Donderdag 20/06/2019

Luchtvaart

De iconische toren op de luchthaven hoeft straks niet meer: Belgocontrol vernieuwt

Beeld BELGA

Belgocontrol verandert zijn naam in skeyes, een combo van ‘sky’ en ‘eyes’. De nieuwe naam is de eerste stap van een grote vernieuwingsoperatie. De Belgische luchtverkeersleider maakt zich op voor een toekomst van drones, digitale verkeerstorens en wachtrijen op het tarmac.

Een luchthaven zonder verkeerstoren? Het klinkt vreemd, maar de kans is groot dat het iconische beeld straks tot het verleden behoort. De Belgische luchtverkeersleider Belgocontrol bereidt zich voor op de toekomst. Onder andere met een nieuwe naam: ‘skeyes’. Maar ook met een aantal opmerkelijke vernieuwingen.

Het overheidsbedrijf heeft nu al besloten dat de torens in Charleroi en Luik niet meer worden vernieuwd. In plaats daarvan onderzoekt het de bouw van een digitale toren – in praktijk kan dat ook een zaal zijn – van waaruit beide vlieghavens in de gaten kunnen worden gehouden. In zo’n digitale toren kijken luchtverkeersleiders op een scherm van 360 graden met camerabeelden die live worden doorgestuurd van op het tarmac.

CEO Johan Decuyper van 'skeyes' , voorheen Belgocontrol. Beeld BELGA

Het grote voordeel van het digitale systeem is ‘augmented reality’. Bij een vliegtuig op het scherm verschijnt er bijvoorbeeld een groen blokje als het om een vertrekkend vliegtuig gaat. Of een blauw blokje wanneer het aankomt. Verkeersleiders krijgen dus extra informatie die ze met het blote oog niet zien.

Peggy Devestel, chief operations officer (COO), garandeert dat de digitalisering niet ten koste gaat van het aantal verkeersleiders in ons land. “Eerder omgekeerd, want we blijven groeien.”

Sneller na elkaar landen

De Internationale Associatie voor Luchtvaartmaatschappijen (IATA) voorspelt dat het aantal luchtvaartpassagiers de komende twintig jaar zal verdubbelen. Ze waarschuwt ook dat de sector een zware crisis tegemoetgaat op het vlak van infrastructuur omdat zowel luchthavens als verkeersleiding niet kunnen voldoen aan de groeiende vraag.

“Op dit moment is ons luchtruim nog niet verzadigd. Maar we moeten zorgen dat het verkeer ook straks nog vlot en veilig verloopt”, duidt Dominique Dehaene, woordvoerder van skeyes. Vliegtuigen worden steeds groter en hebben ook met minder lege zitjes. Maar die inspanningen volstaan niet om de verwachte groei op te vangen.

De tijd tussen twee vliegtuigen moet korter. “In Brussel hebben we slechts twee banen om te landen, bij oostenwind één”, zegt Devestel. “Met nieuwe technologieën kunnen we aankomend verkeer vlotter laten verlopen. Dan meten we niet langer de afstand tussen vliegtuigen, maar de tijd.” Aangezien het ene vliegtuig sneller is dan het andere, wordt de capaciteit zo beter benut.

Voor opstijgende vliegtuigen is die capaciteit minder prangend. “Als het ene vliegtuig naar het noorden gaat en het andere naar het zuiden, dan kunnen ze al op 3 mijl van elkaar vertrekken in plaats van de standaardafstand van 5 mijl”, zegt Devestel.

Versnippering

Een andere vernieuwing is dat het leger straks niet langer zomaar het luchtruim kan inpalmen. Tot nu toe worden delen van het luchtruim voor een bepaalde periode afgesloten. Gewone vliegtuigen moeten dan een omweg maken. Maar vanaf eind 2019 smelten het burgerlijk en het militair luchtruim samen. “Vanaf dan zullen we het luchtruim veel gerichter en efficiënter kunnen afsluiten”, duidt woordvoerder Dominique Dehaene.

De samensmelting, waarbij de militairen zullen intrekken bij de andere verkeersleiders in Steenokkerzeel, is een cruciale stap in de eenmaking van het luchtruim. Toch betekent dat nog niet dat alle vliegtuigen voortaan de kortste weg naar hun bestemming zullen volgen. Daarvoor is het wachten op de eenmaking van het Europese luchtruim. Ondanks de pogingen van de Europese Commissie is dat nog steeds versnipperd.

En dan zijn er uiteraard nog de drones. De luchtverkeersleider lanceerde al een website waarop dronepiloten kunnen zien waar ze hun toestel mogen laten opstijgen. Maar met pakjesdiensten, orgaantaxi’s en andere vluchten nemen ze steeds meer plaats in. De uitdaging is om de zoevende bakjes in te passen in het klassieke luchtverkeer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden