Maandag 18/01/2021

De jaren 80, toen alles kon (en moest)

Met foto's uit de oude doos en knotsgekke creaties eert het Victoria & Albert-museum de Londense clubscene en catwalk uit de jaren tachtig. Een zangeres en twee televisiegezichten vertellen hoe die iconische beelden hun kleding beïnvloedden. Charlotte Van Hacht

Els Pynoo

Zangeres bij Vive la Fête (1968)

˚ "Toen de jaren tachtig begonnen, zong ik zelf nog niet, maar ik volgde de verschuivingen in de muziekwereld op de voet. In die jaren leek het wel alsof alle goede bands uit Engeland kwamen. Londen was het centrum van het hele gebeuren en het was een stad die leefde. Van de Eurostar en de kanaaltunnel was nog geen sprake, dus ik volgde alles op de televisie, dromend dat ik er zelf ooit deel van zou uitmaken.

"Er waren in mijn ogen twee groepen die het modebeeld bepaalden. Aan de ene kant was er Duran Duran, met te grote bloezen, epauletten en prints in alle kleuren. Aan de andere kant was er Depeche Mode. Zij hadden een zwarte look en dat lag mij beter. Als puber keek ik erg op naar de kapsels van vrouwen als Kim Wilde: lang aan de slapen en korte plukken op de kruin. Dat probeerde ik na te doen.

"Mijn grote trots was een jas met verschillende lagen in zwart satijn. Ik ontwierp die vest en mijn moeder naaide hem voor mij. Ik droeg destijds ook van die grote, puntige veterschoenen, waarin je voeten gigantisch leken. Nu zou ik ze nooit meer aantrekken, maar destijds paste het bij het plaatje."

Marcel Vanthilt

Televisiepersoonlijkheid (1957)

˚ "Met Arbeid Adelt! zochten we onze dresscode bij elkaar in tweedehandswinkels en op de vlooienmarkt. Als studenten was ons budget krap. Iedereen wilde op The Ramones lijken, met gescheurde T-shirts en kapotte broeken. Wij besloten het tegenovergestelde te doen. Ik trok oudemannenhemden aan en bretellen die ooit van een Brusselse brandweer waren. Al bij al paste onze stijl even goed in het tijdsbeeld. New wavers maakten hun eigen kleding, of zochten het bij elkaar. In die jaren sloot een oud vrouwtje haar winkeltje in Brussel en zij verkocht een hele hoop ronde, bakelieten brillen uit de jaren veertig. Voor een appel en een ei heb ik toen een doos gekocht en zo is het typetje Marcel Vanthilt met de opvallende bril geboren.

"Op mijn 28ste besloot ik naar Londen te verhuizen. Toen ik daar bij MTV begon, kreeg ik een winkelbudget. In Brussel had ik altijd moeite om als man unieke kleding te vinden, maar op King's Road was er keuze te over. Ik herinner me winkels vol felgekleurde maatpakken met sierknopen. In mijn wijk botsten de muzikanten als Sinéad O'Connor en artiesten bij wijze van spreken tegen je aan. Op zaterdag kon je je op Kings Road neerzetten en mensen kijken. Iedereen liep er te pronken. Onvergetelijk."

Marleen Gordts

Voormalig televisiepresentatrice (1960)

˚ "Wie jaren tachtig zegt, zegt epauletten. Het silhouet was bovenaan breed, smal in de taille, ging dan weer wijd naar de heupen toe en zat strak aan je benen, een look die je dikker maakte dan je was. Bij de VRT waren er destijds nog geen stylisten en dus moesten we zelf sponsors zien te regelen die ons wilden kleden. Vaak vond ik niets wat bij mijn eigen stijl aanleunde. Ik trok aan wat ik te pakken kon krijgen. Bij het eindejaarsprogramma De gouden Bertjes kreeg ik vaker mooie avondkleding ter beschikking. Ik herinner me een stuk van Danaqué, het eerste Belgische ontwerp dat ik tijdens de liveoudejaarsavond droeg. Naast het scherm kocht ik vooral stukken bij Dot of in de solden. Een favoriet van toen was een grijs pakje met een rok en een asymmetrisch jasje. Het stuk had sciencefictionallures met glanzende en matte stukken. Ik droeg het toen ik voor het eerst bij de VRT solliciteerde.

De Londense modescene trok me niet echt aan, want al bij al vond ik de jaren 80 geen aantrekkelijke periode. De Japanse ontwerpers als Comme des garçons die daar toen het straatbeeld bepaalden, vond ik knap. Daarnaast keek ik op naar vrouwen als Isabella Rossellini en Béatrice Dalle."

Club to fashion, London in the 1980's loopt nog tot 16 februari in het Victoria & Albert Museum.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234