Maandag 26/10/2020

De kameleon-danser

'Hans was Heiri' is Zwitsers Duits voor 'per slot van rekening zijn we allemaal hetzelfde'. Het Zwitserse duo Zimmermann & de Perrot maakte van dat thema naar goed gebruik een hilarische voorstelling met veel circus. Ondertussen deed die al de halve wereld aan, en nu ook Brussel. Starring: Tarek Halaby, de danser die zich ontpopt tot clown-zanger-acteur.

Dezer dagen draagt Tarek Halaby een volle baard, als een volbloed Arabier. Op het internet vind je echter ook foto's waarop hij poseert als een vrouw of als een louche ondergrondfiguur. Maar hoe hij ook voor de dag komt, onweerstaanbaar schiet je in een lachbui als hij zijn act brengt. Net daarom vroeg Martin Zimmermann hem voor Hans was Heiri.

Halaby: Ik deelde destijds een flat met Eugenie Rebetez, de vriendin van Martin Zimmermann. Zo zag hij een voorstelling van mij in Fribourg. Hij was erg enthousiast. Meteen wilde hij samenwerken, wat een paar jaar later ook gebeurde met Hans was Heiri.

We leerden je kennen als iemand die ook al eens zwaarwichtige kwesties onder de aandacht bracht, al dan niet met veel zwarte humor. Nu word je als een clown gecast. Hindert dat je niet?

Tarek Halaby: "Nee, eigenlijk niet. Al toen in nog studeerde in Iowa merkte mijn docente Gail Gilbert, die nu voor Cirque du Soleil speelt in Ka, al dat ik iets van een clown had. Ze raadde mij zelfs aan om naar een circusschool in Brussel te gaan. Ik ging wel naar Brussel in 2004, maar het werd een ernstige dansopleiding."

Je bent zelf choreograaf en theatermaker. Wat is je aandeel dan in zo'n stuk als Hans was Heiri?

"Het zijn echt wel Martin Zimmermann en Dimitri de Perrot die het stuk regisseren. Ik ben enkel een acteur. Maar toch heb je een groot aandeel, want die stukken ontstaan op basis van veel improvisaties waar je zelf het materiaal voor verzint en zij dan mee aan de slag gaan.

"Je kunt niet zeggen dat er een echt verhaal in dit stuk zit. Er gebeurt voortdurend van alles, te veel om zelfs maar te kunnen volgen. Het is een aaneenschakeling van bizarre situaties waar de zeven performers in belanden. Daar moeten ze zich dan uit weten te redden. Dat levert voortdurend burleske situatiehumor op. De regisseurs zijn in dat opzicht erfgenamen van Buster Keaton en Charlie Chaplin."

Kun je daar je ei in kwijt? Jullie zijn tenslotte drie jaar intensief op tournee.

"O ja. Ik ben altijd op zoek naar nieuwe manieren om mijn skills als performer uit te bouwen, en dit is een uitgelezen gelegenheid. Het is de eerste keer dat ik een personage van de grond af helemaal moet opbouwen. Vroeger gaf ik daar vaak aanzetten toe, maar hier moet ik all the way gaan.

"Zelfs verschillende keren, want terwijl de andere performers het hele stuk lang hetzelfde typetje neerzetten, moet ik om de haverklap van karakter veranderen. Ik begin als een oude man met een bochel, die zich ontpopt tot een vrouw met hoge hakken en dan muteert naar een fanatieke yogaleraar die absurde oefeningen oplegt. Ik eindig als een hysterische predikant uit het zuiden van de VS. Tussendoor zing ik dan nog ook, als ondersteuning van de anderen. Je ziet dus heel veel kanten van wie ik ben in dit stuk. Ik ben zo'n beetje de ringleader."

Wat doe je daarnaast nog zelf?

"Ik treed ook op met een Zweedse elektropopgroep, The Knife. Ik leid hun shows in met een act om het publiek op te warmen.

"Ik schep ook veel plezier in Performing for the First Time, een reeks voorstellingen die ik min of meer verzin terwijl ik ze opvoer. Ik probeer elke keer een nieuw facet van mezelf aan te boren. Nu eens met dans, dan weer met zang, soms met tekstimprovisatie en vaak met alle drie tegelijk.

"Ondertussen heb ik nog twee grote nieuwe projecten met anderen op stapel staan. Ik doe mee in de nieuwe grote zaalproductie van Rosas die volgend jaar uitkomt. Daarin zal ik mijn talent als zanger volop kunnen ontplooien.

"Daarnaast speel ik mee in de verfilming door Manu Riche van het boek Problemski hotel van Dimitri Verhulst. Dat gaat over de problematiek van vluchtelingen. Het sluit mooi aan bij mijn eigen verkenningen van mijn Palestijnse verleden."

Hoe houd je dat vol, zo'n leven als kameleon-clown-acteur-zanger?

"Je moet slimme keuzes maken. Kijken of het je helpt je verder te ontwikkelen. Dat word je niet beu. Ik heb zelfs ballet gedanst, weet je."

Hans was Heiri, KVS, 30/1 en 1/2, 20 uur.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234