Donderdag 28/01/2021

Standpunt

De goed getimede verontwaardiging over Damso is even geloofwaardig als de marketing van Facebook

Freek Evers.Beeld Jorne Daems

Freek Evers is journalist bij De Morgen.

Wat een geruststelling, zeg. Onze Rode Duivels worden muzikaal niet vertegenwoordigd door een grofgebekte rapper die zijn bedpartner "neukt als een hond ook al draagt ze een hoofddoek". (Een vrije vertaling uit het nummer 'Pinocchio' van Booba feat. Damso & Gato, dat al deze week overal geciteerd werd.) 

En daarvoor moeten we niet onze Koninklijke Voetbalbond bedanken, noch onze Rode Duivels zelf. Bij minstens de helft van onze nationale selectie zal het nummer 'Macarena' door de koptelefoon schallen als mentale voorbereiding op de WK-wedstrijden van hun leven.

En neen, ook de Vrouwenraad heeft weinig redenen om te vieren. Die had vooral nog een rekening openstaan omdat de statige heren van de bond onlangs nog de Auwch Award hadden geweigerd. Het is al van november geweten dat Damso het WK-lied zou schrijven, maar toen werd het argument jammer genoeg over het hoofd gezien. Misschien raakte het moeilijke taaltje van de hiphopper nu pas vertaald?

Seksfeestjes

Gelukkig zijn er in onze wereld nog bedrijven die het hart op de juiste plaats hebben, meestal gebeiteld in een prachtig geformuleerde ethische code. Daarin staat meestal dat man en vrouw gelijkwaardig zijn.

In de praktijk blijven dat meestal loze woorden. Dat blijkt nog maar eens uit het nieuwe boek Brotopia: Breaking Up the Boys’ Club of Silicon Valley van Bloomberg-journalist Emily Chang. Seksfeestjes organiseren en tegelijkertijd al je vrouwelijke developers een gelukkige internationale vrouwendag wensen om er op Twitter mee uit te pakken, is daar nog steeds de norm. Hoe hypocriet ook.

We verdenken Dominique Leroy, de CEO van Proximus, helemaal niet van het organiseren van seksfeestjes. Maar wanneer zij op Internationale Vrouwendag bij monde van minister van Telecom Alexander De Croo (Open Vld) laat weten dat "Proximus bezorgd is over de keuze van Damso en aandringt op een gesprek met de Voetbalbond", dan gaat hier een alarm af. Een week voordien leek de keuze voor Damso nog geen probleem.

Proximus is lang niet zo sexy als Silicon Valley en verre van even hypocriet. We willen gerust geloven dat mevrouw Leroy en alle CEO's van onder andere AB Inbev, Carrefour en de Nationale Loterij, die haar lichtend voorbeeld volgden, klamme handjes kregen toen ze eindelijk de vertaalde teksten van Damso doornamen.

Maar om op de Internationale Vrouwendag te scoren met goed getimede verontwaardiging, is even geloofwaardig als de marketingcampagne van Facebook waarin het beweert in te zitten met onze privacy.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234