Zondag 31/05/2020

De keuze van de curator

Vanavond gaat de 32ste editie van Art Brussels open. Omdat alles zien onmogelijk is - zelfs al bent u in het bezit van een groot uithoudingsvermogen en sneakers - selecteert curator Katerina Gregos voor De Morgen vijf plekken waar u zeker halt moet houden.

Art Brussels staat hoog aangeschreven bij verzamelaars en kunstprofessionals. "Een van de redenen daarvoor is dat je bij ons niet de usual suspects vindt", maakt Katerina Gregos zich sterk. "Wij zijn een echte ontdekkingsbeurs. We zijn bijvoorbeeld de enige kunstbeurs die non-profitruimtes uitnodigt en carte blanche geeft. Bovendien staan we bekend om onze gemoedelijke sfeer. Zo heb je bijvoorbeeld het HISK-café, opengehouden door studenten van het Hoger Instituut voor Schone Kunsten in Gent. Het is een van de meest levendige plekken op de beurs. Je kunt er à la carte een kunstwerk bestellen." Het mag duidelijk zijn: er is veel te zien en te beleven. Deze vijf essentiële stops bepalen het DNA van Art Brussels.

'Portrait of the Collector as a Work of Art'

Kijken naar verzamelaars

"Zonder verzamelaars geen kunstbeurs", zegt Katerina Gregos. Bovendien heeft België wereldwijd het hoogste aantal private kunstverzamelingen per inwoner. Helaas zijn hun collecties niet altijd toegankelijk voor het publiek. Daarom brengt Art Brussels werken uit privécollecties samen. "Tien verzamelaars selecteren een werk dat hun persoonlijkheid uitdrukt, een zelfportret dus." Met werk van onder meer: Hans Op de Beeck, Maurizio Cattelan, Thierry de Cordier, Wilhelm Sasnal, David Shrigley en Sol LeWitt.

'First'

Nieuw talent spotten

Voor First selecteerde een comité van curatoren vijftien up and coming galeries van over de hele wereld die voor het eerst op Art Brussels staan. "Op de beurs zijn er vijf galeriesecties, maar First is heel belangrijk omdat Art Brussels de reputatie heeft een ontdekkingsbeurs te zijn. Hier kan je kunstenaars zien aan het begin van hun carrière. We zijn niet de beurs die multi million dollar flashy bling bling art verkoopt: we investeren in opkomend talent. Dit is dé plek om ontdekkingen te doen."

'The Stage'

Debat en discussie

Naast kunst bekijken, kun je je bij het podium laven aan "intellectuele voeding", zoals Gregos het noemt. "Natuurlijk hebben alle kunstbeurzen debatten en lezingen, maar dit programma is uniek: wij brengen meer dan zestig internationale professionals uit de kunstwereld rond de tafel voor een reeks discussies op zeer hoog niveau. Ze bespreken thema's die belangrijk zijn in de context van een kunstbeurs."

Er wordt onder meer gefocust op de vele rollen die galeries vervullen. "Het cliché wil dat ze een puur commerciële functie hebben, maar goede galeries doen veel meer: ze presenteren gratis tentoonstellingen, helpen kunstenaars, produceren werk, maken publicaties. Dat wordt niet altijd erkend. Het is een platitude dat de privésector slecht is en de publieke sector goed. Die stereotypen willen we hier overstijgen."

'Solo'

Dieper kijken

In Solo ligt de focus op individuele presentaties van kunstenaars. "De meeste galeries tonen werk van verschillende kunstenaars in hun stand, waardoor je een beetje een supermarkteffect krijgt. De Solo-sectie gaat hier tegenin. Je krijgt er de kans om de praktijk van een individuele kunstenaar meer in de diepte te bekijken." Er zijn solo's van onder meer William Klein en de Belgische kunstenaar Joris Van de Moortel.

'De Nationale Loterij'

Competitie voor curatoren

Nieuw dit jaar is een wedstrijd voor jonge curatoren. De opdracht: een tentoonstelling maken met werk uit de meer dan 100.000 stuks tellende collectie van de Nationale Loterij met als thema 'Games of chance'. "De winnaars zijn Louise Osieka en Laura Herman. Ze besloten om samen te werken met kunstenaar Gerard Herman, die een interventie zal doen in de presentatie. Wat het precies wordt, zal ik zelf ook pas zien als het af is. Spannend."

---

Katerina Gregos

Woont en werkt in Brussel.

Studeerde kunstgeschiedenis, Europese literatuur en geschiedenis, en behaalde nadien een master in museummanagement in Londen.

Was tot 2007 artistiek directeur van Argos - Centrum voor Kunst & Media in Brussel.

Cureerde onder meer Manifesta 9 in Genk, Newtopia: The State of Human Rights in Mechelen en Brussel en Speech Matters in het Deense paviljoen op de 54ste Biënnale van Venetië.

Is sinds eind 2012 artistiek directeur van Art Brussels

Mag voor de 56ste Biënnale van Venetië samen met kunstenaar Vincent Meessen het Belgische paviljoen inrichten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234