Zaterdag 16/10/2021

De gezelligste modewedstrijd ter wereld: ITS#3

'Hier zijn is al een mooie beloning. Je mag je werk presenteren aan een jury van bekende modemakers en grote modejournalisten, je leert hier zoveel mensen kennen'

Vorig weekend vond in Triëste de finale van de internationale modewedstrijd ITS#3 plaats. Onder de 23 finalisten bevonden zich vier studenten van de Antwerpse modeacademie, drie laatstejaars en één tweedejaars. Die laatste, de Georgiër Demna Gvasalia, won de hoofdprijs, 13.000 euro. De Morgen supporterde van op de eerste rij. door Catherine Ongenae

'Ik begin nerveus te worden", zegt Demna Gvasalia. Het is zaterdagmiddag. Over twaalf uur wordt de winnaar van ITS#3 bekendgemaakt door de internationale jury. Maar dat is niet de reden waarom Demna het op zijn heupen krijgt. De hele voormiddag lang mochten de aanwezige journalisten de schetsboeken van de studenten bestuderen, en Demna kreeg zo veel bemoedigende kritieken voor zijn historische herencollectie, zijn eindwerk als tweedejaarsmodestudent, dat hij er een beetje onwel van wordt. Hij zal in het oog gehouden worden, weet hij. "En ik mag niet eens backstage zijn tijdens het defilé vanavond. Dat betekent dat de modellen mijn kleren misschien fout zullen dragen." Dat klinkt misschien onbegrijpelijk, maar we hebben het over experimenterende modestudenten die stukken creëren waarbij al eens getwijfeld mag worden aan de voor- en achterkant.

Zijn drie collega's van de Antwerpse modeacademie hebben het al even druk gehad, deze ochtend. Oostenrijker Peter Pilotto, die dit jaar als eerste van de klas eindigde, heeft zijn verhaal wel 5.000 keer moeten doen, zegt hij. Onder anderen aan Terry Jones, de hoofdredacteur van het hippe Britse blad i-D, merken we op. Pilotto trekt grote ogen: "O ja? Wie was dat dan?"

De meisjes, Sita Fischer uit Duitsland en Anna Ervamaa uit Finland, zitten er rustiger bij. Anna, die eerder dit jaar de J.M. Weston-prijs won, vindt dat iedereen die de finale haalde uit de 690 inzendingen al gewonnen heeft. "De sfeer is zo fijn, helemaal niet opgeklopt of zo. Er heerst geen naijver onder de finalisten, iedereen is erg ontspannen. Uiteindelijk is hier zijn al een mooie beloning. Je mag je werk presenteren aan een jury van bekende modemakers en grote modejournalisten, je leert hier zoveel mensen kennen."

Een ruimte verder zit de jury te keuvelen met de pers. Richard Buckley van Vogues Hommes; Wilbert Das, de creatieve directeur van Diesel, het jeansmerk dat ITS#3 sponsort; Antonio Marras, artistiek directeur van Kenzo; Cathy Pill, de Belgische La Cambre-pupil die vorig jaar ITS#2 won; Hilary Alexander, modejournaliste bij The Daily Telegraph; Maria Luisa, eigenares van de befaamde boetieks in Parijs, en onze eigen Raf Simons. Iedereen probeert de persoonlijke favorieten los te peuteren, maar ze mogen geen namen noemen. "Maar die tweedejaarsstudent maakt zeker een kans", laat Simons zich ontvallen.

Hij zit er een beetje ongemakkelijk bij, zonet kreeg hij te horen dat hij maar liefst elf interviews moet geven deze voormiddag. "Terwijl ik had gehoopt een duik in de zee te kunnen nemen." We kunnen hem geen ongelijk geven, de locatie is inderdaad idyllisch. We bevinden ons in een hotel aan de Adriatische kust, met uitzicht op een azuurblauwe zee die tegen de rotsen kabbelt. Maar Simons is een ster. Tegen wil en dank, weliswaar, liever zou hij anoniem blijven. Toch is ook hij opgetogen over de sfeer, ITS#3 gaat volgens hem meer over de netwerken waartoe de jonge ontwerpers toegang krijgen dan om het eigenlijke winnen van een prijs. Al moet die op het einde van de dag wel worden uitgereikt. "Het blijft natuurlijk spannend voor de deelnemers. Vorig jaar nam ik zelf deel aan een wedstrijd in Zwitserland (Raf Simons won toen de Swiss Textiles Award, CO) waar ook Bernhard Willhelm aan meedeed. Hoewel je elkaar het beste toewenst, heerste er een akelig sfeertje. Op dat moment wensten we beiden dat er geen beoordelingen zouden komen.

"Dit is de eerste keer dat ik deel uitmaak van een externe jury. Gemakkelijk is het niet, je moet je persoonlijke smaak aan de kant kunnen zetten en je laten meevoeren in de wereld van de student. De studenten die je het vlotst meevoeren, zijn goed, ja."

Ook Cathy Pill zit er een beetje onwennig bij. Ze is net afgestudeerd aan La Cambre, en de geldsom die ze vorig jaar won, kwam haar goed van pas voor haar afstudeercollectie. Trots toont ze me haar werk: een frêle en tegelijk sterke interpretatie van de jaren twintig. Voor de bedrukking van haar stoffen kopieerde ze zwartwitfoto's van tegel-, lamp- en raammotieven uit de jarentwintigarchitectuur, vervolgens kleurde ze die in. Een kostelijke grap, maar dankzij deze wedstrijd werd het mogelijk, glundert ze. Ook zij probeert discreet te antwoorden op de vraag wie de favoriet is. "Sommige Belgen maken een kans, en één in het bijzonder." "Hoe je het werk van iemand anders beoordeelt? Ik zoek altijd naar nieuwe dingen, al hou ik niet van extravagantie om op te vallen. Een kledingstuk moet mooi en interessant zijn, trendy hoeft voor mij niet zo." Voor Pill begint nu het bouwen aan een modecarrière. "Het liefst zou ik voor Karl Lagerfeld werken. Zoals hij er telkens opnieuw in slaagt om het verleden te laten herleven...", mijmert ze. "Maar mijn jury van La Cambre zei me dat ik kans maak om voor Marni te gaan werken, in Italië. Aan een eigen collectie wil ik nog even niet denken. Ik moet nog veel leren."

Het is altijd een verrassing om een collectie die je op papier zag op een catwalk te zien. Tijdens het defilé 's avonds wordt duidelijk hoeveel talent er aanwezig is. Mocht er vanavond een bom op deze oude havenloods in Porto Vecchio vallen, de toekomstige modewereld zou ernstig geschonden zijn.

Uiteraard supporteren we voor de Belgen, maar we zijn net zo goed onder de indruk van het werk van de Nederlandse Mada Van Gaans, de Filippijnse Lesley Mobo, de Amerikaanse Steven Hoffman, de Spaanse Oscar Abades Lopez en de Belgisch-Italiaanse Natalia Brilli. Die laatste studeerde net af aan het Parijse Institut Français de la Mode en heeft voor haar zelfgemaakte met leder overtrokken juwelen al twee Belgische verkoopadresjes: Louis in Antwerpen en Treize in Brussel.

Het moment suprême is er een vol emoties. Maria Luisa, de dame van de Parijse boetieks en geliefd omdat ze al een aantal jonge createurs op weg heeft geholpen, stelt jaarlijks haar etalage ter beschikking van een finalist. Dit jaar kan ze niet kiezen, dus verdeelt ze de etalage tussen twee Oostenrijkers: zowel de circusachtige collectie van Peter Pilotto als de ziekenhuisgroene van Iris Eibelwimmer zullen er worden gepresenteerd. Pilotto reageert als een tuimelende basketbal. "Een mooiere prijs kan ik me niet inbeelden", vertelt hij later.

Uiteraard heeft hoofdsponsor Diesel zelf ook een prijs uit te delen. De Filippijn Lesley Mobo mag dankzij zijn volumineuze damescollectie een minicollectie van vijf stuks voor het merk ontwerpen onder eigen naam. Die zal worden verkocht in de belangrijkste Diesel-boetieks wereldwijd.

De tweede en derde ITS#3-prijs van de jury (telkens 2.500 euro) gaan naar Amerikaan Steven Hoffman en Japanner Takashi Sugioka. Hoffman, een joodse jongeman die aan Central Saint Martins in Londen studeert, een dodelijk verlegen type met rood omrande ogen, moet zichzelf overwinnen om zo'n massa onder ogen te komen. Maar hij doet het en krijgt daarvoor een hartverwarmende ovatie van het publiek.

De grote verrassing volgt als de naam Demna Gvasalia valt. Tussen de studenten wordt er gejubeld en gekust, iedereen lijkt blij te zijn voor de benjamin. Peter Pilotto vindt dat je niet anders kunt. "Die jongen komt uit Georgië. Als iemand 13.000 euro kunt gebruiken om een eindwerk te maken, dan is hij het wel."

Stukken van Sita Fischer, Peter Pilotto, Anna Ervamaa en Demna Gvasalia zijn te bezichtigen in het Retail Lab op de modebeurs Women's & Men's Wear Brussels, op 25, 26 en 27 juli, Brussels Kart expo, A. Gossetlaan 11, Groot-Bijgaarden. INFO www.bff.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234