Zondag 24/10/2021

De Grote Airbusshow van De Crem

‘Dit is niet uw kapitein die spreekt, dit is Pieter De Crem. Mag ik u welkom heten aan boord van deze A330?’ Het was een zichtbaar opgetogen minister die de Airbus voor het leger, regering en koningshuis presenteerde. Alle kritiek op het toestel moffelde hij onder het tarmac. ‘Ik heb een goede oplossing uit mijn hoed getoverd voor de luchtmacht.’

De rekening van deze promovlucht werd netjes verdeeld tussen Defensie, Hi Fly en Avico, de twee firma’s die het leasingcontract van dit oude Sabenatoestel kaapten. Alledrie zijn ze bijzonder verguld met de businessdeal, die het leger voor 12 miljoen euro recht geeft op 2.000 vlieguren.Alles komt terug, zelfs de vliegtuigen van Sabena. Via verre landen en schimmige vliegtuigmaatschappijen heeft Defensie nu een oud Sabenatoestel in gebruik genomen dat de koning, de ministers en onze jongens de wereld rond moet vliegen. “Het is een beetje thuiskomen voor dit vliegtuig”, glunderde De Crem.Het toestel, dat veertien jaar oud is, wordt door Defensie geleaset van de Portugese maatschappij Hi Fly en de Franse firma Avico. Dat de Airbus na zijn Belgische avontuur nog vloog voor Garuda Indonesia, dat op de Europese zwarte lijst staat, doet er voor de minister niet toe. Aan zijn verleden bij Air Luxor, ook niet meteen een hoogvlieger in veiligheid, wil De Crem ook niet herinnerd worden. Nog minder van tel is dat het vliegtuig in geen enkele hangar past op Melsbroek en dus dag en nacht buiten moet staan. “Randverhalen”, noemt de minister dat. “Goedkope opmerkingen.” The air show must go on.

Toeristische uitstap

De defensieminister maakte met de Airbus A330, waarin plaats is voor 270 personen, gisterochtend een toeristische vlucht over België, un tour de Belgique. De meer dan honderd passagiers werden getrakteerd op een rondleiding boven de belangrijkste steden van het land. “On your right hand side you see the city of Sint-Niklaas”, zei de trotse piloot-instructeur, in een vorig leven nog in dienst bij Sabena. En verder ging het, via Gent en Brugge, naar de zee, waar de Airbus de hele kustlijn liet bewonderen door de tientallen generaals, vliegtuigspotters en personeelsleden van de vijftiende wing. “Ach, al die mensen mogen toch ook eens buiten komen?”, verklaarde een getrouwe van de minister de uitgebreide gastenlijst. Op de terugweg van Knokke kreeg de Airbus het gezelschap van twee Belgische F16’s, die minutenlang naast het vliegtuig bleven scheren. Zij namen voor de show een ‘vijandig’ vliegtuig in het vizier, schakelden het uit en vlogen weer uit het zicht. De Crem stuiterde tijdens die oefening, die besteld was door de legertop, door de gangen van de Airbus. “Hebben jullie dat gezien?”, riep hij. “Een werkelijk schitterende interceptie.”

Flying high

De leasing van dit vliegtuig kan Defensie jaarlijks 12 miljoen euro kosten, een bedrag dat de luchtmacht enkel moet neertellen als het toestel 2.000 uren klopt. “Uitzonderlijke voorwaarden”, noemde De Crem dat, want Avico moet instaan voor het onderhoud van het vliegtuig en moet voor de kosten opdraaien als het toestel met een panne kampt. “Flying high, dat gaan wij samen doen.” De bemanning en de piloten worden nog steeds geleverd door de Belgische luchtmacht, de bloedmooie stewardessen die deze vlucht verzorgden, waren - tot zichtbaar ongenoegen van de aanwezige militairen - een eenmalig cadeautje van Hi Fly, dat het grootste deel van de kosten van deze demonstratievlucht op zich nam.Het gezamenlijke uitje van de minister en de vliegmaatschappij kende een perfecte afloop. De Crem nam uitgebreid de tijd om ‘zijn’ nieuwe machine te monsteren, de bazen van Hi Fly en Avico nipten intussen op het terras van de luchthaven van een glaasje champagne. Zij hopen duidelijk dat ze nog veel meer van dit soort leasingcontracten zullen kunnen binnenhalen, de luchtmacht is veel minder overtuigd van deze ‘succesformule’. “Als het vliegt, zijn we hier al content”, liet een personeelslid van de luchtmacht zich ontvallen.

Geen koopje

De oppositie laat zich intussen niet vermurwen. De Portugese Airbus is volgens sp.a en LDD te groot, te duur, te onbetrouwbaar. De socialisten voorspellen dat er nog heel wat verdoken kosten zullen opduiken, waarover in het huidige contract met geen woord gerept wordt. “Er zijn zelfs geen bijkomende kosten begroot”, pareert De Crem die kritiek. Dat de landingsbanen van het militaire vliegveld net nu moeten worden heraangelegd, vindt defensiespecialist David Geerts (sp.a) eveneens verdacht. Hij denkt dat het tarmac moet worden verstevigd omdat de A330, die veel logger is dan de vroegere A310, er anders niet eens zou kunnen landen. Nonsens, repliceert De Crem, het vliegveld én het tarmac krijgen een grondige facelift dankzij het voorzitterschap van de Europese Commissie, waardoor hier veel buitenlandse gasten zullen passeren. “Ik ben blij dat u nog vrienden heeft bij Defensie”, zei De Crem tegen Geerts. “Maar ze moeten u wel beter informeren. Het dossier van de leasing van de A330 is volledig conform alle wettelijke bepalingen. Als dat niet het geval zou zijn geweest, zou ik het dossier nooit hebben doorgedrukt.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234