Zaterdag 03/12/2022

Streetfood

De hotdog wordt eindelijk volwassen: iedereen aan de haute dog!

null Beeld rv
Beeld rv

De hotdog is dé culinaire snack van morgen. Zelfs topchef Jeroen Meus is daarvan overtuigd: "De huidige gastronomie krijgt klop. De jongere generatie wil het sneller, leuker en goedkoper. Ik ga de hotdog naar een hoger niveau tillen." Maar Meus staat niet alleen met zijn plannen.

SEBASTIAAN BEDAUX

Nu de hamburger het in België eindelijk tot culinair topmodel heeft geschopt (en donderdag wordt gevierd met een Internationale Dag), staat haar eeuwige rivaal - de veel langere en slankere hotdog - te springen om zich meester te maken van de fastfoodcatwalk. De 'haute dog'-trend heeft Vlaanderen bijna in een houdgreep: op één maand tijd openen vier trendy worstetablissementen de deuren. "Toch zal de hamburger zeker niet verdwijnen", weet foodtrendwatcher Marjan Ippel. "Die heeft nu de status van de 'little black dress'. Onmisbaar!"

Sinds het ontbijt van de gemiddelde foodie verrijkt werd met stinkende groene smoothies vol chiazaad of overheerlijke kommen kefir vol gojibessen, lijkt ook minder gezonde fastfood - op culinair hoogstaand niveau weliswaar - niet meer weg te denken uit ons wekelijks dieet. In haast elke grote en middelgrote Vlaamse stad loop je tegenwoordig zo het gourmet-hamburgerrestaurant in om je favoriete zalmburger met babyspinazie en kruidenyoghurt op te peuzelen.

Maar aan het monopolie van de hamburger lijkt nu een einde te komen. Boosdoener: de hotdog. Of beter gezegd de 'haute dog', want we zouden hem absoluut niet willen verwarren met de lekkernij die je in je plaatselijke IKEA voor een eurocent of vijftig nog zelf met saus mag bekladden.

"De gourmethamburger hadden jullie in België al vrij snel in de armen gesloten, maar de 'betere' hotdog heeft tot mijn verbazing lang op zich laten wachten", aldus de Nederlandse foodtrendanalist Marjan Ippel van bureau Talkin' Food. Ippel schrijft al meer dan vijftien jaar over eten, is auteur van het culinaire trendwoordenboek Foodlingo bijbel en initiatiefnemer van food-spielerei 'My Beautiful Mayonnaise'. Ze bedacht in 2010 ook de underground boerenmarkt voor microproducenten in Amsterdam.

"In grote Amerikaanse steden werd de hotdog jaren geleden al in een nieuw, meer culinair, jasje gestopt" zegt Ippel. "In Nederland kwam het fenomeen vorig jaar overwaaien. Blijkbaar volgen we in West-Europa dus nog altijd slaafs de Amerikaanse foodtrends. Veel mensen denken nog altijd dat er uit Amerika weinig culinairs kan komen, maar het land zet al jaren culinair de toon. Ook wat betreft deze trend, namelijk fastfood steeds meer 'slow' produceren en ambachtelijk bereiden met mooie ingrediënten van betrouwbare afkomst."

Het is volgens Ippel vooral de hang naar ambachtelijkheid en de groeiende interesse in de herkomst van alle ingrediënten die de nieuwe hamburger en hotdog zo populair maken. Dat ook de heropgewaardeerde versies niet in de hoogste gezondheidsschuif liggen, kan ons weinig deren: "Wat dat betreft zijn we allemaal een vat vol tegenstellingen. 's Morgens en 's middags proberen we het nog gezond te houden, maar 's avonds wordt het toch vaak die hotdog of hamburger. En we sussen ons geweten met de wetenschap dat ze ambachtelijk gemaakt zijn."

Of de ambachtelijke hotdog een even grote vaste waarde wordt als de hamburger, zal de toekomst moeten uitwijzen. Maar het zal alleszins niet de laatste keer zijn dat een stukje fastfood het in culinaire versie (via de foodtrucks) tot in de vaste horeca schopt. What's next? Culinaire kebab? Ambachtelijk pita? "Dat zou zomaar kunnen! Flatbreads zijn in foodtrucks nu al bijzonder hip. Het zou me dan ook niks verbazen als de eerste flatbreadrestaurants binnenkort opduiken. Ook de pizza zal trouwens binnenkort een make-over krijgen."

Gilles Draps Beeld Jana Germanus
Gilles DrapsBeeld Jana Germanus

Geen schraapvlees

Maar laten we eerst die 'haute dog' maar eens goedkeuren. En dat kan voorlopig alleen aan de kraam van fastfoodkunstenaar Gilles Draps, die zijn gloednieuwe concept - nog geen maand geleden onthuld - dot.HOGS doopte.

In de eerste fase van zijn grote hotdogplan, zal Gilles vooral op feestjes en events zijn voorliefde voor de ambachtelijke worst tentoonspreiden: "Streetfood is meer dan hamburgers alleen en het leuke aan een hotdog is dat je er veel creatiever mee kunt omgaan dan met een hamburger. Zo kun je spelen met de samenstelling van de worst: zoveel procent puur rundsvlees, zoveel procent puur varkensvlees, zoveel vet. Op die manier kun je worsten op maat gaan maken. Dat idee ligt met andere woorden een heel eind van de klassieke gestoomde 'schraapvleeshotdog' verwijderd. In plaats van zuurkool kies ik bijvoorbeeld voor gepekelde radijsjes of postelein. Vergeten groenten en seizoensproducten dus. Een enorme verrassing trouwens voor mijn klanten die eerder mosterd, ketchup, choucroute en een low-budget saucisse verwachten op hun broodje. Met grote ogen, én water in de mond, staan ze te kijken naar mijn creaties."

Het Amerikaanse van de hotdog probeert Draps nog een Belgisch tintje mee te geven met toppings als spruitjes en op en top Belgisch vlees van de high-end supermarkt CRU die worsten (en broodjes) zonder bewaarmiddelen of kleurstoffen levert. Het Antwerpse restaurant Chickpea is verantwoordelijk voor de hummus.

Draps: "Ook wil ik de hotdogs 'pairen' met Belgisch bier; een mooie trippel of een ongefermenteerde pils. We zijn een land van bier en ik wil ook kleinere brouwers promoten. We hebben zo veel rijkdom aan bieren, daar moet je gewoon iets mee doen! Wat trouwens ook leuk is aan een hotdog, is dat alles wel in het broodje moet passen. Hamburgers moet je tegenwoordig haast met mes en vork eten omdat er zo enorm veel tussen de broodjes wordt gelegd, maar met een hotdog is dat praktisch onmogelijk. Je moet zoiets simpelweg uit het vuistje kunnen eten."

Archiefbeeld Beeld Getty Images
ArchiefbeeldBeeld Getty Images

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234