Woensdag 16/10/2019

'De impact van Mogwai is even groot als die van Wagner'

Theatermaker en artistiek directeur van het Toneelhuis Guy Cassiers heeft een grote collectie cd's en lp's. 'Mijn vrouw, Adrienne Altenhaus, is goed bevriend met de muzikanten van Sonic Youth', zegt Cassiers. 'Zij geven af en toe wat tips. Zo blijven we op de hoogte van nieuwe muziek.'

Door Jozefien van beek

Omdat Cassiers en zijn vrouw binnenkort verhuizen, is zijn muziekverzameling tijdelijk ingepakt. "Alle zaken die me dierbaar zijn, zitten in grote kartonnen dozen. Tijdelijk kan ik mijn lievelings-cd's dus niet beluisteren", aldus Cassiers.

Tussen die favoriete cd's zitten er een paar van Miles Davis. "Ik vind hem fascinerend. Hij draagt de geschiedenis van de jazzmuziek mee. Er zijn veel fantastische jazzmuzikanten, maar Miles Davis was zijn tijd altijd ver vooruit. Hij kon op een kameleonachtige manier invloeden opnemen. Daarom is hij voor mij als kunstenaar een groot voorbeeld. Ook Vlaanderen heeft die kameleonmentaliteit. Onze grote kracht is dat we erg openstaan voor invloeden van buitenaf.

"Een muzikant uit de hedendaagse jazz die ook verschillende invloeden combineert, is John Zorn. Vooral zijn filmmuziek uit de reeks Film Works vind ik geweldig. Zijn nummers, die beelden oproepen, beluister ik graag als ik werk. Omdat ik zelf met taal bezig ben, heb ik behoefte aan instrumentale muziek.

"Een goede vriend van John Zorn is Marc Ribot. Van hem heb ik een aantal fantastische optredens meegemaakt. Samen met zijn band Los Cubanos Postizos brengt hij energieke feestmuziek. Als ik dat zie, ben ik jaloers op Ribot. Bepaalde emoties kun je veel beter uitdrukken met muziek. Daarom werk ik op de scène geregeld samen met muzikanten en zangers."

Hoewel Cassiers veel naar instrumentale muziek luistert, hebben singer-songwriters een belangrijke rol gespeeld in zijn jeugd. "Ik had ze nodig om mijn adolescentiejaren door te komen. De teksten van Randy Newman, Bob Dylan, Neil Young en Laura Nyro leerde ik uit het hoofd. Op mijn slaapkamertje probeerde ik me te identificeren met hen."

Als kind luisterde Cassiers naar de platencollectie van zijn vader. "Hij kocht alle soundtracks van musicals en films uit de jaren zestig en zeventig die op plaat uitkwamen. Voor de films zelf was ik toen te jong. Welke de eerste plaat was die ik zelf heb gekocht, kan ik me niet herinneren. Het was in ieder geval een singletje, want geld voor een lp had ik toen niet. Een nummer dat ik zeer vaak gehoord heb, is 'Sitting on the Dock of the Bay' van Otis Redding. Mijn bovenbuur, die iets ouder was, zette dat telkens opnieuw op. Op de middelbare school mochten we in de kunstlessen naar cassettes luisteren. Vooral Ike & Tina Turner stonden veel op omdat iedereen dat wel oké vond. 'Proud Mary' heb ik wel duizend keer gehoord.

"Omdat we niet veel cassettes hadden, namen we zelf muziek op van de radio. We moesten klaarzitten om op het juiste moment op record te drukken zodat er geen interview of presentator op zou staan. Het begin en het einde van het nummer stonden er natuurlijk nooit op. (lacht)

"Nu koop ik geregeld cd's en platen. Af en toe maak ik tijd om naar de winkel te gaan en allerlei muziek te beluisteren. Four Tet, Aphex Twin en Mogwai zijn hedendaagse groepen die ik fascinerend vind en waarvan ik wel eens muziek in mijn voorstellingen integreer. Live is Mogwai een fantastische ervaring. Qua compositie is het niet even intelligent als de opera's van Wagner, maar de impact is wel even groot. Een concert van hen is een fysieke ervaring, een muur van lawaai."

Cassiers heeft ook enkele platen die hij nooit oplegt. "Meestal verdring je de miskopen. (lacht) Vroeger gingen we af en toe naar Londen omdat de platen daar goedkoper waren. Als we er twintig of dertig platen kochten, haalden we het geld van de reis eruit. Toen was het echter nog niet zo evident om lp's te beluisteren in de winkel. Ik heb dus wel een paar vergissingen gemaakt. Ik heb bijvoorbeeld veel platen van Elton John. In zijn beginperiode vond ik niet alles slecht, maar ik ben hem toch iets te lang blijven volgen. (lacht)"

In de platenkast van Cassiers zit één grote scheiding: muziek die met zijn werk te maken heeft en muziek die daar niet mee te maken heeft. "Nu we gaan verhuizen, zullen we ons best doen om alles binnen die scheiding alfabetisch te ordenen, maar ik weet zo dat het na een maand weer door elkaar zal staan. We zijn erg chaotisch. Dat is een soort tegenreactie omdat ik mijn werk zo ordelijk mogelijk probeer te structureren."

1. Johann Sebastian Bach, The Cello Suites, uitgevoerd door Yo-Yoma "Er is nooit iets beters geschreven dan het oeuvre van Bach. Deze cd beluister ik als ik tot rust wil komen."2. John Zorn, serie Film Works

"Alleen al om de kwaliteit van de opnames het beluisteren waard."3. Marc Ribot y Los Cubanos Postizos, de eerste cd

"Fantastische, energieke feestmuziek gespeeld door virtuoze muzikanten."4. Miles Davis, Kind of Blue

"Zeer straffe en warme muziek."5. Neil Young and Crazy Horse, Arc-Weld "Neil Young was zijn tijd ver vooruit. Wat de noisebands doen, doet hij allemaal al veel langer en straffer."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234