Vrijdag 06/12/2019

De hardst werkende theatermens van Vlaanderen

'Als je in Vlaanderen van theater wilt leven, moet je televisie maken'

Karel Vingerhoets

Brussel

Eigen berichtgeving

Bert Van Roy

U zou het misschien niet denken, maar Karel Vingerhoets is momenteel een van de drukst bezette acteurs in Vlaanderen. Elke dinsdag en donderdag duikt hij op in de VTM-soap Wittekerke, maar ondertussen houdt hij ook zijn theater Boechout Vooruit draaiende en heeft hij de artistieke leiding van het theatergezelschap Woestijn '93 op zich genomen. Een portret van een bezige acteerbij.

Karel Vingerhoets (50) voltooide in 1974 zijn opleiding aan Studio Herman Teirlinck en was als acteur verbonden aan theatergezelschappen als de Haagse Komedie, de Antwerpse KNS, Het Nieuw Ensemble Raamtheater, het Ernst Deutschtheater en het Wiener Burgtheater. Bij het grote publiek werd hij echter vooral bekend door zijn televisiewerk. De politieserie Langs de kade en de TV1-soap Thuis maakten van Vingerhoets een populaire acteur, maar plots verdween hij voor zes jaar van het tv-scherm. Bij de start van het nieuwe tv-seizoen maakt hij zijn terugkeer in Wittekerke. Vingerhoets speelt in de VTM-soap de rol van Peter Dehaene, een zakenman die samen met zijn tienerzoon Robin het café overneemt.

Karel Vingerhoets ziet Wittekerke als een leuke afwisseling. "Als je van theater wilt leven, moet je televisie maken", vertelt de acteur. "Mijn voorstellingen verkochten als zoete broodjes toen ik in Thuis zat. Als je van het scherm verdwijnt, moet je veel harder knokken om volk naar de zalen te trekken. Eigenlijk word je als zelfstandig en niet-gesubsidieerd acteur gedwongen om televisie te maken om aandacht te krijgen voor wat je daarbuiten doet."

En dat is in het geval van Karel Vingerhoets behoorlijk veel. De acteur opende in september 2001 Boechout Vooruit, een theater dat jaarlijks 12.000 toeschouwers over de vloer krijgt voor eigen producties en gastvoorstellingen. "Dat is fantastisch, maar ook noodzakelijk om alle medewerkers, bezoekende artiesten en rekeningen te betalen", vertelt Vingerhoets. "Het klinkt misschien arrogant, maar ik vind dat ons publiek recht heeft op een ondersteuning van de gemeenschap. Een subsidie zou meer dan welkom zijn."

Boechout Vooruit in leven houden is niet altijd makkelijk. "Ik probeer de cijfers op het einde van het jaar boven nul te houden en dat lukt wonderwel", lacht Vingerhoets. Al kost het de acteur behoorlijk wat energie. "Boechout Vooruit is geen zeiljacht, maar een roeibootje. Ik ben niet alleen de artistieke leider, maar ook de dramaturg, de belichter en de man die de broodjes gaat halen voor de recepties. En ondertussen moet ik ook mijn eigen economie op peil proberen te houden."

Om zelf te overleven speelde Karel Vingerhoets de voorbije vijf jaar 600 solovoorstellingen. Ondertussen heeft hij ook de artistieke leiding overgenomen van Woestijn '93, een structureel erkend gezelschap dat theater voor en door allochtonen maakt. Het voortbestaan van Woestijn '93 heeft even aan een zijden draadje gehangen. Het artistiek en budgettair plan dat Vingerhoets indiende, kreeg een negatief advies van de beoordelingscommissie voor podiumkunsten maar uiteindelijk gaf de minister van Cultuur toch zijn fiat. "Wij hadden het project al in de vuilnisbak gekieperd en plots werd ons dossier toch goedgekeurd", vertelt Karel Vingerhoets. "Ondertussen had ik evenwel al het televisiewerk aangenomen en zat ik met te veel werk. Gelukkig waren alle acteurs en muzikanten beschikbaar en bereid om door te gaan."

Voor volgend seizoen plant Vingerhoets met het nieuwe Woestijn drie voorstellingen. In een tweeluik wordt de tekst Tulpen, rijstpap en jihad van Lucas Catherine (bewerkt door Ingrid Vander Veken en gespeeld door Noureddine Farihi en Vingerhoets zelf) geconfronteerd met Koningen, taalstrijd en bier, een stuk van Geert van Istendael ter gelegenheid van 175 jaar België. Het derde project is een Gilgamesj-bewerking door Wannes Van de Velde.

Karel Vingerhoets staat met dit project voor de uitdaging om honderd voorstellingen te verkopen. "Die zijn nodig om de schuldenput te dempen, de decretale verplichtingen na te komen en het gezelschap opnieuw gezond te maken", vertelt de acteur, die vastbesloten is een nieuwe structurele subsidieaanvraag in te dienen voor Woestijn '93. Drukke tijden voor een gepassioneerd theatermaker die ondertussen ook nog een lans breekt voor het statuut van de Vlaamse acteur. "Heel wat acteurs moeten hun energie opgebruiken om hun toekomst te plannen. Dat wil zeggen: om de drie maanden solliciteren, recepties afdweilen om wanhopig contact te houden met regisseurs en recensenten of een vaak schamele boterham verdienen op een televisieset. Desondanks blijft bij hen ook het vuur branden om theater te spelen. Theater voor een gewoon publiek. Want zoals Alain Platel het zo mooi formuleert: er lijken wel twee soorten publiek te bestaan, een professioneel en een gewoon."

Vingerhoets heeft het duidelijk moeilijk met het zogenaamde progressieve theater. "Je kunt alleen maar progressief zijn door vanuit de traditie te vertrekken en die wordt nu net weggeblazen", zegt hij. "Men creëert theatermakers die een panische drang hebben om te vernieuwen, maar net daardoor heel wat moois vernietigen. Nu zijn het enkel nog de amateurgezelschappen die zich over de klassieke stukken ontfermen."

Vingerhoets vindt het jammer dat België nog steeds geen repertoiretheater heeft. "In Wenen staan er 26 premières per jaar op het programma en kun je naast een stuk van Schiller ook een nieuw talent ontdekken. Het publiek kan daar echt op avontuur gaan. Luk Perceval vindt dat fenomeen ook terug in Berlijn en is daar heel enthousiast over. Veel theatermakers zouden zich dan ook eens mogen bezinnen om een breder repertoire aan te bieden."

Er zijn volgens Vingerhoets ook meer ensembles nodig. "Hoeveel acteurs zijn er verbonden aan een gezelschap waar ze rustig kunnen blijven werken zonder uit te moeten kijken naar een volgende opdracht? Het Wiener Burgtheater telt 130 acteurs, terwijl de drie grote stadstheaters amper 26 acteurs in vaste dienst hebben. Dat is nog geen half filharmonisch orkest."

Meer info over de programmering van Boechout Vooruit en de producties van Woestijn '93 vind je op www.boechoutvooruit.be.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234