Maandag 24/01/2022

De gok van Pascal

Hoe kortzichtig kun je zijn om als onderwijsminister ‘gelijke onderwijskansen’ centraal te stellen in je beleidsnota - en vervolgens één van de steunpunten daarvan eenvoudigweg van tafel te vegen? Het Steunpunt GOK vormt uiteraard niet de enige pijler waarop het gelijkekansenbeleid steunt. Maar het is wel een belangrijke, sinds vele jaren. “Om niet te moeten besparen binnen de klassen”, hoor ik de minister zeggen. Van efficiënt besparen gesproken! Een steunpunt afschaffen - een twintigtal experten die via een onderwijsgebonden netwerk 2.500 scholen helpt om een soort onderwijs te geven dat de kansarme leerlingen minder uitsluit - dat getuigt niet enkel van een groot gebrek aan inzicht maar ook van een gebrek aan moed en - vooral - een gebrek aan sociale bewogenheid. Alle mooie en holle woorden ten spijt!In de strijd voor gelijke onderwijskansen zijn alle schakels van de ketting belangrijk. Uiteraard zijn de leerkrachten en directies van levensbelang: zij moeten uiteindelijk waarmaken dat leerlingen uit sociaal zwakkere milieus zich beter voelen op school, beter de schooltaal verwerven, het contact met de ouders beter verloopt. Maar zij kunnen die taak niet alleen aan. Ze moeten hierbij blijvend ondersteund worden door pedagogische begeleiders en CLB-medewerkers en moeten kunnen samenwerken met een netwerk van organisaties, zoals in het kader van een ‘brede school’. Maar ook die begeleiders moeten zelf ondersteund worden - en daar is een steunpunt voor nodig! Het Steunpunt GOK bewijst al vele jaren dat het die taak voortreffelijk op zich neemt. Al sinds de start van het OVB (Onderwijsvoorrangsbeleid), de voorloper van het Gelijke Onderwijskansenbeleid in 1991 levert het, destijds nog onder de naam ‘Steunpunt NT2’, pionierswerk: Onderzoek, lesmateriaal ontwikkelen, begeleiders ondersteunen, nascholing verzorgen. Verbetering is altijd mogelijk - voor elke organisatie is regelmatige evaluatie en zelfevaluatie belangrijk - maar deze structuur, waar zo veel expertise en ervaring samenzit, zo maar van tafel vagen, getuigt echt wel van heel weinig inzicht en betrokkenheid! Of laat de minister zich misleiden?Jos Cré, Deurne

De gok van Pascal (2)

Proficiat, minister Smet. Door uw geplande besparingsmaatregel om het Steunpunt GOK op te doeken, zult u erin slagen om een massa expertise en een knooppunt van belangrijke (internationale) netwerken in het kader van het gelijkekansenonderwijs, weg te knippen. Vanuit mijn ervaring als voormalig OVB-begeleider van scholen (het Onderwijsvoorrangsbeleid was de voorloper van GOK), voormalig directeur van een basisschool en GOK-leerkracht, kan ik zeggen dat de diverse steunpunten fantastisch werk hebben geleverd. Hebben de verschillende steunpunten geen fouten gemaakt? Zeker wel. Het was en blijft een lang en moeizaam proces, met vallen en opstaan. Hier en daar zijn wellicht foute keuzes gemaakt. Maar dit betekent hoegenaamd niet dat de verschillende steunpunten geen goed werk hebben geleverd. Integendeel! En dit betekent nog minder dat er in de toekomst geen nood meer is aan een overkoepelend Steunpunt GOK. Ik juich elke besparingsmaatregel binnen het departement onderwijs toe, als die gestoeld is op een grondige analyse en een grondige en objectieve evaluatie. In dat geval mag gerust de knip gezet worden in niet rendabele initiatieven, ook binnen het Steunpunt GOK. In alle andere gevallen durf ik te spreken van een arbitrair en kortzichtig beleid. F. Schepens, Lokeren

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234