Dinsdag 16/07/2019

De Joeri gaat illegaal downloaden te lijf

Hun gsm en muziek. Wie jongeren vraagt wat ze het belangrijkste in hun leven vinden, zal deze twee dingen wellicht helemaal bovenaan het lijstje vinden. De gsm als manier om met vrienden contact te houden en muziek als manier om zichzelf een identiteit te geven. Alleen zijn ze voor het eerste wel bereid te betalen, terwijl ze muziek vaak illegaal van clandestiene websites halen. Zou je het tweede niet kunnen oplossen door het eerste, het gsm’en, aantrekkelijker te maken? Ja, moeten ze bij de jongerenzender JIM gedacht hebben. Samen met Universal Music en KPN Group Belgium, de telecomoperator met wie JIM samenwerkt voor JIM Mobile, lanceerden ze daarom het Music Platform.

Gebruiker, geen eigenaar

Mensen die via JIM Mobile bellen krijgen via dat platform voortaan ook het gebruiksrecht op nummers uit de catalogus van Universal Music. Met 10 euro herladen is telkens goed voor het downloaden van tien nummers, 15 euro geeft recht op 150 nummers, voor 20 euro krijg je 300 nummers. De muziek is gratis, met de beperking dat je alleen het recht krijgt om ze te gebruiken zonder dat je er eigenaar van wordt. Je moet met andere woorden iedere maand opnieuw voor minstens 10 euro herladen als je je favoriete nummers wil blijven beluisteren. Wie dat niet doet, of het vergeet, kan de muziek na 90 dagen niet meer afspelen. Trouwe klanten van JIM Mobile kunnen op die manier wel snel een een ruime muziekcatalogus uitbouwen. De Universalcatalogus telt 250.000 nummers.Een tweede beperking is dat het systeem alleen werkt met de Windows Media Player en daarmee compatibele toestellen. De nummers op het Music Platform zijn immers beschermd via het rechtensysteem van Windows (Windows DRM), een systeem dat niet compatibel is met iPods en iPhones. Apple heeft een eigen DRM-systeem dat het exclusief voor zichzelf houdt. Dus kan de muziek van het Music Platform alleen op pc’s en mp3-spelers gedownload worden die met Windows DRM werken. Ieder liedje kan je ook op drie pc’s en drie mp3-spelers kopiëren. De muziek op een schijfje branden is niet mogelijk.Universal Music hoopt met het nieuwe platform vooral iets te kunnen doen aan het illegaal downloaden van hun muziek. “We denken dat we echt een alternatief kunnen bieden”, zegt Benny Lanoizele, de directeur Business Development & Digital. “Het werkt snel en eenvoudig, je hebt geen last van virussen... Dat ze geen eigenaar worden van de muziek is voor jongeren veel minder belangrijk. Zij willen in de eerste plaats toegang krijgen tot een grote catalogus, ook om zo nieuwe muziek te kunnen ontdekken.”Bij Universal zien ze het platform dan ook vooral als een promotiemiddel dat perfect naast de cd-winkel of onlinemuziekwinkel kan leven. Er is geen schrik dat jongeren nu helemaal geen geld meer aan muziek zullen uitgeven, zegt Lanoizele. “Als ze fan worden van een groep, gaan ze daarna toch nog de cd kopen. Een groter deel van hun budget gaat nu inderdaad naar concerten en events, maar ze kopen ook nog steeds muziek. Alleen willen ze daar meer waarde voor hun geld. Daarom zijn er nu bijvoorbeeld veel meer speciale cd-uitgaves met extra content.”JIM Mobile heeft op een goede twee jaar tijd 532.000 klanten binnengehaald over heel België. Door het platform hoopt Jim niet alleen de trouwheid van bestaande klanten te vergroten, maar ook (en vooral) nog verder te kunnen groeien. Voor de jongerenzender is dit immers ook een aardige bron van inkomsten, zegt Jo Nachtergaele, directeur marketing en communicatie van de Vlaamse Mediamaatschappij, moederbedrijf van JIM. “Het brengt nog niet zoveel op als de dertigsecondenspot, maar de inkomsten zijn wel heel belangrijk. JIM Mobile is financieel gezien ook al groter dan de tv-zender. Je mag niet vergeten dat wij de facto al de vierde grootste gsm-operator van België zijn.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden