Zondag 09/08/2020

De jacht op de natuur

vierde fotobiënnale van luik biedt voor ieder wat wils HHHII

expo

Luik

Van onze medewerker

Ludo Bekkers

Stilaan is het in Luik een traditie geworden om tweejaarlijks een grote fotomanifestatie te organiseren. Het initiatief ligt bij het cultureel centrum Les Chiroux maar heel wat specialisten hebben er aan meegewerkt. Buiten het genoemde cultureel centrum zelf zijn er nog negen andere locaties, musea, galeries, een kerk en zelfs een afgedankt zwembad waar werken van 98 fotografen getoond worden in twintig tentoonstellingen. Wie veel moed heeft, sterke benen en zo vroeg als mogelijk aan de slag gaat, kan amper de voornaamste plaatsen bezoeken. Zo'n biënnale is dus een vermoeiende bezigheid en het vraagt heel wat mentale inspanning om het koren van het kaf te scheiden. Ieder zijn meug en daarom wordt de keuze van de foto's meestal bepaald om de grootste gemene deler van de bezoekers te lokken.

Dat is in dit geval niet negatief op te vatten want over het algemeen zijn de keuzes die men in Luik gemaakt heeft beslist verantwoord. Onder de algemene titel Chassez le naturel werden vier luiken ondergebracht, die niet altijd even duidelijk zijn maar tot daartoe. Eén tentoonstelling axeert zich op de kleurfotografie zoals ze ons dagelijks leven binnendringt via de reclame en zoals met kleur gewerkt wordt in de grootwarenhuizen tot het aanbieden van groenten en fruit. Groenzones in de stad, kleurrijke kleding en allerlei gebruiksvoorwerpen brengen kleur in ons dagelijks bestaan én in de fotografie. Het dier, levend, opgezet of als sculptuur, vertederend, zielig in gevangenschap, op weg naar het slachthuis of als een parodie van de mens lokt weer andere fotografen. Een tentoonstelling gaat over de huid in zijn breedste betekenis. De traphal van het zwembad waar de foto's te zien zijn werden bedekt met kleine vierkante makro-opnamen van menselijke huid die als een kleurrijk behangpapier de muren versieren. Naaktfoto's zijn hier bijna een must maar er zijn ook prachtige portretten. Onder de titel Gecultiveerde natuur werd een uiteenlopende keuze gemaakt van foto's van landschappen, stedelijke omgevingen, vervreemdende installaties in de natuur of kunstmatige evocaties van natuurlijke biotopen in dierentuinen.

Een beetje verloren in het geheel worden foto's getoond uit Chili, Frankrijk en de Euregio Maas-Rijn. Maar er wordt ook veel aandacht gevraagd voor de Tsjech Joseph Koudelka, die in opdracht voor de groep Lhoist (kalk- en magnesiumproducent) panoramische opnamen maakte van de plaatsen waar het materiaal wordt gevonden. Het is, met alle respect voor de uitstekende fotograaf, niet zijn beste werk.

Een ontdekking daarentegen is de retrospectieve van de Amerikaanse fotograaf van Duitse origine Clemens Kalischer (Lindau 1921), die in België vrijwel onbekend is. Onder de indruk van het werk van André Kertész in Parijs begon hijzelf te fotograferen toen hij uiteindelijk in New York asiel had verkregen. Zijn eerste belangstelling ging uit naar de migranten op Coney Island, later lokte hem het havengebied en de stedelijke infrastructuur en vanaf 1951, wanneer hij zich in Stockbridge, Massechusetts vestigde, krijgt de natuur en het landschap zijn voorliefde. Hij ondernam ook reizen naar Italië, Cuba en India.'

Kalischer is een heel menselijke reportagefotograaf in de brede zin van het begrip, hij werkt discreet en met respect voor de mensen die hij in beeld brengt. Hij is ook een attent en soms ludiek waarnemer van situaties in zijn blikveld, kiest altijd creatieve invalshoeken en de foto's die hij in de omgeving van zijn woonplaats maakte, getuigen van een uitgesproken zin voor lyriek. Kalischer was en is geen baanbreker, hij voegde niets schokkends aan de fotografie toe maar zijn meesterschap ligt vooral in de rustige, bijna tijdloze weergave van de gewone dingen van het leven. Het is trouwens niet zonder reden dat het Musée de la Photographie in Charleroi nog tot 6 juni eveneens een tentoonstelling aan zijn oeuvre wijdt.

Wat Luik betreft moet men er zich rekenschap van geven dat er veel te zien valt, dat er voor iedereen wel wat te vinden is maar dat men zich niet mag laten ontmoedigen door minder geslaagde keuzes want, grosso modo, is deze Biënnale geslaagd.

WAT Chassez le naturel,

Vierde Foto Biënnale van Luik WAAR en WANNEER Centraal Punt: Centre Culturel Les Chiroux, Place des Carmes, Nog tot en met 31 maart. Open van 13 tot 18 uur en op zondag van 11 tot 18 uur. Catalogus 10 euro. Globaal ticket 12 euro.

Grosso modo is deze Biënnale geslaagd

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234