Vrijdag 02/12/2022

De Groene Waterman gaat in de tegenaanval

De onafhankelijke boekhandel De Groene Waterman in Antwerpen stelde gisteren de campagne DwarsDoetLezen voor. De campagne wil de mensen niet alleen bewust maken dat het boekenlandschap de voorbije jaren stilaan is verziekt, maar beoogt tevens een tegenbeweging te vormen voor de verpletterende monopolisering in de sector.

De Groene Waterman in Brussel gaat dicht. Wij hebben de oorlog gevoerd en hebben hem gewonnen. U heeft de keuze te maken: ofwel voert u voort oorlog ofwel verkoopt u ons de winkel in Antwerpen." Op 11 juni zou de afgevaardigd bestuurder van de Standaard Boekhandel dit in een telefoongesprek met iemand van uitgeverij EPO hebben gezegd. Hugo Franssen van uitgeverij EPO citeert Frank Schotte in zijn artikel Het genaaide boek, dat in het NWT van deze maand verscheen.

Het is diezelfde Schotte die de literaire wereld ervan probeert te overtuigen dat de strijd voor een vaste boekenprijs allang gestreden is. Bij de opening van een nieuwe boekhandel in Leuven zei hij: "Het lijkt ons steeds meer onzinnig om ons te blijven inzetten voor een doel dat blijkbaar niet realiseerbaar is."

De Groene Waterman gaat nu in de tegenaanval met de campagne DwarsDoetLezen. De onafhankelijke boekhandel gaat op zoek naar 400 nieuwe aandeelhouders, goed voor een kapitaalinjectie van vijf miljoen frank (DM van gisteren). Met het geld dat de aandelencampagne opbrengt wil de Groene Waterman investeren in een nieuwe voorraad boeken, die volgens het bedrijf in grote concerns zoals Standaard Boekhandel en Fnac geen kans krijgen. Maar de campagne wil eveneens mensen bewust maken van het verziekte boekenlandschap dat de voorbije jaren stilaan is ontstaan en een tegenbeweging vormen voor de verpletterende monopolisering.

Vandaag maakt de kleine onafhankelijke boekhandel geen kans meer. Zij worden opgeslorpt door grote concerns ofwel weggeconcurreerd, een lot dat de onlangs gesloten Antwerpse boekhandel Het Landschap beschoren was. Bovendien worden 'opgeslorpte' boekhandels die niet genoeg winst maken, opnieuw afgestoten. Dat zorgt voor een verschraling van het boekenaanbod: enkele tientallen boeken verschijnen in mega-oplages en daarnaast zijn er duizenden boeken die vrijwel door niemand gelezen worden. Hugo Franssen gebruikt hiervoor de term "woestijnlandschap".

De Groene Waterman heeft echter de ambitie een oase te zijn in die woestijn. "Wij willen een denktank zijn voor Antwerpen en omgeving, duiding en oriëntatie brengen voor intellectuelen, arbeiders, jongeren, kortom iedereen die op zoek is naar degelijke informatie die de tegenstroom vormt," aldus Edith Aerts, woordvoerster van de boekhandel. Het aanbod van de Groene Waterman beperkt zich dus niet tot de gemediatiseerde bestsellers: er is een waaier aan boeken over filosofie, actualiteit, geschiedenis, literatuur, derde wereld, enzovoort. Ook controversiële titels komen aan bod. "Wie de markt controleert, controleert ook de ideeën. Wij willen dit voorkomen door geen voorgekauwde koek voor te schotelen aan onze lezers. Zij zijn kritisch genoeg om zelf beslissingen te nemen," zegt de woordvoerster.

De Groene Waterman is zeer optimistisch over de recente aandelencampagne. Zonder veel reclame te maken, hebben zij al voor 700.000 frank aandelen verkocht aan sympathisanten. Binnenkort staan zij met een speciale stand op de beurs Het Andere Boek. Ook daar wordt een grote respons verwacht.

Jos Hennes, promotieverantwoordelijke van EPO, denkt niet dat de boekhandel ooit zelf een monopolie zal worden. "De boekhandel zal steeds een eigen profiel bewaren: bij ons ligt de nadruk niet op winst maken, maar op kwaliteit. Met zo'n attitude kun je het nooit halen van de grote concerns, voor wie winst maken het allerbelangrijkste is, maar je kunt op zijn minst voor een tegenreactie zorgen. Er zijn genoeg mensen die misnoegd zijn over de huidige situatie in de boekensector: deze mensen zullen zich maar al te graag bij ons aansluiten."

(EH)

De Groene Waterman organiseert behalve een aandelencampagne ook De Acht Nachten van de Groene Waterman in de CultuurKelder, De Vier Seizoenen van de Groene Waterman en als hoogtepunt Het Boekenbal in januari 1999. Meer informatie bij de Groene Waterman, Wolstraat 7, 2000 Antwerpen, tel: 03/232.93.94.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234