Dinsdag 22/06/2021

De 'Greatest Ever Hits' volgens Guy Mortier

Dit weekend opent retrospectieve van illustrator Ever Meulen in Leuven

De grootste levende illustrator van ons land is Ever Meulen, daar twijfelt niemand aan. De Stiel, zijn eerste grote overzichtstentoonstelling in twintig jaar, opent zaterdag. De Morgen vroeg Guy Mortier - Evers ontdekker, zijn baas bij Humo en zijn boezemvriend - naar zijn 'greatest Ever hits'. Een moeilijke opdracht zo bleek, 'want Ever had alles, en van meet af aan'. Door Armand Plottier

De TTT-koppen

"Sinds mensenheugenis draagt Humo's poprubriek de raadselachtige titel TTT. 'Vanwaar die T's?', hoor ik u vragen. Wel, nog langer geleden - maar dat weet gelukkig niemand meer - heette die rubriek voluit Tieners, Toppers, Treffers. Vandaar, dus.

"Ik had Eddy gevraagd elke week een openingstekening voor die TTT te maken en dat werd een wekelijkse vrolijke strip waarin telkens drie T's verborgen zaten. Stuk voor stuk kunstwerkjes, hij heeft er meer dan honderd getekend. We hebben er jaren later zelfs voor de tweede keer een uitgebreide best of van gepubliceerd, en we zouden het opnieuw kunnen doen, zo goed zijn die.

"In tegenstelling tot hardnekkige geruchten hebben onze deadlines Ever nooit voor onoverkomelijke problemen gesteld. 's Nachts doorwerkend op de tonen van goede oude blues, fifties rock of doo-wopmuziek - favoriete genres van ons beiden - slaagde hij erin zijn tekeningen nagenoeg altijd op tijd klaar te krijgen. Ook met de Humo-covers, waaraan Ever jarenlang intensief meewerkte, hebben we qua deadline zogoed als nooit problemen gehad. Wel moet ik toegeven dat Ever de laatste jaren alsmaar trager, ik bedoel natuurlijk: zorgvuldiger en perfectionistischer is gaan werken."

De 'Humo'-covers tout court

"De binnenbladzijden van Humo werden Eddy's speelterrein, de covers het spanningsveld waar artistieke aandrift en dienstbaarheid aan het blad elkaar ontmoetten. Eddy zou er grote momenten van maken. 'Telkens opnieuw de kroon op ons werk', heb ik ooit eigenhandig geschreven en waarom zou ik van mening veranderen?

"Geen enkel blad in Vlaanderen - en doe daar maar een paar omstreken bij - had tot dan toe veel aandacht aan zijn covers besteed, en eigenlijk doen de meeste bladen dat nog altijd niet. Ik vond opvallende, goeie covers van meet af aan van groot belang voor Humo. En toen Eddy voor ons kwam werken, had ik meteen de grootmeester die het genre tot geweldige hoogten zou tillen.

"Over die covers alleen al kun je uren vertellen, je kunt er zelfs een boek over maken (Honderd Humocovers 1972-1992, ArP). Uit Eddy's totale oeuvre één enkele cover selecteren lijkt mij dan ook bijna onmogelijk, maar ik zal een vrij simpele en toch zeer goeie kiezen: een cover van Boudewijn en Fabiola uit 1973, de beginjaren zeg maar. We hadden een artikel over onze vorsten privé, en mijn vraag aan Eddy luidde: 'Doe eens wat met de koning en de koningin.' Dit was het resultaat. Met die combinatie van foto en tekening hebben we vaak gespeeld. Maar ik heb nog tientallen en tientallen andere favorieten hoor, de ene al virtuozer dan de andere."

De Roxy Musicposter uit 1974

"Eddy was een groot muziekliefhebber en daar vonden we elkaar in. We hadden het vaak over muziek, we gingen samen naar concerten, onder meer het eerste concert in België van Roxy Music, in het Koninklijk Circus. Onvergetelijk. Eddy was de eerste die me op het bestaan van dat nieuwe fenomeen had gewezen: 'Die Roxy Music', belde hij me, 'dát is nogal iets.' Eerst dacht ik dat hij het over een nieuw muziekgenre had - 'roxymuziek' - maar dezelfde dag hoorde ik op de radio hun 'Virginia Plain' en ik was er meteen weg van.

"Die Humo-poster is natuurlijk prachtig. Eddy heeft hem ooit in Antwerpen aan Bryan Ferry zelve overhandigd en naar verluidt was die zeer verguld - forgold. Dat moest er nog aan mankeren!"

Brando en Superman uit 1979

"Marlon Brando had een gastrol aanvaard in de eerste Supermanfilm. Hij speelde Jar-El, de vader van de supersonische überheld. 'Brando op de cover en liefst zo groot mogelijk', had ik Eddy gevraagd. En zo geschiedde.

"Toen Andy Warhol begin maart 1979 voor Humo werd geïnterviewd en een paar Humo's te zien kreeg, zei hij dat hij het blad niks speciaals vond, de domme kloot, maar die Brandocover vond hij geweldig."

Balthazar de Groene Steenvreter en Piet Peuk, begin jaren zeventig

"Allebei prachtige 'punk avant la lettre'-creaties. Want vergis je niet: Eddy is niet enkel de man van de glimmende auto's, stijlvolle vrouwen, naar de sterren reikende gebouwen en noem maar op, hij had de punk al uitgevonden lang voor de eerste veiligheidsspeld een oorlel had geraakt.

"Al vrij snel werden Eddy's kwaliteiten ook door prestigieuze bladen als The New Yorker ontdekt en ontwikkelde zijn stijl zich met reuzenschreden. Zelf hou ik bijvoorbeeld erg van zijn grote fresco's met - laat ik gemakshalve maar zeggen - Escherinslag (naar de Nederlandse lithograaf en houtsnijder M.C. Escher, 1898- 1972, ArP): veeldimensionale tekeningen met niveaus die zeer ingenieus in elkaar grijpen en je voortdurend op allerlei verkeerde benen zetten. Je kunt ernaar blijven kijken. Iets in dat genre dat hier toevallig aan de muur hangt, is de cover die Eddy tekende toen ik afscheid nam als hoofdredacteur van Humo en waarin de hele geschiedenis van 32 Humo-jaren compact verwerkt zit. Zet die ook maar gerust op het lijstje."

De Stiel [le style, real steel], een retrospectieve van Ever Meulen, van 9 februari tot 13 april, alle dagen van 11 tot 18 uur, maandag gesloten, in stedelijke bibliotheek Tweebronnen, Diestsestraat 49, Leuven. www.beeldbeeld.be.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234