Maandag 25/05/2020

Islamisering bij kinderen

"De kerk? Wij moslims mogen daar niet binnen"

Toen ze de Sint-Jan-Baptistkerk in Molenbeek binnengingen, wilden Marokkaanse kindjes dat niet. "Dat is haram", klonk het.Beeld Tim Dirven

Volgens 'Van Dale' betekent haram: 'Niet in overeenstemming met de islamitische voorschriften.' Maar dat blijkt voor interpretatie vatbaar, zeker bij kinderen. Neemt de 'haramcultuur' in Brussel toe? Over die vraag barstte een Facebook-discussie los na een post van Johan Leman.

Johan Leman, voorzitter van het Molenbeekse integratiecentrum Foyer, beschreef hoe een islamitische leerkracht met een klasje uit de lagere school de Sint-Jan-Baptistkerk in Molenbeek wou bezoeken. Bij het binnengaan van de kerk kreeg de leerkracht protest van de kindjes van Marokkaanse afkomst. "C'est haram, madame." Het werd nog erger toen ze bij het altaar kwamen: "Non, non, c'est haram." Allemaal. De leerkracht was perplex... nooit meegemaakt", postte Leman. "Wie vult verdomme die kinderkopkes met alles haram te noemen dat niet aan een integristische islamitische canon beantwoordt? Dat dit zo unisono gebeurt, laat vermoeden dat het niet zo maar in de gezinnen gebeurt. Waar dan wel?"

Johan Leman.Beeld Bas Bogaerts

Wie stopt die ideeën in die kinderkopkes? Het was een vraag die Jacky Goris, directeur van de Brusselse scholengroep van het GO! een half jaar geleden, in volle ramadanperiode, ook al luidop stelde. Hij kreeg toen signalen over moslimkinderen van 9, 10 en 11 jaar die meededen aan de ramadan. Ze weigerden op school te eten of te drinken en sommigen weigerden zelfs mee te doen aan de zwemlessen uit schrik een slok water binnen te krijgen. Sommige berichten gingen ook over kinderen die muzieklessen wilden mijden, omdat zingen haram zou zijn.

"Het is een evolutie die ik nog steeds zie", zegt directeur Goris. "De vraag die Johan Leman zich stelt, is heel terecht. Vanwaar komt die reactie van de kinderen? Van de ouders in elk geval niet. Ik heb vaak contact met ouders en die weten het ook niet." 

Goris zelf wijst net als toen in de richting van de Koranscholen, waar moslimouders hun kinderen in het weekend naartoe sturen. Hij heeft het over 'schimmige vzw's' die moslimkinderen indoctrineren. Binnen de moslimgemeenschap wijzen ze er echter op dat er steeds meer controle is op die Koranscholen. Hans Bonte (sp.a), burgemeester van Vilvoorde, zei recent ook in een uitzending van Terzake dat de Koranschool in zijn gemeente een objectieve bondgenoot is in de strijd tegen radicalisering, omdat de kinderen daar net goede informatie krijgen over hun geloof.

Huis van de duivel

De post van Johan Leman bracht op Facebook een hele discussie op gang over wat de opgang van de haramcultuur wordt genoemd. Is er hier sprake van islamisering bij jonge kinderen? Niet iedereen lijkt hiervan overtuigd. "We moeten oppassen om zware uitspraken te doen aan de hand van een voorval", vindt Bruno De Lille, Brussels politicus voor Groen. "Kinderen zeggen veel onder elkaar. Dat heb ik vaak gemerkt op de Brusselse multiculturele school waar mijn zoontje zat. We liepen eens met hem voorbij een kerk en toen zei hij: kijk papa, dat is het huis van de duivel. Dat had hij op school geleerd, van zijn vriendjes. Of die keer dat bananen haram waren. Heb ik vaak gemerkt: alles wat ze niet lustten, was haram; alles wat wél lekker was, was halal. Ik wil maar zeggen, we mogen niet vergeten dat het hier om kinderen gaat. Je moet zulke incidenten niet opkloppen, maar wel aangrijpen om een gesprek over te voeren."

Leerkrachten weten wel niet altijd hoe ze zo'n gesprek aan moeten gaan, zegt Sigrid Van Eepoel. Met haar start-up Democratische Dialoog geeft de projectcoördinator aan de Erasmushogeschool workshops in scholen. "We merken dat steeds meer leerkrachten geconfronteerd worden met kinderen en jongeren die uit naam van hun religie dingen zeggen of doen waar leerkrachten geen raad mee weten."

Dat heeft volgens haar vooral met het tijdsgewricht te maken. Kinderen groeien op binnen een bepaalde context. Ze worden steeds vaker aangesproken op hun religie. De polarisering rond de islam is groot. Er zijn de aanslagen van IS, er is Donald Trump die openlijk zei dat er geen moslims meer binnen mogen en er zijn populistische politici die ook steeds openlijker de schuld bij een bepaald groep, namelijk de moslims, leggen. Door die kritieken op hun religie, krijg je net een sterke identificatie met de eigen gemeenschap, merkt Van Eepoel. "We zitten met zoekende en zwalpende kinderen en jongeren die in hun zoektocht ook nergens echte steun vinden. Ouders zijn geen godsdienstexperten. In het dagdagelijkse leven wordt vaak, zoals in andere godsdiensten, met een vereenvoudigde versie gewerkt. Ouders hebben niet meer de credibiliteit. En dus zoeken hun kinderen antwoorden elders." Ver moeten ze niet zoeken om antwoorden te vinden, meent Van Eepoel. "Jongeren, maar ook jonge kinderen, zoeken op het internet naar antwoorden."

Toneelstuk

Het internet heeft alle antwoorden. Ook op de vraag 'mag een moslim een kerk binnengaan?' Wie die vraag intikt op Google, krijgt bij de achtste link een officieel aandoende site die naar eigen zeggen informatie wil geven aan moslims in het Westen. "Het is voor geleerden en mensen met kennis toegestaan kerken te betreden om de mensen daar tot de islam uit te nodigen", zo staat er te lezen. "We dienen deze echter niet te betreden om er slechts rond te kijken, omdat hierin geen enkel voordeel ligt. De moslim zou zelfs door hen beïnvloed kunnen worden. Zeker als hij onachtzaam is in zijn eigen religie en hij twijfels toegeworpen krijgt die hij niet kan weerleggen."

Het past helemaal in de angst waar veel moslims mee zitten, meent Sigrid Van Eepoel. "Ze zijn vooral bang om fouten te maken. Deel uitmaken van een religie die zich op zichzelf terugplooit, wil zeggen dat je vooral moet tonen dat je een goeie moslim bent. Er is heel veel twijfel over wat nu haram is en wat niet. En dan richten ze zich tot de verkeerde bronnen."

Terug naar de Facebook-post van Johan Leman. Want die bevatte nog een onderdeeltje, dat aantoont tot wat die 'haramcultuur' kan leiden. "Het theaterstuk van twee Molenbekenaars, Sam Touzani en Ben Hamidou wordt geboycot", schreef Leman. Het stuk wil vooral taboes zoals homoseksualiteit en geloofsafvalligheid ter sprake brengen, maar er komt geen kat kijken. "En nog bedenkelijker: de affiches worden afgerukt", schreef Leman. "Wil de overheid hier eens werk van maken vooraleer we met een generatie jongvolwassenen zitten met wie samenleven onmogelijk wordt?"

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234