Zondag 07/03/2021

De grote Sergio Herman-show

Mijn pop-up restaurant

Dinsdag en donderdag, 20u40, VTM

Na een (veel te) lange kennismakingsronde begint er stilaan schot te komen in de lightversie van een beroemd en berucht kijkcijferkanon dat wegens een kwalijke nasleep van faillissementen wijselijk enkele jaren de deuren gesloten hield. Na weken van geëmmer over al dan niet vernieuwende concepten mochten de 'dynamische duo's' immers hun 'kookcontainers' betreden.

"Hoe vet ies da?", kreet de Antwerpse Noémie bij de aanblik van haar tijdelijke werkplek, en ook in andere Vlaamse steden klonken oohs en aahs van verrukking. De reactie van autochtonen en kijkers op het 'pop-upgebeuren' was behoorlijk koeler, zodat we niet meteen voor een herhaling van de Mijn restaurant-hype hoeven te vrezen. Daarvoor serveert deze opgeleukte kopie te veel oude wijn in nieuwe zakken en smaakt ze alsof we het allemaal al een paar keer gegeten hebben.

Maar goed. Er wordt dit keer tenminste gewoon toegegeven dat de koppels niet zozeer door culinaire passie dan wel door de hoofdprijs van 100.000 euro worden gedreven. Centen die dit keer bovendien geheel naar eigen goeddunken mogen worden verbrast. Dat de amusementswaarde van de kandidaten een stuk hoger ligt dan hun 'kokend vermogen' is dan ook mooi meegenomen. Zo kunnen we à la carte kiezen tussen de brutale dadendrang van de Gentse meiden Maël en Stéphanie en een royale portie leedvermaak, geserveerd door een Antwerps stel dat van 'concept' verandert als van onderbroek. Of misschien gaan we wel voor de gulle lach van Deborah en Nathan, die tussen de gangen door met modeshows de aandacht van hun menukaart proberen af te leiden. Tenzij we alsnog - "Het is jaren geleden dat ik zo slecht heb gegeten", waarschuwde Sergio Herman toen hem "verkrachte" langoustines en andere "onsmakelijke drets" werden voorgezet - trek zouden krijgen in een bordje van Stefaan en Barbra, die onze appetijt willen aanscherpen met artistiek verantwoorde naaktfoto's.

Voor elk wat wils dus, al kijken we toch vooral uit naar het vervolg van de calvarietocht van de pop-upschlemiel van dienst: de genaamde Jaro. De glazig uit de ogen kijkende jongeman wil per se alles op stokjes steken en werd door de jury zo afgezeikt dat hij wat ons betreft gerust mag winnen. Met 100.000 euro kan je een hoop zelfvertrouwen kopen.

Daaraan geen gebrek bij de enige ster van de show, rock-'n-rollchef Sergio Herman. De baas van The Jane preekt overtuigend de passie en scoort aan de lopende band met oneliners als daar zijn "Je bent net een wijf, jongen", "Hiervoor zouden ze je moeten uitleveren aan de maffia" of "Jij bent maar een halve die een stuk of tien schoppen onder zijn reet verdient". Zijn inbreng tilt deze bij momenten onderhoudende realityshow net boven de middelmaat uit, als een pittige saus die net voldoende honger doet krijgen om twee keer per week te blijven tafelen in dubieuze eethuizen die het meer van botsende persoonlijkheden en aandoenlijke keukenklunzen dan van 'sexy herechjes' moeten hebben.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234