Woensdag 12/05/2021

De geur van geld

Trefzeker maakt Londersele gebruik van de stad als decor, zeker voor een Gentenaar is dat leuk

Vlaamse thrillers

Jos Pierreux begint zijn nieuwe thriller in de regen, Marc Cave eindigt onder de Zuid-Amerikaanse zon en bij Londersele maakt de maffia van Gent een slachtveld. Alle drie schrijven ze over geld en hebzucht, maar toch wel heel verschillend.

Knokke ligt onder een wolk die regen zeikt. Regen roffelt op de autodaken, geselt hoofden, teistert gedachten en de plaatselijke middenstand", zo opent Pierreux Het trio dat iets te vieren had. Om een kleine 450 bladzijden wat soberder te eindigen met "Het houdt op met regenen." Tussendoor blijft het gieten in het mondaine Knokke, waar Luk Borré moet uitzoeken wie een oude vrouw heeft verkracht en vermoord en hoe het zit met de dode die gevonden werd op een werf. Twee vreemde zaken. De onbekende man van midden veertig lag in zijn ondergoed op de werf, de bejaarde en gegoede weduwe bevond zich in de kelder van een flatgebouw en bleek seks te hebben gehad met twee mannen. Forensisch onderzoek toont geen sporen van geweld. En dan is er nog de juwelier die een bijzonder waardevol sieraad in zijn etalage wil tonen. Pierreux gebruikt niet alleen verscheidene verhaallijnen, net als in zijn voorgaande thrillers moet hij het ook van meerdere personages hebben. Centraal staat wel de 'aangespoelde' inspecteur Luk Borré. Over zijn verleden weten we na drie romans nog niet veel. Wel dat hij nu samenleeft met een gewezen luxeprostituee en het moeilijk heeft met haar verleden. Beiden zijn verslaafd aan Knokke en het artificiële glitterleventje van de badstad.

Borré neemt het niet al te nauw met de regels, vooral als er geld te verdienen valt. Naast hem zorgt een heel politieteam voor animatie: een brigadier verdacht van incest, een commissaris die zijn onbekwaamheid wegmoffelt door dictatoriaal optreden, een stoere vrouwelijke inspecteur overstuur van een potloodventer en niet te vergeten een graaf-burgemeester die op de meest onverwachte momenten zijn opwachting maakt. Pierreux is gul, met personages én plotlijnen. Hij schrijft meestal goed, kleurrijk en geestig. Wat minder gefilosofeer en wat minder uitweidingen (de squashscène lijkt eindeloos) zouden van zijn jongste roman een pittiger thriller hebben gemaakt.

Wat denk je van een openingszin als "Waar hangt die Braziliaan uit?" Prima voor een thriller, volgens het boekje van de misdaadschrijver. Maar je moet wel even wachten voor je het antwoord krijgt. En dat is minder volgens het boekje. Erger vind ik het als je twintig bladzijden later in een gesprek moet horen: "Opties zijn financiële instrumenten, contracten zeg maar, tussen twee partijen, een koper en een verkoper. De koper verwerft het recht om een aandeel, een obligatie of een aandelenindex, zoals de AEX, tegen een vastgelegde prijs en binnen een bepaalde termijn..." En zo gaat het nog wel even verder in De optiekoning van Marc Cave. Wat krijgen we nu?

Een cursus economie? Cave is het pseudoniem van een Vlaamse beleggingsdeskundige. En het is goed dat hij zijn kennis gebruikt om een thriller te schrijven. Maar wil hij dat dan alsjeblieft toch iets eleganter en minder saai doen? Zijn debuut, Draaikolk, was in hetzelfde bedje ziek. En er zijn wel meer problemen met deze misdaadroman vol goede bedoelingen. De personages bijvoorbeeld. De financiële uitleg mag dan toptechnologie zijn, de psychologie is van het jaar nul. Ook de aardrijkskunde is niet veel zaaks. De thriller speelt voor een groot stuk in Sao Paulo. De omslag toont Rio de Janeiro.

Bij Manteau houden ze van misdaadschrijvers met een korte naam. Deflo heeft zijn voornaam Luc moeten laten vallen op de cover, bij Aspe is de Pieter verdwenen. Patrick Debruyn en Marc Cave kunnen nog net. Bij Roel Richelieu Van Londersele moest het van het begin af aan Londersele worden. Het zal wel beter in de markt liggen. Hoewel. In het geval van Londersele klonk het origineel toch bijzonder mooi. Bovendien was de naam synoniem voor de eerste Gentse stadsdichter. Vorig jaar verscheen zijn eerste thriller, Onzichtbaar. Een prettig verhaal over een Gentse politieman die het slachtoffer wordt van de hervormingen bij de dienst. Dirk Vereecken tracht als privédetective aan de kost te komen en belandt in Italië, waar hij de dochter van een rijk industrieel moet opsporen. In Het laatste lijk blijft Vereecken vooral in Gent en omgeving. Hij heeft nog altijd contacten bij de flikken en als zijn gewezen partner neer wordt geschoten, wil de zwaar gefrustreerde en eigenzinnige speurder de zaak zelf onderzoeken en wraak nemen.

Dat confronteert hem met een maffiabaas die graag Capone imiteert. Wat de reguliere politie niet kan, moet Vereecken lukken. Praktische bezwaren en wetten staan hem niet in de weg. Het geheel doet wat denken aan een Vlaamse versie van een roman noir. De plot is niet echt geloofwaardig en soms krijg je de indruk dat Londersele de clichés van het genre gretig gebruikt om niet al te ernstig te blijven. De Gentse Korenmarkt als slachtveld, een flik die zich vermomt met een valse snor, een Vlaamse privédetective die er meestal zwaar gewapend bijloopt... Realistisch is anders. Vereecken heeft in zijn gedrevenheid iets van de aangespoelde Borré, met dit verschil dat hij geld minder belangrijk vindt. Londersele schrijft ook soberder, wat archaïsch. Het was lang geleden dat ik nog iemand hoorde zeggen dat zijn "haar kruifde". Trefzeker maakt Londersele gebruik van de stad als decor, zeker voor een Gentenaar is dat leuk. Misschien komt er in de Arteveldestad naast een stadsdichter ook een stedelijk misdaadschrijver.

Fred Braeckman

Jos Pierreux

Het trio dat iets te vieren had

Houtekiet, Antwerpen, 448 p., 19,95 euro.

Marc Cave

De optiekoning

Manteau, Antwerpen, 360 p., 18,95 euro.

Londersele

Het laatste lijk

Manteau, Antwerpen, 208 p., 17,95 euro.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234