Dinsdag 15/10/2019

Nordmann

De kerstboom heeft zijn piek nog niet bereikt

Beeld ANP

Koopt u dit jaar een kunststof kerstboom of haalt u toch opnieuw puur natuur binnen? In beide gevallen koopt u steeds vaker een boom die past in een kleiner interieur. 

We kopen in enkele weken tijd meer dan 1 miljoen verse kerstbomen en de kerstboom heeft zijn piek nog niet bereikt, blijkt uit een belronde. "De totale markt van kerstbomen groeit lichtjes", zegt Guy Hendrickx, van tuincentrumketen Walter Van Gastel. "Sommige mensen zetten bijvoorbeeld een kerstboom in huis en nog een tweede in hun tuin. En ook meer en meer bedrijven zetten een boom." 

De meerverkoop is ook te verklaren doordat er meer gezinnen zijn en dat heeft implicaties voor het type boom dat we kopen: we vragen steeds vaker een smaller model. "De gezinnen veranderen: 37 procent van de gezinnen heeft inwonende kinderen, dus de meerderheid zijn koppels zonder kinderen of alleenstaanden", zegt retailexpert Gino Van Ossel van Vlerick Business School. "Zo'n alleenstaande woont kleiner."

De gevolgen daarvan zijn al merkbaar bij de kerstboomverkopers. "Klanten vragen om smallere modellen", zegt Hendrickx (Walter Van Gastel). "Zowel bij de kunstkerstbomen, als bij de levende bomen."

En dat betekent concurrentie voor de populaire, maar onderaan erg brede, nordmann-spar, in de vorm van de smallere picea abies fraseri. "Dit jaar zal bij ons de fraserspar voor het eerst de verkoop van de nordmann evenaren", zegt Ingrid Willems, verantwoordelijk voor de afdeling Tuin van Horta, goed voor 38 winkels in Vlaanderen. "In diezelfde trend zien we ook een stijging in de verkoop van picea glauca conica. Dat zijn mini-kerstboompjes voor mensen in een klein huisje of appartement. Het is meer een soort kamerplant."

Liever nep?

En ook al zien de kunststofexemplaren er steeds echter uit: toch zien de tuincentra de jongste jaren een lichte stijging in de verkoop van echte kerstbomen. "Vroeger was de verhouding 70 nepbomen versus 30 echte kerstbomen, nu bedraagt de omzet bij ons ongeveer evenveel", zegt Ingrid Willems (Horta). 

Eenzelfde geluid klinkt bij de andere ketens, zoals Walter Van Gastel, met 8 tuincentra in Vlaanderen, en Eurotuin, nog eens 4 tuincentra. Al hoeft een stijging in omzet niet te betekenen dat deze winkels ook in aantallen meer echte kerstbomen verkopen.

"We hebben ons toegelegd op de kerstbomen in het duurdere segment en dat heeft opgeleverd", zegt Willems. Niemand is bereid om absolute cijfers te geven en sommige winkels zien zelfs liever geen percentages in de krant. Kerst is business, daar kan Van Ossel een boompje over opzetten. "Bij de levende bomen kiest de Vlamingen steeds meer voor de duurdere exemplaren", zegt Van Ossel, die zijn boom dit jaar al gekocht heeft. "Al kan het een verkeerd beeld geven door alleen de tuincentra te bevragen." 

Die tuincentra trekken vooral een publiek met groene vingers, met een voorkeur voor die kwalitatieve kerstboom uit de natuur. "Winkels als Ikea verkopen sinds enkele jaren kerstbomen voor amper geld, maar dat is een assortiment waar wij doelbewust van wegblijven", zegt Hendrickx. 

Vragen al in januari

Bij winkels als Brico en Carrefour is er daarentegen een duidelijke stijging in de verkoop van artificiële bomen. "Er is een stijging in alle categorieën, van 12,99 tot 149 euro", zegt Carrefour-woordvoerder Baptiste Van Outryve. "Die bomen uit het topsegment zijn duurder dan een natuurlijke kerstboom, maar op termijn betaalt hij zich terug." 

Carrefour verkoopt geen levende bomen, maar stelt er op zijn parkings wel ruimte voor ter beschikking van externe partners. "We moeten nooit moeite doen om die standplaatsen te verhuren", zegt Van Outryve. "Meer nog: die vragen komen in januari al binnen. En dat was dit jaar niet anders." 

Eurotuin draait naar eigen zeggen evenveel omzet op kunstkerstbomen als levende, en de verkoop neemt toe met 5 procent. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234