Zondag 05/12/2021

Column

De grote ketens zien één detail over het hoofd: de liefde voor muziek

null Beeld dm
Beeld dm

Bart Steenhaut is chef-muziek bij de Morgen.

De toekomst oogt niet vrolijk voor de werknemers van Free Record Shop. Dat heeft minder minder met hen te maken dan met de bedrijfsfilosofie. In het buitenland gaan grote platenketens een voor een failliet. De voorbije jaren verdwenen alle Virgin Megastores, gooiden ze bij Tower Records de handdoek in de ring, en sloot Extra Zone de deuren. Eerder deze maand raakte bovendien bekend dat ook een van de meest iconische platenwinkels ter wereld, HMV Megastore aan Oxford Street in Londen, binnenkort voorgoed de deuren sluit.

In eigen land is het een publiek geheim dat Fnac het niet onder de markt heeft. Daardoor ontstaat de indruk dat het slecht gaat met de platenverkoop, maar, getuige een reportage in 'Terzake' deze week, verdient dat verhaal enige nuance.

Goed: het valt niet te ontkennen dat er vandaag minder cd's verkocht worden dan twintig jaar geleden. Maar niet altijd. En zeker niet overal. Er volgden beelden van Bilbo in Leuven, een bekende platenzaak waar het er niet louter op aankwam om zo snel mogelijk zoveel mogelijk product te verkopen. Ook in Meise, waar mijn uit het oog verloren vriend Sven Peeters vorig jaar tegen de stroom in zowaar een nieuwe platenwinkel had geopend, primeerde passie boven kil zaken doen. En inderdaad: in alles wat ze vertelden schemerde visie, ervaring en vakkennis door.

In hun bakken zocht je tevergeefs naar de nieuwe K3 of de jongste van Miley Cyrus, maar je vond er wel een mooi aanbod aan blinkend vinyl en - probeer dat maar eens, in een megaketen - het verzamelde werk van Bob Dylan en Leonard Cohen. De camera gleed langs prachtige hoezen van Aretha Franklin, Etta James en Otis Redding die je gezien de pietluttige prijskaartjes onmogelijk kon laten liggen.

Eigenlijk waren het niet zozeer winkels, maar huiskamers voor gelijkgestemden. Liefhebbers, in de letterlijkste betekenis van het woord. Ik gok dat de klanten die in dergelijke zaken over de vloer komen thuis niet eens dood met een mp3 betrapt willen worden. Uit hun ogen sprak het verlangen om straks de nieuwe van Mogwai onder de naald te schuiven en daar dan, met de uitklaphoes in beide handen, geconcentreerd naar te luisteren. Omdat muziek meer is dan de breaks tussen de reclameblokken op de radio, en al die artiesten hun ziel niet in de songs hebben gestopt om nadien als geruis naar de achtergrond te worden verbannen.

In de Brusselse vestiging van Fnac heb ik ooit zelf aan de verantwoordelijke van de popafdeling - iemand die bovendien het Nederlands nauwelijks machtig was - moeten uitleggen wie Kate Bush was. La fille de George? Nooit van gehoord, kortom. En bijgevolg een leeg naamvakje in de rekken. Kijk, dat zal je in die kleine speciaalzaken niet gauw tegenkomen. Ik betreur het verdwijnen van de grote ketens omdat ze de werkeloosheidscijfers wellicht weer wat roder zullen kleuren. Maar missen doe ik ze maar zelden. Omdat ze in hun businessmodel één cruciaal detail over het hoofd hebben gezien dat hen uiteindelijk fataal wordt: de liefde voor muziek.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234