Zaterdag 19/06/2021

Concertverslag

De halfhartige terugkeer van Beirut

Beirut-frontman Zach Condon. Beeld Alex Vanhee
Beirut-frontman Zach Condon.Beeld Alex Vanhee

Vijf jaar na de laatste cd is Beirut terug met een nieuwe plaat en een vers geluid. Dat het publiek Zach Condon en zijn metgezellen gemist heeft, valt niet te ontkennen. Nog voor er een noot van No No No was uitgelekt, raakte de Ancienne Belgique moeiteloos twee keer uitverkocht. Alleen bleek de eerste passage in Brussel gisteravond nog geen onverdeeld succes.

Zach Condon heeft een bewogen periode achter de rug. In 2012 stortte hij - fysiek en mentaal uitgeput na een slopende tournee - in tijdens een zoveelste concertreeks in Australië. De resterende optredens werden geschrapt, en dat was maar goed ook, want de zanger moest niet alleen een vechtscheiding, maar ook een depressie, een burn-out én een writer's block verwerken.

Bovendien was hij muzikaal aan iets anders toe. De Amerikaan die zijn band vernoemd had naar de hoofdstad van Libanon, zich tijdens een reis door Europa liet beïnvloeden door Italiaanse folk en feestmuziek uit de Balkan, én zowat de helft van zijn songtitels naar geografische locaties heeft vernoemd, voelde zich ontheemd.

Zach Condon, geen geboren frontman. Beeld Alex Vanhee
Zach Condon, geen geboren frontman.Beeld Alex Vanhee

Na nog een paar valse starts en identiteitscrisissen vond Condon zijn zelfvertrouwen terug, en het gloednieuwe No No No is een goeie moedige plaat. Maar desondanks zag je in de Ancienne Belgique een band die het nieuwe materiaal nog niet goed genoeg in de vingers had om met het nodige zelfvertrouwen het podium op te stappen.

Altijd tekenend, trouwens, als een band het optreden aansnijdt met een oude song, in dit geval het uit debuutplaat Gulag Orkestar afgestofte 'Scenic World'.

De band zàg er niet alleen houterig uit, maar klonk ook zo. Condon zélf was sowieso geen geboren frontman, maar ook de rest van de band miste de souplesse van een hecht, gerodeerd gezelschap. Zeker in de eerste helft van de set hoorde je zes muzikanten, in plaats van een band. Goed: die drie trompetten samen klonken wel mooi, maar bevlogen? Nee, dat niet. Zelfs de hit 'Nantes' - opmerkelijk vroeg in de set, trouwens - klonk vlak en halfhartig.

Zeker in de eerste helft van de set hoorde je zes muzikanten, in plaats van een band. Beeld Alex Vanhee
Zeker in de eerste helft van de set hoorde je zes muzikanten, in plaats van een band.Beeld Alex Vanhee

Ambachtelijk karakter

De nieuwe songs sijpelden druppelsgewijs de set binnen, en het waren onveranderlijk de passages waar de blazers meer naar het achterplan werden verdrongen ten voordele van keyboards. Elders kwamen er ukelele's en accordeons boven. Geen hippe instrumenten, al beklemtoonden ze wél het ambachtelijke karakter van het songmateriaal.

Het leverde een aardige versie van instrumental 'As Needed' op, en - even later - een redelijke versie van het al oudere 'Santa Fé'. De weemoedige tenorstem van Condon was sowieso eerder beperkt, maar doordat de songs het eerste uur aan een traag tempo meanderden - en het tempo verder onderuit werd gehaald door een technisch mankement - lukte het lang niet altijd om je aandacht bij de groep te houden.

Pas bij 'No No No' werd het ritme even aangespannen, en voelde je die bolle bas eindelijk even tegen je middenrif schurken. Maar dat soort momenten was er toch te weinig.

Doordat de songs het eerste uur aan een traag tempo meanderden lukte het lang niet altijd om je aandacht bij de groep te houden. Beeld Alex Vanhee
Doordat de songs het eerste uur aan een traag tempo meanderden lukte het lang niet altijd om je aandacht bij de groep te houden.Beeld Alex Vanhee

Jawel: 'After The Curtains' was een mooie, sfeervolle afsluiter, maar de bisronde - het moment waar het opgewarmde publiek doorgaans helemààl wordt ingepakt - kabbelde eigenlijk ook maar tot 'The Gulag Orkestar' als laatste toegift werd aangesneden.

Een paar mooie momenten gehoord, gisteravond. Dat zeker wel. Al bleef Beirut zelfs dan toch wat te afstandelijk, waardoor zelfs die betere passages uiteindelijk de emotionele impact misten om écht naar de keel te grijpen.

Beirut speelt ook vanavond nog een uitverkocht concert in de Ancienne Belgique.

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234