Woensdag 01/04/2020

De keizer achter de camera

Ik hou van papier en ik hou van boeken," zegt ontwerper Karl Lagerfeld. "Boekenwinkels zijn mijn favoriete plaatsen in elke stad waar ik kom. Daarom lijkt het me ook logisch dat ik mijn foto's in boeken publiceer." In 1996 beloonde de Duitse Vereniging voor Fotografie Karl Lagerfeld met een culturele prijs voor zijn fotografisch werk. Nochtans is hij bij het grote publiek bekender als ontwerper. Daar heeft hij het ook naar gemaakt. 'De ontwerpmachine' wordt hij wel eens genoemd, maar vooral 'Kaiser Karl' vanwege zijn keizerlijke levensstijl en zijn Pruisische allure. Wat vaststaat is dat hij een worcaholic is: tot voor kort ontwierp hij behalve zijn eigen collectie ook die van Chanel, van Chloë en een deel van Fendi in Italië. Eind vorig jaar besloot de luxegroep Vendôme afscheid te nemen van Lagerfeld: het merk Chloë werd in handen gegeven van de jonge Britse Stella McCartney, de collectie Karl Lagerfeld werd opgedoekt.

De 60-jarige man met zijn grijze haren in een staartje en zijn onafscheidelijke waaier is nu nog vooral het boegbeeld van Chanel, voor wie hij vijftien jaar geleden zijn eerste collectie ontwierp. Sindsdien zijn het er vier per jaar - twee maal haute couture, twee maal prêt-à-porter.

Het is moeilijk te achterhalen wat Karl Lagerfeld het liefst doet: fotograferen of kleding ontwerpen. In ieder geval laat hij geen andere fotograaf in de buurt komen als de officiële foto's voor Chanel moeten worden gemaakt. Daarbij kiest hij -uiteraard - het model, en vaak is dat meteen een aanwijzing voor wie het in die wereld de daaropvolgende seizoenen maken zal.

Lagerfeld heeft ook al zijn sporen verdiend als fotograaf voor bladen als Vanity Fair en Vogue - hij maakte bijvoorbeeld een zeer opgemerkte serie foto's met Karen Elson rond de kunstenaar Oskar Schlemmer, voor het decembernummer over 'Mode et Arts' van de Franse Vogue - en er zijn ook al verscheidene fotoboeken van hem verschenen. In 'Villa de Noailles' plaatst hij bijvoorbeeld modellen in het huis dat Rob Mallet-Stevens in het begin van de eeuw liet bouwen het zuiden van Frankrijk en in 'Faust' herschept hij de oude geschiedenis als een filmscript, met dramatische details en natuurlijk bijzondere aandacht voor maquillage, kapsels en kostuums.

Fotograaf Lagerfeld laat zich voor de technische kant omringen door assistenten. Hij is meer de regisseur die de decors en de sfeer vastlegt. En vanzelfsprekend bepaalt hij, in overleg met de visagisten en kappers van Chanel, welk hoofd het best past bij de tijdgeest. De foto's op deze pagina zijn erg sober geënsceneerd. Alle aandacht moet namelijk naar de kleding en de accessoires gaan, want de opdrachtgever is Chanel. Drie foto's onderaan illustreren de haute-couturelijn, de drie andere zijn afkomstig uit de prêt-à-portercollecties.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234