Vrijdag 10/04/2020

De King of Pop eist opnieuw zijn troon op

Sinds Michael Jackson in 2009 stierf is hij productiever dan ooit. De kwaliteit van de platen die na zijn dood verschenen was zelden of nooit om over naar huis te schrijven, maar op Xscape - nu in de winkel - krijg je eindelijk nog eens de échte King of Pop te horen.

Laat ons eerlijk zijn: het vooruitzicht op een 'nieuwe' cd van Michael Jackson - de aanhalingstekens staan er niet toevallig - is in 2014 niet meteen iets wat vooraf nog veel spanning veroorzaakt. Dat heeft minder met zijn eigen artistieke verdiensten te maken, dan met het handvol dubieuze platen dat sinds zijn dood is uitgebracht.

Vier jaar geleden was er het schabouwelijke Michael, meteen opgevolgd door het al even ondermaatse Immortal, een bij elkaar geplakte soundtrack voor de gelijknamige voorstelling van Cirque Du Soleil. Tel daar dan nog wat overbodige remix-cd's bij en je ziet meteen dat de erven-Jackson de blik eerder op de kassa gefixeerd houden, dan op het in stand houden van zijn artistieke integriteit.

Toegegeven: de kassa hééft gerinkeld. Van Michael - die eerste postuum uitgebrachte plaat - werden ruim vier miljoen exemplaren verkocht en de Cirque Du Soleil-tournee schopte het tot een van de meest winstgevende tournees in de hele geschiedenis. Na zijn dood liet Jackson nog een honderdtal onafgewerkte opnamen achter, dus het spreekt voor zich dat er de komende jaren nog platen met onuitgebracht materiaal zullen volgen.

Het materiaal dat nu op Xscape staat, werd net als de vorige keer onder handen genomen door hippe producers als Timbaland, Rodney Jenkins en Stargate. Het doel? De songs zo nieuw en zo actueel mogelijk te laten klinken, zodat je het gevoel hebt dat Jackson vandaag nog steeds een actieve artiest is, in plaats van een geest uit het verleden. Alleen blijkt er dit keer een wezenlijk verschil: er werd niet geknoeid met de stem van Jackson. In plaats daarvan opteerde men uitsluitend voor songs die hij zélf integraal heeft ingezongen en die zelfs helemaal werden afgewerkt. Wie die originele opnamen wil horen, kan dat: ze staan als bonus op de Deluxe Edition van Xscape en geven vooral aan dat Jackson in zijn topdagen een zeer strakke kwaliteitscontrole aanhield.

Het merendeel van de tracks dateert uit de sessies voor classics als Bad en Dangerous en hadden eerlijk gezegd niet misstaan op die platen. De huidige single - het door de wonderen der technologie tot duet met Justin Timberlake verbouwde 'Love Never Felt So Good' - is nog ouder. De song - geschreven met Paul Anka - ligt al sinds '83 stof te vergaren. Opmerkelijk, want het blijkt een uitstekende song. Nu, het gebeurde wel vaker dat Jacksons songs aan de kant schoof die later classics zouden worden. Zo was 'Wanna Be Startin' Somethin' - de verbluffende opener van Thriller - drie jaar eerder al voor Off The Wall geschreven.

Dat verklaart wellicht waarom veel van de songs op Xscape verrassend fris aandoen, met veel uptempo materiaal, waarop alle stijlkenmerken van Jackson royaal aanwezig zijn: de ad libs, de handclaps, de strakke ritmes, de achtergrondkoortjes die de songs vaak naar een dwingend hoogtepunt loodsen, de klaterende pianolijnen, je voelt niet alleen de visie, maar ook de hand van de meester.

En hij zingt voluit, wat op zijn minst doet vermoeden dat ze destijds niet als vullertjes werden opgenomen. 'Blue Gangsta' doet -zeker qua thematiek - denken aan een tweelingbroertje van 'Smooth Criminal', 'A Place With No Name' - deels een herwerking van de America-classic 'A Horse With No Name' - klinkt een stuk vitaler, een stuk menselijker ook dan zowat alles op het steriele Invincible van drie jaar later. 'Slave To The Rhythm' - níet de Grace Jones-cover, overigens - heeft zelfs singlepotentieel. En de titelsong - iets waar Jackson volgens de hoesnota's enorm trots op was - kan zich effectief meten met zijn beste werk.

Onverwoestbare classics

Natuurlijk: postume platen blijven iets heel anders dan wat artiesten uitbrengen op het moment dat ze nog leven en zelf inspraak hebben in het eindresultaat. Michael Jacksons officiële catalogus stopt met Invincible, de laatste studioplaat die hij acht jaar voor zijn dood uitbracht en die destijds unaniem werd afgekraakt.

Postume platen verschaffen naast inkomsten context bij het bestaande werk. Wie erin geslaagd is om tot nog toe niets van de zelfgekroonde King Of Pop in huis te hebben, haalt vandaag voor een habbekrats Off The Wall, Thriller én Bad in huis. Dat blijven de onverwoestbare classics waaraan Michael Jackson zijn iconische status te danken heeft en die horen in elke platenverzameling thuis. Maar wie nadien dieper wil graven zal zich door Xscape geenszins bekocht voelen. Tot nog toe waren zijn postuum uitgebrachte platen vooral geschikt om te verzamelen. Dit is de eerste die je ook met plezier kan draaien.

Xscape verschijnt bij Sony Legacy.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234