Zaterdag 31/10/2020

De kassabon wordt een marketinginstrument

Klanten van Match en Eda zullen morgen kunnen kennismaken met het allernieuwste marketingfenomeen: de kassawaardebon. Op de achterkant van de kassabonnen zullen voortaan waardebonnen afgedrukt staan die korting bieden voor uiteenlopende producten en diensten.

Brussel.

Eigen berichtgeving

Wie gewend is om in de supermarkt de kassabon gedachteloos weg te gooien, tot een prop samen te knijpen of op de vloer van de winkel achter te laten, zal zijn gewoonte moeten herzien. Voortaan bevat die bon namelijk een aanbieding. Honderd frank korting op een pizza bij Pizza Hut, 25 frank reductie op een boekje met Zweedse Raadsels of 250 frank korting bij besteding van 2.000 frank bij Carpet Land - het is maar een greep uit de kortingcoupons die op de achterkant van de kassabonnetjes zullen worden afgedrukt.

Het is de firma Kassa-Waarde-Bon bvba die deze nieuwe marketingtechniek in België introduceert. Achter dit bedrijf gaan twee Nederlandse ondernemers schuil, die het concept in april vorig jaar in Nederland lanceerden. "Zij hebben het idee opgepikt in Australië", vertelt Wim Haspeslagh van Kassa-Waarde-Bon België. "Daar en in de Verenigde Staten is het al jarenlang de gewoonte dat de achterkant van kassabonnen wordt bedrukt. De Australische firma Shop-a-Docket, die het idee bedacht heeft, is zelfs beursgenoteerd."

De voordelen van het systeem zijn groot, zegt Haspeslagh. Een adverteerder bereikt een enorm publiek. Alleen al de deelname van Match en Eda zorgen ervoor dat een adverteerder in acht weken tijd 3 miljoen consumenten bereikt. Daarvoor rekent Kassa-Waarde-Bon ongeveer een half miljoen frank. Niet veel, zegt Haspeslagh, als je het vergelijkt met de kosten van een huis-aan-huis-campagne. "Die kost een halve frank per bus. Verspreiding van drie miljoen bonnen zou dus 1,5 miljoen kosten. Drie keer zoveel als adverteren op kassabonnen".

Voor de supermarkten is de kassawaardebon een extra dienst aan de klanten. Ze kunnen op die manier nieuwe klanten lokken en mogelijk zelfs aan zich binden. Voorlopig zijn naast Match en Eda alleen de tien winkels van de Kempische keten Alma en de 135 aangeslotenen bij de Alvo-inkoopcentrale met Kassa-Waarde-Bon in zee gegaan. Maar Haspeslagh zegt nog in onderhandeling te zijn met één van de drie toonaangevende ketens Delhaize, GB en Colruyt. Voor de zomer denkt hij tot zaken te kunnen komen. In Nederland, waar Kassa-Waarde-Bon al een klein jaar actief is, draaien de zaken heel behoorlijk, zegt Haspeslagh. Omzet- en winstcijfers heeft hij niet beschikbaar, maar het break-evenpunt zou al bijna bereikt zijn. De grote supermarktketens doen ook hier niet mee. Maar ketens als C1000, Coöp en de Basismarkt zijn toch al goed voor 700 winkels. Per periode van acht weken kunnen er vijftien adverteerders deelnemen, die gezamenlijk 60 centimeter aan kassabon bezetten. Consumenten moeten dus verschillende keren boodschappen gaan doen om alle bonnen te verzamelen.

Aan de eerste periode, die van 29 januari tot 25 maart loopt, doen acht adverteerders mee, waaronder AVA-papierwaren, Pizza Hut, Océade, het Modemuseum in Hasselt, Carpetland, Eldi en de uitgeverij van de Zweedse Raadsels. Dat het maximum van vijftien de eerste keer nog niet bereikt is, vindt Haspeslagh geen ramp. "Dat was in Nederland ook zo."

De Nederlandse ervaring heeft geleerd dat het succes van de bonnen vooral bij laagdrempelige bedrijven groot is. De bonnen van kranten (Algemeen Dagblad) en weekbladen (Privé, Vriendin) sloegen het meest aan. In sommige winkels werden er achtmaal meer exemplaren verkocht dan normaal. Voor deze producten werd een uitzondering gemaakt op de regel dat er geen korting wordt gegeven op producten die in de winkels zelf worden verkocht. Het percentage ingeleverde bonnen varieerde tussen 0,1 en 1,5 procent. "Niet slecht als je rekening houdt met de enorme aantallen gedrukte bonnen", zegt hij. (RM)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234