Donderdag 13/05/2021

De hype en niets dan de hype

Dinsdag is het zover. Dan brengt Apple de nieuwe iPhone uit én een nieuw draagbaar stukje hardware, waarschijnlijk een smartwatch. Of misschien ook niet. Want traditiegetrouw houdt het technologiebedrijf de lippen stijf op mekaar tot de release, zodat giswerk, gerichte lekken en geïnformeerde blogs de hype alleen maar aanwakkeren.

Werden deze week met veel trots gepresenteerd op de technologiebeurs in Berlijn: de Galaxy Note Edge, een smartphone van Samsung met uniek afbuigend scherm. De Gear S, eveneens van Samsung, een meer autonome smartwatch, niet zo afhankelijk van de eraan verbonden smartphone. En de Lumia 730 van Microsoft, een smartphone min of meer ontworpen om de perfecte selfie te maken (zie kader).

U ontgaan? Geen schande, zelfs als de technologiebedrijven het apart hadden gepresenteerd op een eigen pr-event zou het ook tussen de mazen van de massamedia geglipt zijn.

Een lot dat Apple niet beschoren is, zonder al te veel moeite. De in 2011 overleden CEO Steve Jobs sloot immers elke presentatie af met one more thing..., om dan - met een grijns - het nieuwste, revolutionaire Appleproduct of -toepassing voor te stellen, met een open doekje van het aanwezige publiek als gevolg.

Apple-exegese

De charismatische Jobs is er niet meer, alleen zou je dat in de aanloop naar dinsdag niet zeggen. We zitten immers in de laatste rechte lijn van de intussen vrij klassieke Apple-hypecyclus. Elk jaar, in de regel in september, houdt de technologiegigant een presentatie.

Maanden ervoor verschijnen hier en daar de eerste berichten over wat het zou kunnen zijn. Eenmaal daarover de consensus is bereikt, komen de specificaties: de features die erbij zullen horen en hoe revolutionair ze wel zijn. Dan komen de eerste foto's, al dan niet gelekt, op blogs en techsites.

In de weken ervoor is de spanning bijna niet te houden, want het is aftellen geblazen. Zou het de 9de september zijn? Of toch de 19de? Dan blaast Apple het vuur nog eens aan door een uitnodiging te sturen voor een presentatie op 9 september met als enigmatisch onderschrift Wish we could say more.

Waarop de uitnodiging aan een heuse exegese wordt onderworpen. Zou 9/9 staan voor een omgekeerde 6/6 en dus de bevestiging zijn dat er twee varianten uitkomen voor de - nog altijd niet bevestigde - iPhone 6? Kun je misschien een curve ontwaren, een teken voor de aandacht voor gezondheid-apps die centraal zullen staan nu dinsdag?

En dan moeten de nieuwsberichten over de in rij aanschuivende Applefanaten nog komen. Er zijn nu al mensen aan het kamperen voor de Applestore in New York, voor een product dat officieel nog niet is voorgesteld.

Elk jaar wordt de hype groter en ontsnapt niemand eraan. Er zijn media die mee doen aan de geruchtenmolen. Er zijn media die berichten over de geruchtenmolen en het dus stiekem ook doen. Want ook al weet iedereen officieel niets, eigenlijk weten we al vrij veel.

Sowieso komt er een nieuwe iPhone, die - wellicht - de iPhone 6 zal heten. Met een groter scherm, wellicht in twee variaties: 12 en 14 cm. De hoeken zullen meer afgerond zijn, het scherm zal - wellicht optioneel en duurder - volledig bestaan uit het uitermate krasbestendige saffierglas, we zullen kunnen kiezen uit verschillende toetsenborden en de nieuwe iPhone zal draaien op het nieuwe besturingssysteem iOS-8.

Dé feature zal een mobiel betalingssysteem zijn waardoor je de iPhone kunt gebruiken als een bankkaart. Daarvoor zou Apple een akkoord hebben met Amex, MasterCard en Visa, zo gaat het gerucht, uiteraard.

#Crapple

Alleen: keken we de voorbije twee jaar ook niet met zijn allen uit naar de nieuwe iPhone om ontgoocheld achter te blijven? De iPhone 5 sloeg zeker niet massaal aan, de 5s had als enige echte nieuwigheid een niet zo betrouwbare vingerafdruksensor en een iets langer scherm, en de 5c was gewoon een iets goedkopere iPhone met wat kleurtjes.

"Apple is een schitterend marketingbedrijf. Jarenlang was dat ook gebaseerd op hun innovatieve kracht, maar daar laten ze het de laatste jaren afweten. Als ze dinsdag opnieuw ontgoochelen, dan zitten ze echt wel met een probleem", stelt Frederik Tibau, technologie-expert bij het vakblad Data News.

De tijd ligt inderdaad al een tijdje achter ons dat Apple iedereen het nakijken gaf. Concurrenten zoals Samsung, HTC en Nokia/ Microsoft maken ook degelijke smartphones. Tekenend is dat in de aanloop naar de release dinsdag er al heel wat hilarische parodieën verschijnen op internet, waar de IKEA-catalogus en een hotdog als de nieuwe iPhone 6 worden voorgesteld.

Op Twitter is #Crapple (samenvoeging van crap/brol en Apple) al langer dan vandaag populair.

Het bedrijf uit Cupertino heeft dus a next big thing nodig. Innovatief, esthetisch en gegeerd, zoals de iPhone, iPad en iPod bij hun introductie. Daarom dat de geruchtenmolen nog harder draait dan normaal.

Apple zou de langverwachte iWatch lanceren, een draagbare slimme telefoon of smartwatch, ook zal het ding wellicht niet iWatch heten. Er zijn heel wat modellen op de markt, maar doorgebroken zijn ze zeker nog niet. Wereldwijd is de industrie goed voor 1,9 miljard euro, een peulschil in vergelijking met de smartphonemarkt.

"Ook zal hun smartwatch ons niet omverblazen, het zal wel de trend zetten voor de concurrenten. Apple heeft nog altijd veel meer een visie waar het naartoe wil. Daarop wacht de markt op dit moment. Ook al trekt het ding op niets, dan nog zullen mensen ervoor in de rij staan", zegt Tibau.

De smartwatch zou ook het huidige HealthKit-platform integreren, zodat je met een blik op je horloge je hartslag, verbrande calorieën en dergelijke kunt opvolgen. En op termijn zou het ook moeten inspelen op the internet of things, waarbij toestellen met elkaar online verbonden zijn. Zeg dus tegen je smartwatch dat je gaat slapen en de deur gaat op slot, de verwarming lager en de lichten uit. Volgens de Wall Street Journal zul je er ook mee kunnen betalen.

Besparen

Voor zo'n nieuwe winner kan een hype uiteraard helpen. Bovendien spaart het bedrijf zo heel wat reclamebudgetten uit. Apple gaf vorig jaar op de Amerikaanse markt 270,9 miljoen euro uit aan reclame, iets minder dan concurrent Samsung, die een budget had van 280,2 miljoen euro.

"Als het product aanslaat kun je inderdaad heel wat besparen op advertising", stelt Geoffrey Hantson, creatief directeur bij reclamebureau Duval Guillaume. "Maar een garantie is het niet. Het gevaar is dat als je een ballon te fel opblaast, hij heel makkelijk te doorprikken is."

Het aandeel van Apple steeg de voorbije weken alvast in aanloop naar de presentatie en ging vaak boven de symbolische grens van 100 dollar per aandeel (77 euro). Alleen verloor het deze week weer terrein door het schandaal rond de iCloud. Volgens sommige beursanalisten is er al een "ontgoochelingskorting" ingeprijsd. Apple moet dus scoren dinsdag.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234