Dinsdag 21/01/2020

De gunst van de kunst

In blanke bokalen druipen resten verf van goed gebruikte borstels: dan sta je in het atelier van Cindy Wright. Maar wat zie je dan nog verder? En vooral: zit in het detail de synthese, zoals Rik Torfs elders in deze krant zegt. Toont de kunst de wereld van de maker?

Licht heeft de schilder nodig. Dat vroeg Koen Fillet in ieder geval toen hij deze week op Twitter liet weten een nieuw atelier te zoeken. Licht en ruimte, zocht hij. Maar kijk dan naar hoe Fred Bervoets werkt. Je ziet een huiskamer, glas net boven waar de binnendeuren zaten, parketvloer. Maar de gordijnen zijn dicht, overal hangt en staat wérk en ligt materiaal. De meester schildert onverstoord voort.

Licht en ruimte, opnieuw, maar ook Johan Tahon vult die helemaal met grote beelden, ladders, stellingen, emmers, zakken. Fotograaf Stefaan Temmerman moet kunstmatig licht voorzien. En overal sporen, resten van creativiteit, ze spatten letterlijk op en van de muren af. Bij Fillet zelf grijpklaar een pakje oorstokjes, uitgeduwde tubes verf en een half afgewerkte Jezus. Boven het hoofd van de radiomaker die schilder werd een lange lamp. Cocons van de kunst zijn het. Afgesloten van de wereld, ingesloten in de eigen wereld.

Straks struinend door musea en galerieën worden strepen stillevens. Dan noemen we werk kunst en staan we niet meer stil bij hoe dat geboren werd. Of waar het varken van Wim Delvoye getatoeëerd werd. Hier zie je dat. Mógen binnenkijken is de gunst van de kunst.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234