Vrijdag 15/10/2021

take five

De inspiratie van Alt+J-toetsenist Gus Unger-Hamilton

null Beeld Ivo van der Bent
Beeld Ivo van der Bent

Gus Unger-Hamilton, van Alt-J, de band die net een tweede album heeft uitgebracht, verklaart zijn muziek aan de hand van vijf favoriete cd's.

De inspiratie is aanwijsbaar. Dat was al zo op het debuutalbum van Alt-J, op hun opvolger This Is All Yours, bewijst zanger en gitarist Joe Newman trots nog steeds te geloven in het lenen van andermans werk. Er wordt weer eens flink intertekstueel verwezen. Het openingsnummer Nara knipoogt naar Philip Glass en Lou Reeds Walk On The Wild Side wordt geparafraseerd als de jongens uit Leeds in Every Other Freckle zingen 'Loulou let the cover girls go' - het toetedoe bijft achterwege.

Toch, de bedwelmende electronicafolk, de nasale zang van Newman en de zorgvuldig geconstrueerde vocale harmonietjes, het draagt allemaal het typerende Alt -J stempel. Behalve dan Left Hand Free, dat klinkt als echo van seventies rock. Vingeroefening van de band.

Toetsenist Gus Unger-Hamilton: 'Die song is bewust in een bepaalde stijl geschreven. Vinden we ook leuk om te doen. Voor alles zijn we songschrijvers en als je de kennis hebt van wat een bepaald genre typeert, is het niet zo moeilijk iets te schrijven dat niet als jou klinkt.'

Niet dat dat nou zo gauw gebeurt. 'Meestal schrijft of speelt Joe iets wat nog helemaal losstaat van welk genre dan ook. Ik reageer daar weer op met een andere frase. Het is een muzikaal vraag-en-antwoordspel waarbij we elkaar complementeren.'

Het resulteert zo in iets dat kenmerkend is voor de band uit Leeds die twee jaar geleden met zijn debuut op slag Europa veroverde. Een groep van vrienden. Het leek dan ook een aderlating toen bassist Gwill Sainsbury vorig jaar besloot uit de band te stappen. Hoewel de rest van de band dacht geen tweede Alt-J-album zonder hem te kunnen maken, daagde na een paar weken het besef dat de band ook zonder Sainsbury verder kon.

Unger-Hamilton: 'In die zeven jaar dat we bij elkaar zijn, zijn we niet alleen naar elkaar gegroeid maar ook muzikaal zo volwassen geworden dat we met zijn drieën het verlies van een bandlid konden opvangen en opvullen.'

undefined

'This Is All Yours'. Beeld rv
'This Is All Yours'.Beeld rv

Nick Drake - 'Pink Moon' (1972)
'Toen ik ongeveer 18 jaar was, speelde mijn oom het nummer Road voor me op zijn gitaar en ik vond het ongelooflijk. Ik heb de albums gekocht die Drake bij leven heeft gemaakt en de postuum uitgebrachte opnamen. Zo werd hij de eerste dode artiest met wie ik iets kreeg. Voor die tijd luisterde ik naar hedendaagse indie music, Bloc Party en zo. Maar dit was zo anders, zo'n openbaring. Er school iets heel nieuws in het luisteren naar iets ouds. Als singer-songwriter had hij de perfecte combinatie van prachtige melodieën, prachtige teksten en prachtige instrumentatie. Daarbij is hij ook een geweldige gitarist. En dat kan je van iemand als Bob Dylan niet zeggen.'

undefined

null Beeld rv
Beeld rv

Clap Your Hands Say Yeah - 'Clap Your Hands Say Yeah' (2005)
'Als ik in 2005 in een bandje zou hebben gezeten, had ik het soort muziek willen maken als Clap Your Hands op hun eerste album. Het geluid had een bepaalde rijkdom, een weelde over zich die ik heel indrukwekkend vond. Ik kon niet eens alle instrumenten thuisbrengen die ik op de plaat hoorde. Dat intrigeerde me. En iedereen vertelde me dat die zanger Alec Ounsworth zo ontzettend als David Byrne van Talking Heads klonk. Ik had nog nooit iets van Talking Heads of David Byrne gehoord dus voor mij was het helemaal nieuw.'

undefined

null Beeld rv
Beeld rv

Tom Vek - 'We Have Sound' (2005)
'Tom Vek vult mooi het gat dat gaapt tussen singer-songwriter en producer van elektronische muziek. Aan de ene kant de persoonlijke teksten, aan de andere kant niet dat conventionele folkachtige dat altijd wordt geassocieerd met singer-songwriters. Wat dat betreft is hij wel te vergelijken met iemand als James Blake. Ik kreeg het album toen ik 14 was. Nu heb ik een nogal klassieke achtergrond. Ik heb pianoles gehad en ik was net uit het kerkkoor gestapt waarin ik als kind elke dag repeteerde. Vek was totaal nieuw voor me. Ik had daarvoor nog nooit echt elektronische muziek geluisterd en een wereld ging voor me open. De manier waarop hij keyboards gebruikt, heeft mijn spel in Alt-J beïnvloed.'

undefined

null Beeld rv
Beeld rv

Glenn Gould - 'Bach: Goldberg Variaties' (1955)
'Per se gespeeld door Glenn Gould. Want leg die van Gould naast een willekeurige andere opname en negen van de tien keer klinkt die ander gewoontjes, leeg, alsof door een computer gespeeld. Goulds spel was precies, helder. Hij wist die meerstemmigheid in Bach heel mooi naar boven te halen. Nee hoor, ik stoor me niet aan al die geluidjes die Gould tijdens het spelen produceerde. Dat geneurie enzo maakt het voor mij alleen maar echter. Bach kan het hebben. Bach is de papa van muziek. Er schuilt iets volstrekts moeiteloos in de manier waarop hij aansprekende melodieën en harmonieën componeerde. Zijn stukken zijn overladen met hooks.'

undefined

null Beeld rv
Beeld rv

Kings Of Leon - 'Youth & Young Manhood' (2003)
'Dit was het eerste album dat ik kocht waar ik van hield en waarbij ik het gevoel had dat ik bij die muziek hoorde. Ook al had ik als Brits middleclass-jochie helemaal niets gemeen met die rauwe rockers uit het Amerikaanse zuiden. Maar een heleboel dingen kwamen samen. Mijn vrienden vonden die plaat ook geweldig, Kings Of Leon werd het eerste concert dat ik ooit zag en ik begon met het lezen van de NME (het Britse tijdschrift New Musical Express, red.). Het werd een obsessie, echt zo'n verwarde tienerachtige verliefdheid. Ik heb nog een tweedehands Squier-gitaar, zo'n budget Fender dingetje, gekocht van mijn neef en alle nummers van ze nagespeeld in mijn slaapkamer.'

null Beeld rv
Beeld rv


This Is All Yours van Alt-J is 22/9 uitgekomen. De plaat is ook te beluisteren via Spotify.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234