Vrijdag 16/04/2021

De ingetogen keuze van Ulli Lindmayr

undefined

Galerie Jos Jamar in Antwerpen biedt de Weense curator Ulli Lindmayr driemaal de gelegenheid haar visie op de hedendaagse kunst te tonen. De eerste aflevering van haar trilogie oogt heel minimaal en gaat regelrecht in tegen het soort kunst dat op een platte en directe manier cirkelt rond lichamelijkheid. Twee kunstenaars uit verschillende culturen en generaties zorgen bij Jos Jamar voor een ingetogen tentoonstelling.

De in Antwerpen wonende Brit Jon Thompson (1936) is in Nederland docent aan de befaamde Jan van Eyck Academie in Maastricht. Hier is hij bekend als scherpzinnig schrijver, maar hij maakt ook kunst. In Antwerpen toont hij twee fotografische zwart-witwerken die een krachtige indruk op het netvlies achterlaten. Vooral het tweeluik op een drager van aluminium met tweemaal een opname van zijn achterhoofd, is van een adembenemende visuele kracht. Op uitzondering van de oren is Thompsons hoofd omzwachteld met een soort witte tape die doet denken aan gips. De wereldvreemde pose van de kunstenaar die het gezicht van de toeschouwer afkeert en alleen de achterkant van zijn omzwachtelde hoofd laat zien, stemt tot nadenken. Het hoofd van Jon Thompson wordt als een ankerpunt of een soort draagbaar object met 'oren' waarin het menselijkste deel van een persoon in een klinische cocon verborgen blijft. Op de andere foto van het tweeluik is het achterhoofd van de kunstenaar deels bedekt met een wit doek. Deze foto's leiden niet naar eenduidige interpretaties, maar de beelden van vrij eenvoudige manipulaties met betrekking tot het hoofd bezorgen je wel kippenvel.

De Oostenrijker Werner Feiersinger (1966) studeerde in Maastricht bij Jon Thompson en maakt minimaal ogende sculpturen die heel subtiel handelen over menselijke relaties. Een schitterend beeld blijft Bettskulptur (1993), dat denkbeeldig bestaat uit een bed waarin de kunstenaar twee holle buizen monteerde. De associatie met een paar en met dwangbuizen ligt voor de hand maar kan tegelijk een exemplarisch projectiebeeld zijn van zelf in te vullen stories over relaties. Ook zijn tweedelige Sockelskulptur recht tegenover het bed doet zowel denken aan een stel als aan het statuut van de sokkel als autonoom beeldhouwwerk (denk aan het oeuvre van Didier Vermeiren). Een tweedelig werkje in brons, Zwei Fußabstreifer, aan de ingang van de galerie, is wat mij betreft al te symbolisch geladen. Het is alsof de kunstenaar de bezoekers erop wil wijzen de kunstruimte niet met vuile voeten te betreden.

Al bij al is deze generatieoverschrijdende tentoonstelling een mooie verademing na de actuele overkill aan kunst die het veelal moet hebben van het oproepen van zeer momentgebonden kicks of van het inbouwen van speelse accenten die vlug naar de achterste regionen van ons geheugen verglijden.(LL)

Ulli Lindmayr toont werk van Jon Thompson en Werner Feiersinger: tot 18 april (woensdag tot zaterdag van 14 tot 18 uur) in galerie Jos Jamar, Verlatstraat 12 in Antwerpen. Inlichtingen: tel. (03) 238.68.75.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234