Vrijdag 03/12/2021

De high van mooie muziek

In haar documentaires portretteert VRT-journaliste Sarah De Bisschop de Belgische top. dEUS, Guy Verhofstadt, Selah Sue. In haar iPod, daarentegen, schurken Amerikaanse singer-songwriters zich tegen Ethiopische jazz aan. Lander Deweer

en van de meest besproken documentaires van de voorbije jaren is het, haar Puur Persoonlijk-portret van Guy Verhofstadt. In volle politieke crisis liep Sarah De Bisschop één jaar lang in het spoor van de toenmalige premier. Een indringende inkijk in de backstage van de Wetstraat was het gevolg. Vol ongeziene beelden, en verrassende muziek. 'Caribou' van The Pixies bijvoorbeeld.

"Hoe lang ik daar niet op heb gezwoegd", zegt De Bisschop. "Het juiste nummer voor het juiste moment vinden. Sowieso hecht ik zeer veel belang aan de songs in mijn documentaires. De muziekkeuze vertelt mee het verhaal, het is zo krachtig dat ik het zonde zou vinden om zomaar het schuifje met de voorspelbare deuntjes open te trekken. Ik zal een gekozen liedje ook nooit opnieuw gebruiken in een andere documentaire, dat zou als heiligschennis aanvoelen."

Na Een jaar in het spoor van Guy Verhofstadt leverde De Bisschop nog enkele opgemerkte werkstukken af. De Belpop over dEUS bijvoorbeeld, onvervalst hoogtepunt in de gevierde Canvasreeks. Ook over The Pebbles, Daan en Vaya Con Dios maakte De Bisschop reeds Belpop-episodes, een gloednieuwe met de broers-Dewaele volgt later dit jaar. Net als een uitgebreid tableau over Selah Sue.

"Het liefst van al maak ik fly on the wall, portretachtige docu's", zegt De Bisschop. "En dat hoeft helemaal niet uitsluitend over muzikanten te gaan. Het leuke is juist dat je telkens opnieuw een compleet andere wereld leert kennen."

Een nieuwe wereld

Kan dankzij een documentaire, kan ook dankzij een concert of plaat. "De eerste keer dat ik de Ethiopische jazzartiest Mulatu Astatke hoorde bijvoorbeeld: dat voelde echt aan alsof er een deurtje naar een nieuwe wereld openging. Een week heb ik daar high van gelopen. Hetzelfde met 'Forget the Swan' van Dinosaur Jr. Ik zie me nog liggen op mijn bed in het ouderlijk huis, de eerste keer dat ik dat hoorde. Ik wist niet wat me overkwam, puur kippenvel."

Nochtans bundelt De Bisschops platenkast hoofdzakelijk gevoelige singer-songwriters. Will Oldham noemt ze. Great Lake Swimmers. Sam Amidon. Shearwater, ook. Beck vooral: "Als ik zijn 'Sea Change' niet bijheb, word ik ongelukkig. Een miljoen keer heb ik die plaat al gehoord, en ik word ze nooit beu."

'Sea Change' zit dan ook reeds klaar in de iPod. Klaar voor het luchtruim, klaar voor Griekenland. "Een paar maanden geleden heb ik me een iPod gekocht. Zo'n kleintje, van amper 4 gigabyte. Ik heb iets van 100 gig muziek op mijn computer, en ook 60 gig op een gewone mp3. Maar zo'n iPod leek me wel handig voor tijdens het lopen."

Alleen: op 'Start to run' en 'Keep running' van Evy Gruyaert prijken niet bepaald De Bisschops favoriete artiesten. "Boenke boenke en Justin Bieber, je kent het wel." Maar nu neemt ze haar iPod voor het eerst mee op reis, en legt ze al een paar dagen lijstjes aan. "Het is niet simpel, want 4 gig is niet veel. En als ik mijn blad hier zo bekijk, staat er voorlopig vooral zachte muziek op. Allicht een teken dat ik echt wel aan rust toe ben."

Audiotheek VRT

Een lange opsomming volgt. Bessie Smith ("die stem"). 'Demolished Thoughts' van Thurston Moore ("nog steeds lichtjes dissonant, maar wel in zeer uitgepuurde vorm"). LCD Soundsystem ("ik moet hen binnenkort interviewen, en wil hun muziek nog wat beter leren kennen"). Het verzamelde werk van Sufjan Stevens ("zijn concert in het Koninklijk Circus vorig jaar was voor mij het beste van het afgelopen decennium").

"En 'Glenn Gould plays Bach' moet ook zeker mee, zo'n briljante pianist. Als ik die man strijd hoor leveren met zijn instrument word ik helemaal happy. Ergens op YouTube staat trouwens een fantastisch filmpje waar hij luidop mee neuriet met 'Partito nr. 2': dat zou iedereen gezien moeten hebben."

Ook 'Oeuvres pour Piano' van Eric Satie, gespeeld door Aldo Ciccolini, bestempelt De Bisschop als "zeer straf". "Ik ben helemaal geen kenner van klassieke muziek, maar op de site van bijvoorbeeld Klara zoek ik dikwijls lovende recensies op. Dat gaat van jazz tot klassiek, en de laatste tijd ook steeds meer elektronica. Over die artiesten blijf ik dan googelen tot ik er genoeg van afweet, en dan pas koop ik de plaat. Enfin, meestal zoek ik de cd's op in de audiotheek van de VRT en rip ik ze thuis op mijn pc. Van Belgische artiesten probeer ik achteraf nog de cd te kopen, vooral voor het hoesje en het booklet, maar er moet helaas altijd wel een badkamer of keuken verbouwd worden (lacht). "

Morgen: DE CORRECTIES, uw wekelijkse dosis bijtende satire.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234