Zondag 17/01/2021

muziek

De hits van 2016 deden het met een slakkengangetje

Diplo ging van opzwepend Afrikaans naar een wat lomere vibe.Beeld Getty Images for iHeartMedia

Waar waren de hyperkinetische dancenummers en de high energy-pop in de hitparades het voorbije jaar? Waren Bruno Mars en Netsky de enige spurters? Harder, better, faster, stronger? Vergeet het. Popmuziek ging in 2016 resoluut op de rem.

We grepen het jongste jaar gretig terug naar rootsy blues, ook al was die door onder meer Nathaniel Rateliff & The Night Sweats verpakt als hapklaar hitparadevoer. Rag'n'Bone Man vergrendelde zich dan weer in de hitparades met sacrale blues, en het IJslandse Kaleo scoorde met spookachtige americana. Allemaal de schuld van Hozier, Dotan en de James Bays van deze wereld, die de trend inzetten.

Elders in de parades was de ongelukkig genaamde 'tropical house' van Lost Frequencies en co. alomtegenwoordig. Zelfs Milow sprong op de kar met Howling at the Moon. Maar dé poptrend van 2016 had weinig te maken met het oprakelen van stoffige subgenres. Nee, alles draaide om tempo en textuur. De markantste én succesvolste pop stootte traag, trager, traagst door naar de top.

Alweer een trage

"Die trend vind ik een van de belangrijkste van het jaar", zegt Koen Galle, redacteur bij Studio Brussel. "Ik weet dat in de muziek alles in cycli verloopt, maar zo'n extreme evolutie heb ik nog niet vaak gehoord. 'Alweer een trage!', hoor je hier tegenwoordig. We hebben tempo nodig voor evenwicht in de playlists."

Een voorzichtige aanzet kregen we vorig jaar al op ons bord: het Australische popnimfje Lorde had de krijtlijnen getrokken met zwoele singles als Royals, de slepende en hypnotiserende elektro van Oscar & The Wolf brak definitief door naar de mainstream, en Britse sirenes als Lapsley en Shura staken de kop op met zweverige elektronische liedjes - gemodelleerd naar cultsongs van underground-helden als James Blake, FKA Twigs en SOHN.

"Wat mij betreft is Diplo een van de grootste gangmakers van de trend", zegt Galle. "Hij is van opzwepend Afrikaans naar een wat lomere tropical vibe gegaan. Ook Kygo, onze vriendelijke Noor, heeft op dat vlak veel in gang gezet."

Scroll door de Ultratop van 2016 en de mid- en downtempohits vliegen je om de oren. Vooral de robuuste, aan EDM schatplichtige songs vallen op. Flume schoot in de roos met zijn mix van logge post-dubstepbeats en etherische r&b-zang, The Chainsmokers cashten mooi in op de trend, en zélfs Dimitri Vegas & Like Mike - grootmeesters van het uptempo kermislawaai - trokken in de staart van Stay a While keihard aan de noodrem.

Hiphopbeats

"Ik geloof dat popmuziek een veruitwendiging van de maatschappij is", zegt Galle. "Pop is gelieerd aan maatschappelijke evoluties. Economische crises hebben in feite altijd tot een bepaald type muziek geleid. Iets moet er dus voor gezorgd hebben dat de luisteraar net dit soort trage muziek cool vindt. In tijden van onzekerheid snakken we misschien naar zachte klanken en lagere tempo's? Nu, dat soort analyses kun je in feite pas na een aantal jaren maken."

Ook Lorde pakte het stukken trager aan.Beeld ap

"En de tragertrend heeft sowieso ook te maken met de stijgende populariteit van urbanmuziek. Het is opvallend hoe hiphop de mainstream op haar grondvesten doet daveren - vandaag meer dan ooit. Die lage beats per minute komen voor een stuk ook daar vandaan."

Onthaasting troef in de pop van 2017? Pas alvast uw dansgewoontes aan, en chillax.

Lost Frequencies.Beeld Photo News
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234