Zondag 25/10/2020

De Gucht overlegt met collega Kroes over Opel Antwerpen

BRUSSEL

Kersvers Europees Commissaris Karel De Gucht (Open Vld) gaat contact opnemen met zijn collega Neelie Kroes (VVD) om het dossier-Opel Antwerpen te bespreken. Nog vandaag overlegt Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) met de Duitse regering. Doel is een sluiting van Opel Antwerpen af te wenden.

Peeters geniet deze week in het Italiaanse Genua van de zon, maar de minister-president blijft naar verluidt “alles in het werk stellen” om onheil voor Opel Antwerpen af te wenden. Zoals bekend is in de businessplannen van de twee meest kansrijke kandidaat-overnemers voor General Motors, Magna en investeringsmaatschappij RHJ, geen toekomst weggelegd voor de fabriek in Antwerpen. De Duitse regering verkiest Magna en heeft miljarden op tafel gelegd om Opel recht te houden. Lees: de vestigingen in vier Duitse deelstaten veiligstellen. Onder Peeters I werd 500 miljoen op tafel gelegd, maar dat verbleekt in het opbod met Duitsland. Meer beloften wil of kan Peeters II niet maken. “Het zou niet verantwoord zijn om nog met meer miljarden te gaan gooien”, zegt een regeringsbron. “Dat is een heilloos en voor Vlaanderen ook onmogelijk opbod.” “Het is nu niet langer een kwestie van extra centen”, zegt een andere regeringsbron. “De discussie gaat hier en nu niet meer over de objectieve, economische merites van het dossier. Dat laatste was nochtans de uitdrukkelijke afspraak die eerder binnen de Europese Commissie was gemaakt.”Eerder dan hopen op inschikkelijkheid van Duitsland, waar in september overigens verkiezingen gepland zijn, kan de Vlaamse regering maar beter lobbyen bij Europa. Meer bepaald bij Europees commissaris voor het Mededingingsbeleid Neelie Kroes, die het dossier heel binnenkort op het bord krijgt, meteen het laatste gewichtige dossier van haar aflopende mandaat.Kersvers Europees commissaris Karel De Gucht, die nog geen twee weken geleden de plek van Louis Michel overnam, nam gisteren alvast contact op met zijn Nederlandse collega. Eerstdaags gaan ze praten over het dossier. Als een Europese lidstaat steun geeft aan een transnationaal bedrijf, zoals General Motors, dan kan dat volgens het mededingingsbeleid niet exclusief ten voordele zijn van de op het grondgebied van die lidstaat aanwezige bedrijfsfilialen. Het zou volgens eensluidende bronnen “moeilijk” zijn om de Antwerpse vestiging te sluiten, indien die volgens objectieve economische parameters “competitiever” is dan Duitse filialen.Vlaamse politici trekken zich op aan een eerder optreden van Neelie Kroes tegen Franse protectionistische maatregelen in de dossiers-Peugeot en -Renault. Het kabinet van Kroes wenste gisteren (nog) niet in te gaan op het Opeldossier, maar haar woordvoerder verwijst op vraag van De Morgen wel naar een al in mei ingenomen standpunt, onderschreven door Commissieondervoorzitter Günter Verheugen. Daarin staat dat “mogelijke nationale steunmaatregelen voor de herstructurering van GM Europa” moeten beantwoorden aan “een gecoördineerde (Europese) actie en aan EC-verdragsregels”. In die mededeling staat ook uitdrukkelijk dat “in de huidige crisis” steun niet afhankelijk kan worden gemaakt van “bijkomende niet-commerciële voorwaarden, betreffende de locatie van investeringen en/of de geografische verspreiding van herstructureringen”. In mensentaal: Duitsland, maar dus evenmin Vlaanderen/België, kunnen aan hun geldelijke steun voorwaarden koppelen voor het al dan niet openhouden van de fabrieken op eigen grondgebied.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234