Dinsdag 15/10/2019

De kettingzaag van Leatherface draait in lucratieve cirkels

recensie the texas chainsaw massacre

In 1974 werd de wereld getrakteerd op Chinatown, The Godfather II en A Woman Under the Influence. Het was ook het jaar waarin president Nixon ontslag nam vanwege Watergate. Ondertussen draaide een leraar in Austin, Texas samen met enkele collega's en studenten voor nauwelijks 150.000 dollar een horror/shockerfilm over een psychopaat met een loeiende kettingzaag en een luguber masker. Dat had hij bijeengenaaid uit stukken mensenhuid van zijn slachtoffers, die hij bijvoorbeeld eerst liet doodbloeden door ze aan een vleeshaak te hangen.

Tobe Hooper draaide zijn The Texas Chainsaw Massacre volledig buiten het Hollywood-systeem om. Wereldwijd zou de film meer dan 100 miljoen dollar opbrengen. Samen The Night Of the Living Dead (1968) van George Romero groeide die uit tot een van de invloedrijkste horrorfilms van die periode. Tot de dag van vandaag wordt er veelvuldig uit geciteerd. Hooper inspireerde zich overigens op een reeks waargebeurde feiten, waaronder de Ed Gein-zaak. Die kannibalistische seriemoordenaar was ook het vertrekpunt van Robert Bloch voor zijn roman Psycho, verfilmd door Hitchcock.

In plaats van nummer vijf in de reeks te draaien opteerden regisseur Marcus Nispel en producent Michael Bay voor een vrij getrouwe remake van het origineel. Nispel is een Duitsland geboren videoclip- en reclamefilmer. Bay regisseerde Armageddon en Pearl Harbor. Het duo gaat zelfs zover dat ze opnieuw beroep deden op Daniel Pearl, de oorspronkelijke cameraman, die sommige shots hier gewoon nog eens overdoet.

De reden voor deze remake, helemaal geen revisie maar domweg recycleren, is puur commercieel, in tegenstelling tot Hoopers formeel ruwe en angstaanjagende nachtmerrie of zelfs Gus Van Sants Psycho. In het persdossier verklaart uitvoerend producent Andrew Form overigens dat 90 procent van het doelpubliek, jongeren van het mannelijke geslacht onder de 25 jaar, wel al van de film gehoord maar het origineel nog nooit gezien heeft. En kijk, alleen al in de VS bracht deze visueel explicietere maar daarom nog niet akeligere remake meer dan 80 miljoen dollar op - het budget schommelde rond de 10 miljoen dollar.

Aan het begin van de film zie je vijf niet bijster intelligente jongeren met een bestelwagen vol marihuana op weg naar een Lynyrd Skynyrd-concert. Op het platteland van Texas vallen ze echter in de handen van Leatherface en zijn nare familie. Als een van de passagiers zich een kogel door het hoofd schiet, glijdt de camera achteruit, dwars door de kogelwonde in diens hoofd. Het is een zeldzaam geïnspireerd shot maar tegelijk is het ook tekenend voor de modieuze aanpak van deze nieuwe versie. Tekenend voor de creatieve bloedarmoede van deze schaamteloze Hollywood-recyclage is ook dat R. Lee Ermey, de fanatieke drilsergeant uit Kubricks Full Metal Jacket die hier een geschifte sheriff vertolkt, iedereen naar huis speelt en zelfs griezeliger is dan Leatherface.

Luc Joris

H

VERTOLKING Jessica Biel,

Jonathan Tucker, Erica Leerhsen,

Mike Vogel, Eric Balfour,

Andrew Bryniarski, R. Lee Ermey REGIE Marcus Nispel GENRE horror LAND VS SPEELDUUR 98 minuten

KORT SAMENGEVAT

Een stel jongeren, net terug van Mexico, waar ze een portie drugs gekocht hebben, is op weg naar een rockconcert. Als ze in het landelijke Texas een liftster oppikken die zich even later een kogel door het hoofd schiet, gaan ze op zoek naar hulp. Ze belanden bij een afgelegen huis, de woonst van een kannibalistische psychopaat met een kettingzaag.

Helemaal geen remake maar hooguit platte recyclage

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234