Donderdag 12/12/2019

De juiste kilometerstand

Een man rijdt achteruit zijn oprit af en doorkruist met zijn oude Volvo Afrika, Amerika, Afghanistan, China, Australië… Wanneer hij terugkeert in het regenachtige België met 40.000 kilometer minder op de teller zet hij zijn auto te koop. De commentaarstem zegt: “Kilometers terugdraaien heeft geen zin meer. Elke tweedehandswagen moet een Car-Pass hebben, da’s de wet. De Car-Pass staat garant voor de juiste kilo-meterstand.”Opdrachtgever van de spot is Car-Pass, een vzw die streeft naar een eerlijke handel in de sector van de tweedehandsvoertuigen en fraude met de kilometerteller wil bestrijden. Hoewel de Car-Pass al sinds 2006 bestaat en bij wet verplicht is zijn veel kopers en verkopers van tweedehandsauto’s niet op de hoogte. Het Antwerpse reclamebureau Square kreeg de opdracht de naambekendheid te verhogen.“Het idee voor de spot komt voort uit een vrees die leeft bij veel mensen”, zegt Frank Van De Vijver, creatief directeur bij Square. “Wie een tweedehandsauto koopt, moet opletten dat er niet met de kilometerteller geknoeid is. Dat idee hebben we extreem uitvergroot door een typetje de wereld te laten rondreizen terwijl hij achteruitrijdt. Zo kan hij zijn auto verkopen met 40.000 kilometer minder op de teller.” Het reclamebureau bezocht de landen in de spot natuurlijk niet allemaal. Een location hunter zocht tussen Brussel en het Spaanse Almería verschillende plekken die de suggestie konden wekken dat er echt in bijvoorbeeld Australië gefilmd was. “Die locaties hebben we aangevuld met figuranten, verkeerstekens, accessoires, kleding en zelfs een Chinese pagode. Met een beperkte crew zijn we daarna acht dagen op pad geweest. Het was een hele puzzel om het allemaal georganiseerd te krijgen.” Het reclamebureau deed een beroep op productiehuis CZAR. Regisseur Brecht Vanhoenacker had een grote inbreng in de spot. “Aanvankelijk was het de bedoeling om een toer rond de wereld te maken en gebruik te maken van bekende landmarks zoals het Vrijheidsbeeld, de Eiffeltoren en het Atomium. Omdat we beperkt waren in tijd en budget, stelde Brecht voor om met heel karakteristieke zaken te werken: accessoires, kleuren, figuranten. Die bekende monumenten mag je trouwens niet zomaar filmen. Dat zou niet alleen onbegonnen werk maar ook onbetaalbaar zijn. Uiteindelijk heeft het de tv-spot boeiender gemaakt, wat de grote verdienste van de regisseur is.”Tijdens de opnames leerde de crew de Guardia Civil of Spaanse politie heel goed kennen. “Onze route lag vast, maar onderweg kom je altijd onvoorziene situaties of interessante locaties tegen. We konden dus niet elke burgemeester vooraf op de hoogte brengen. Als we op de wegen achteruit aan het rijden waren, kwam de lokale politie wel eens poolshoogte nemen. Het draaien had vaak een hoog cowboygehalte.”Adverteerder: Car-Pass Reclamebureau: SquareCreatief directeur: Frank Van de VijverCopy: Johan De WitteProductiehuis: CZARRegisseur: Brecht Vanhoenacker

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234