Dinsdag 06/12/2022

De jaren tachtig gerecycleerd

'The Wedding Singer' van regisseur Frank Coraci, met Adam Sandler en Drew Barrymore

In het begin van dit decennium maakte Lenny Kravitz furore met muziek en kleren die rechtstreeks uit de Flower Power-periode geplukt leken en Oliver Stone hield zijn vinger aan de pols van de tijd met zijn film The Doors. De revival van de sixties was nog in volle gang toen Quentin Tarantino zijn Reservoir Dogs voorzag van 'Super Sounds of the Seventies'. En terwijl de jaren zeventig zopas nog de inspiratiebron vormden voor films als The Ice Storm en Boogie Nights, maken de jaren tachtig al hun opwachting in The Wedding Singer. Als de recyclagetrends zich zo gezwind blijven afwisselen, kunnen we misschien nog net voor het jaar 2000 de jaren negentig herbeleven, zodat we het nieuwe millenium met een schone lei kunnen beginnen.

Het verhaaltje dat als kapstok moet dienen om de lelijke kleren, buitenissige haartooien en plastieken deuntjes van destijds aan op te hangen, brengt de ongelukkige zanger Robbie Hart voor het voetlicht. Adam Sandler, de meest succesvolle komiek sinds Mike Myers uit de stal van Saturday Night Live, tracht die Robbie als een vertederende stumper te portretteren, maar zijn verlegen geneuzel is eerder irritant dan charmant. Verder dan zanger op bruiloften heeft Robbie het carrièregewijs voorlopig niet geschopt. Dat is meteen de belangrijkste reden waarom zijn verloofde hem voor het altaar laat staan. Hij sukkelt in een depressie, begeleid door The Smiths en The Cure. Die duistere periode brengt zowat de enige popsongs die nu nog altijd overeind blijven. Hier en daar kan men nog net een aangename muziekflard van Elvis Costello of David Bowie opvangen, maar het merendeel van de aandacht wordt besteed aan het blikken repertoire van de huwelijkszanger. Voor mensen die, zoals ondergetekende, hun jeugd beleefden in de jaren tachtig kan het misschien leuk zijn om draken van Dead or Alive, Kajagoogoo of Boy George terug te horen. Maar op puur esthetische gronden kan men het anderen bezwaarlijk aanraden.

De schaarse momenten waarop regisseur Coraci het gegeven met gepaste overdrijving behandelt, voorzien de film van enkele sprankelende hoogtepunten. De interventies van Steve Buscemi, die in zijn bijrol 'True' van Spandau Ballet ten gehore brengt, zijn zelfs ronduit hilarisch. De gulle lach moet echter voortdurend wijken voor de sentimentele toon waarop de zeemzoete romance tussen Robbie en Julia in beeld wordt gebracht.

Julia (rol van Drew Barrymore) serveert in de feestzaal waar de onfortuinlijke entertainer meestal optreedt. Ondanks het feit dat de bruiloft van Robbie niet doorging, blijkt hij wel dé aangewezen persoon om de aantrekkelijke dienster te helpen met de voorbereidselen van haar eigen huwelijk met een arrogante yup. Maar zoals te verwachten viel, slaat er tijdens het uitzoeken van jurken, taarten en bloemstukken een vonk over die in hun harten blijft smeulen. En vanaf dat moment houdt de meligheid in dit samenraapsel van de Boeket-reeks niet meer over.

Enkel in de finale wordt de kijker nog één keer verrast: een cameo maakt duidelijk dat Billy Idol zich van ruige rebel heeft omgeschoold tot gezellig keuvelende koppelaar. (LW)

TITEL: The Wedding Singer. REGIE: Frank Coraci. SCENARIO: Tim Herlihy. FOTOGRAFIE: Tim Suhrstedt. MUZIEK: Teddy Castellucci en verder samengesteld onder supervisie van Michael Dilbeck. PRODUCTIE: Robert Simonds en Jack Giarraputo. VERTOLKING: Adam Sandler, Drew Barrymore, Christine Taylor, Allen Covert, Steve Buscemi, Jon Lovitz, Alexis Arquette, Matthew Glave, e.a.

VS, 1998, kleur, 97 min. Gedistribueerd door Polygram.

(Foto Polygram)

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234