Woensdag 12/05/2021

De heropstanding van de Ninja Turtles

Oude speelgoedtrends worden deze winter opgevist

Brussel

Eigen berichtgeving

Kim Herbots

Als het aan de speelgoedfabrikanten ligt, dan brengen Sinterklaas en de Kerstman dit jaar massaal nieuwe versie van oude speelgoedjes. Speelgoedwinkels worden overspoeld door gerestylede My Little Pony's en zelfs de Teenage Mutant Ninja Turtles (u weet wel: de vier gemaskerde schildpadden met namen van Italiaanse kunstenaars die eind jaren tachtig en begin jaren negentig furore maakten) zijn terug van weggeweest. In de VS is zelfs GI Joe, de Barbie voor jongens, aan een comeback begonnen.

My Little Pony, de kleine paardjes in alle kleuren van de regenboog die zelfs een eigen schooltje hebben, worden weer onder het stof vandaan gehaald. Maker Hasbro heeft twaalf nieuwe paardjes ontwikkeld en een hele reeks glinsterende accessoires die ervoor zouden moeten zorgen dat My Little Pony opnieuw massaal op het verlanglijstje van meisjes staat. Hetzelfde geldt voor Leonardo, Donatello, Michelangelo en Raphael, de vier Turtles. "Hun verpakking is wat aangepast maar voor de rest zien ze er eigenlijk niet veel anders uit dan een jaar of tien geleden", zegt Alain Hellebaut, directeur inkoop bij Fun.

Want ook Vlaamse speelgoedwinkels zullen deze winter 'oud' speelgoed in hun rekken hebben "Ja", zegt Hellabaut, "maar het is nog niet bewezen dat die oude trends ook opnieuw zullen werken. Speelgoedfabrikanten brengen het wel opnieuw op de markt maar of de klant het wil, is een andere zaak." Dat denken ze ook bij Happyland. "We hebben bijvoorbeeld My Little Pony wel in ons assortiment", vertelt Julia Meuris van Happyland, "maar volgens mij wordt dat veeleer een meeloper. De Belg is nuchter: die laat zich zoiets geen twee keer door de strot rammen. In al die jaren dat ik bezig ben, heb ik een speeltje nog nooit een goede comeback zien maken nadat het uit de belangstelling verdwenen was. Eenmaal de trend voorbij, is hij ook wel echt voorbij. Neem nu de Beyblades. In het voorjaar was dat je van het. Nu liggen ze hier. Die Turtles verkopen wij dan ook niet."

Ook Hellebaut is voorzichtig. "My Little Pony wordt niet ondersteund door bijvoorbeeld een tv-serie, dus ik betwijfel of dat echt een succes zal worden. Wij hebben het in ieder geval niet ingekocht. De Ninja Turtles zul je wel in onze winkels vinden. Daar komt ook opnieuw een serie van en dat is toch belangrijk voor de populariteit."

De reden waarom de speelgoedfabrikanten weer oude speelgoedtrends opvissen, is volgens Hellebaut een manier om naar omzet te zoeken. "Oude successen in een nieuw jasje steken, is goedkoper dan nieuwe dingen ontwikkelen", zegt hij. En dat is in tijde van economische recessie natuurlijk mooi meegenomen. Anderen denken dan weer dat de revival van oud speelgoed vooral te maken heeft met een algemene retrotrend. Net zoals volwassenen massaal vallen voor nostalgische voorwerpen en activiteiten, spreekt dat ook kinderen aan.

Alle oude speelgoed ten spijt, volgens Hellebaut wordt dé trend van dit najaar toch iets nieuws. "Yu-gi-oh!", zegt hij. "Dat zijn figuurtjes waar ook een tekenfilmserie rond bestaat en waar vooral de ruilkaarten die eraan gekoppeld zijn voor succes zullen zorgen."

'De Belg is hier te nuchter voor, die laat zich dat geen twee keer door de strot rammen'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234