Vrijdag 19/08/2022

De jacht op Pokémon is weer open

De app Pokémon Go stuurt gamers wereldwijd de straat op om op Pikachu en co te jagen; een combinatie van nostalgie, toegankelijkheid en goed uitgewerkte augmented reality verklaart het overweldigende succes. Volgens kenners is de hype een voorproefje van een toekomst waarin zulke technologie dagelijkse kost is.

In de eigen wc-pot, aan het kruis van de dorpskerk of op de bil van een paaldanseres; gotta catch 'em all!Pokémon Go laat de gekleurde monstertjes op de meest onverwachte plekken opduiken en de spelers van deze nieuwe augmented reality-game zijn meer dan bereid om ze overal te gaan zoeken.

Dat zorgde al voor absurde taferelen. Zo hoopte de 19-jarige Shayla Wiggins uit Wyoming een water-Pokémon te vangen maar ontdekte ze in de plaats een lijk in de Wind River. En in Darwin moest de lokale politie spelers oproepen om niet voortdurend het politiestation binnen te vallen; bij hun kantoren is Sandshrew te vinden, een zeldzame Pokémon.

Om een of andere reden blijken veel van de Poké Stops, de plekken waar je nieuwe Pokéballs kunt ophalen, kerken te zijn. Tot grote hilariteit van de spelers: "I need Pokéballs for #PokemonGO, and the church next door is a Poké Stop, but a funeral is going on #decisionsdecisions #gottacatchemall", zo tweette ene Jack Williams. Ook de foto van een Pokémon die zich moeilijk laat vangen omdat hij vrolijk meereist op de bil van een paaldanseres in een Londense stripclub, ging viraal.

Twintig jaar nadat de Pokémon hun intrede deden op Game Boys en speelkaarten heeft Nintendo nu de handen in elkaar geslagen met Niantic, de studio achter het erg populaire geocaching- en augmented reality-spel Ingress.

Sinds de lancering van Pokemon Go in Amerika, Australië en Japan vorige week zijn de beursaandelen van Nintendo al met 9 procent gestegen, is de gratis app de nummer één downloadhit van de iTunes-store, en zijn de servers voorlopig zo overbelast dat de verdere lancering van het smartphonespel uitgesteld is. Bij ons kun je Pokémon Go momenteel enkel op Android spelen, of op iOS via een omweg door in de Apple Store een Australisch of Amerikaans account aan te maken.

Herkenbaarheid

Hoe komt het dat de wereld stormloopt voor een smartphonespelletje waarbij twintig jaar oude monstertjes plots op straat verschijnen?

Eerst en vooral is er natuurlijk het fenomeen Pokémon. De eerste Pokémon-spellen voor de Nintendo Game Boy verschenen midden jaren 90, niet veel later werd het ruilen, winnen of zelfs stelen van Pokémon-kaarten de hoofdactiviteit op speelplaatsen overal ter wereld. De hype van toen wordt nu in een geüpdatete versie door een generatie nostalgische twintigers omarmd.

Daarnaast blijven ook jongere generaties hun weg vinden naar Pokémon, weet Mathias Maes (23), mede-oprichter van PokéPlay, de grootste Pokémon-vereniging van België. "Onze maandelijkse toernooien trekken spelers van 12 tot 36 jaar. Binnenkort zullen wij ook Pokémon Go-evenementen organiseren: het sociale aspect is erg belangrijk voor ons."

Volgens hem schuilt de aantrekkingskracht van Pokémon in het eenvoudige ontwerp én de herkenbaarheid. "Er bestaan 721 verschillende soorten Pokémon; er is altijd wel eentje waar je je in kunt herkennen." Zo is de hondachtige Lucario zijn persoonlijke favoriet "omdat ik een grote dierenvriend ben en omdat het een Pokémon is die je goed kunt gebruiken in het spel".

Hologrammen

Toch trekt ook wie vroeger nog geen Squirtle van een Charmander kon onderscheiden nu de straat op om Pokémon te verzamelen.

Op zijn minder gehypete voorganger Ingress na is Pokémon Go de eerste augmented reality-game die de mogelijkheden van deze vernieuwende technologie zo goed benut en tegelijk zo toegankelijk is: je hebt er geen dure spelconsole voor nodig, enkel je telefoon.

Pokémon Go is slechts een prelude van wat ons in de toekomst te wachten staat, meent Dries Schaballie van de interactieve mediastudio Sevenedge. "Pokémon Go scoort zo sterk omdat de augmented reality-technologie zo goed geïmplementeerd is, en dat werkt verslavend."

Volgens hem volgt de grote doorbraak van augmented reality binnenkort. "Zodra Microsoft zijn HoloLens lanceert in het bedrijfsleven zullen hologrammen en virtual reality-brillen deel van ons dagelijkse leven worden."

Hebben we weldra geen smartphone meer nodig maar vangen we die Pokémon via hun hologrammen, of is dat toch een beetje sciencefiction? "Absoluut niet. De technologie bestaat al, de praktische uitwerking moet nu enkel nog op punt gesteld worden."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234